Gå til innhold

Gåtur i Europa

Anbefalte innlegg

En venninne og jeg tenker å dra på gåtur neste sommer(2011), men foreløpig er alt på tenkestadiet.

Vi tenker å bruke 1-2 mnd på turen, og har sannsynligvis slutten av mai og hele juni, juli og august å velge mellom.

Men vi har enda ikke bestemt hvor vi skal gå, eller hvordan vi skal gjøre det. Vi er usikre på om vi skal gå alt i ett, eller om vi skal gå noen dager og så ta buss/tog videre og så gå derfra, og da på forhånd ha bestemt oss for en del etapper vi vil gå, og velge bort midre interessante etapper. Et siste alternativ vi tenker på er å planlegge en rute og så gå den så langt vi kommer, og fortsette der vi slutter neste sommer om vi syntes det var gæy.øy

Når det kommer til hvor vi skal gå er vi ikke kommet så langt enda heller. Vi står egentlig mellom en av E/-gårutene, og om vi går en av dem blir det sannsynligvis til at vi går og tar buss/tog om hverandre, alternativt at vi tenker å komme tilbake neste sommer å fortsette.

Andre alternativer vi tenker på er en av rutene i England eller Skottland, f.eks. Pennine way i England. Men mtp været her er jeg litt usikker, er vel mye regn og tåke der, og jeg har ikke så veldig lyst til å gå 2 mnd i regn.

Vi tenker også på å gå i Pyreneene eller Alpene, eller på "flatmark" i Frankrike, men fjellene virker morsomt. Da hadde det også vært morsomt å prøve å slå det tidsmessig sammen med neste års Tour de France, og få oppleve det også. Men i Frankrike har jeg inntrykk av at det kan bli veldig varmt? Og hvordan er det med engelsken til franskmenn i småbyer? Jeg hadde fransk på ungdomsskolen og vgs, mens venninnen min ikke kan noe, så litt dumt om ingen kan engelsk der vi går...

Vi tenker også på Luxemburg, Spania, Tyskland, Italia osv som alt. gåturområder, men Sverige, Finland og Danmark er helt uaktuelt.

Når det kommer til overnatting tenker vi å sove på B&B, ungdomsherberger eller liknende, og har hørt det er lurt å bestille rom og slikt på forhånd, så da tenker vi å gjøre det. Er dumt å ende opp uten sted å sove etter en lang gåtur.

Vi har ikke tenkt å gå i noen store byer.

Er det noen her som har gått en langtur i Europa som har noen tips og erfaringer å komme med? Eller som ikke har gått med har tips allikevel for den saks skyld.

Vi er helt på planleggerstadiet og tar i mot alt av tips, ang. overnatting, rutevalg(også om det er noen helt andre enn de jeg har nevnt), etapper(lengder og steder), ting og tang som er hvert og se, og ja, alt, egentlig.

Endret av katza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi gikk en langtur i Canada, ikke for 2mnd, men ca 2 uker hiking.

Viktigste tips jeg kan komme med er GODE SKO (ikke spar penger her!), og ha med et ekstra par, en reserve er VIKTIG, særlig dersom du blir våt. Masse førstehjelps saker, særlig for blemmer o.l. Er heller ikke dumt å kjøpe med ekstra innlegg til skoene. Med dette kan du sikkert få kjøpt på veien.

Gode sokker er jo en selvfølge. Det fins spesielle med forsterket undersål for tær og hæler. Jeg anbefaler de! De skal du kunne finne i store sports butikker (som XXL) eller jakt butikker.

Regnponcho er en MUST å ha med, de er lettere å ha med enn regntøy. Den kan kompimeres til en liten ball, så den tar lite plass i sekken. Det fins også spesial formet laget for å bruke sammen med ryggsekk.

Kommer ikke på noe mer i farten, skal poste dersom jeg husker på noe.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Gode sko står på listen, men skal vente med å bestemme meg for hvilke før jeg vet hvor vi skal gå. Tenker uansett å ha med et par goretex vanntette fjellstøvler, men vet ikke enda om det blir høye eller lave. Ekstra skopar var lurt. Har ikke hørt om slike sokker før, skal se etter dem. Er det dyrt? Poncho var også veldig smart! Tusen takk for tips og råd

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pyrineene i Juli.

Vil ikke det kunne bli ubehagelig varmt?

Jo, det er en av tingene vi tenker litt på. Har ikke lyst til å gå i 30-40 grader, så om vi skal gå der må vi velge en tidsperiode når det ikke er på det varmeste.

Lenke til kommentar

Pilgrimsruten er en kanonidé, men knapt kaldt. (Til gjengjeld går dere i Monteverdi-korets fotspor.) «Alpene» er ganske generelt, men har selvsagt mange muligheter -- her trenger en heller ikke koke over.

Anbefalt lektyre: Patrick Leigh Fermors «A time of gifts» og «Between the woods and the water» (og etter hvert også det mytiske tredjebindet, om vi er riktig heldige ...). Leigh Fermor gikk fra Nederland til Istanbul på 30-tallet, mildt sagt god reiselitteratur.

Engelsken på franske landsbygder er tildels nokså begredelig, men man gjør seg jo alltids forstått.

Lenke til kommentar

Jeg har National Geographics sin Journeys of a Lifetime: 500 of the World's Greatest Trips liggende hjemme, og den har blant annet en egen kategori for gåturer med mye som virker spennende.

Når den i tillegg koster deg et par hundre kroner fra Amazon med frakt ville jeg nok bestilt den.

http://www.amazon.com/Journeys-Lifetime-Worlds-Greatest-Trips/dp/1426201257

Selvfølgelig har den ikke all informasjonen du trenger, og det er mye bilder i den. Allikevel kan den være god inspirasjon, og så må du bare jobbe litt selvstendig med å finne ut hva som finnes i nærheten og hvordan du kan kombinere flere ting på en gang.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå pilgrimsruten i Spania til Santiago de Compostela

Takk for tips! Lurer på om jeg så en bok om denne turen i bokhandelen? Den ser i alle fall veldig fin ut, skal undersøke mer om den.

Pilgrimsruten er en kanonidé, men knapt kaldt. (Til gjengjeld går dere i Monteverdi-korets fotspor.) «Alpene» er ganske generelt, men har selvsagt mange muligheter -- her trenger en heller ikke koke over.

Anbefalt lektyre: Patrick Leigh Fermors «A time of gifts» og «Between the woods and the water» (og etter hvert også det mytiske tredjebindet, om vi er riktig heldige ...). Leigh Fermor gikk fra Nederland til Istanbul på 30-tallet, mildt sagt god reiselitteratur.

Engelsken på franske landsbygder er tildels nokså begredelig, men man gjør seg jo alltids forstått.

Takk for råd om bøker, skal se om jeg finner dem. Er veldig glad for alle råd om bøker, greit å få lest seg litt opp før man begynner den virkelige planleggingen, og også å bruke dem under planlegging.

Jeg har National Geographics sin Journeys of a Lifetime: 500 of the World's Greatest Trips liggende hjemme, og den har blant annet en egen kategori for gåturer med mye som virker spennende.

Når den i tillegg koster deg et par hundre kroner fra Amazon med frakt ville jeg nok bestilt den.

http://www.amazon.com/Journeys-Lifetime-Worlds-Greatest-Trips/dp/1426201257

Selvfølgelig har den ikke all informasjonen du trenger, og det er mye bilder i den. Allikevel kan den være god inspirasjon, og så må du bare jobbe litt selvstendig med å finne ut hva som finnes i nærheten og hvordan du kan kombinere flere ting på en gang.

Den boken så veldig fin ut, jeg kastet meg på og kjøpte den med en gang, jeg. Og for min del er bilder gjerne ett pluss, så lenge det ikke er en ren bildebok selvfølgelig

Tar gjerne imot enda flere tips og råd også, det er en ting jeg aldri kan få for mye av.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Lurer på om jeg så en bok om denne turen i bokhandelen? Den ser i alle fall veldig fin ut, skal undersøke mer om den.

i år er et hellig år så det er ekstra mange som kommer til å gå pilgrimsruten. jeg har nøtt mange som gikk pilgrimsturen påd en forrige turen min i Spania og jeg fikk absolutt inntrykk av at det var en fin tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...