Gå til innhold

Neste generasjon av faner

Anbefalte innlegg

Hvem gidder egentlig dette, ja? De må finne en måte å gjøre dette mye kjappere skal jeg bite på. Pr dags dato bruker jeg heller bare flere vinduer om det plutselig blir for mange tabs.

For så vidt ett godt poeng. Det samme gjør "vi" andre også (ihvertfall jeg gjør det).

Men, synes utvikleren tilfører noe nytt og brukervennlig oppi kompleksiteten ved programmeringskoden dette krever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet blir å holde styr på i hvilke gruppe man har plassert sidene i. Hva skjer når man kommer så langt at man har 20-30 grupper ( og kanskje 100 sider ) å holde styr på ? Slik jeg ser det så løses ikke dette problemet med mange sider. Det bare utsetter det.

Lenke til kommentar

Akkurat dette med skjerm er litt interessant. Det er rart at programvareutviklerene ikke begynner å tilpasse seg den økte bruken av widescreen skjermer.

Dog selv ville jeg heller hatt et bedre utvalg av skikkelige 4:3 eller 5:4 skjermer, de har en mye mer behagelig oppløsning for tekstlesning og arbeid. Men i en verden der den idiotiske forbruker (som skal se film) bestemmer så er vel det lite trolig.

Eller, som nå når skjermkortene støtter greie flerskjermsløsninger. Tror det bli mitt neste fokus når jeg eventuellt bestemmer meg for å kjøpe inn ny PC for å henge med i utviklingen på hastighet og operativssystemer.

LED-bakbelysning har vel den største fordelen i at skjermene vil trekke mindre strøm. Bilde kan kanskje bli bedre, men det beror mye på hvilke skjermmodeller en peker seg ut for å studere nærmere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvem gidder egentlig dette, ja? De må finne en måte å gjøre dette mye kjappere skal jeg bite på. Pr dags dato bruker jeg heller bare flere vinduer om det plutselig blir for mange tabs.

For så vidt ett godt poeng. Det samme gjør "vi" andre også (ihvertfall jeg gjør det).

Men, synes utvikleren tilfører noe nytt og brukervennlig oppi kompleksiteten ved programmeringskoden dette krever.

Om ikke annet så setter han konkurrentene i gang med å finne en lignende løsning og da kan det jo være noen plutselig finner en genial måte å løse dette på.. Hvem vet?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Eller, som nå når skjermkortene støtter greie flerskjermsløsninger. Tror det bli mitt neste fokus når jeg eventuellt bestemmer meg for å kjøpe inn ny PC for å henge med i utviklingen på hastighet og operativssystemer.

Jepp, jeg har selv kjørt dualscreen lenge, men må si jeg foretrekker 2-skjermer i "høy" oppløsning som 4:3, eller 5:4 med hvert sitt program kjørende, kontra å da et program ut over begge skjermene.

Har nå nylig byttet hovedskjermen til widescreen (heldigvis 16:10), mye grunnet dårlig utvalg av 4:3 skjermer og må si at jeg ikke kan tenke meg to slike ved siden av hverandre. Øynene (mine iallefall) har mye lettere for å posisjonere seg oppover og nedover, enn de har fra høyre til venstre. Spesielt gjelder dette ved bruk av lengre tekst, det er ikke optimalt å ha for lange linjer, noe som også er grunnen til at de fleste magasin, aviser osv har spalteoppdelt tekst.

Lenke til kommentar

Virker som skapt for meg. Jeg benytter tabs som "to read", "save for later", midlertidige oppgaver alá eksempelet med kamera-shopping osv.

Har flere hundre bokmerker, men det blir aldri brukt på samme måten. Legger jeg en "husk å lese"-side i bokmerkene kommer jeg 100% sikkert til å aldri lese det.

Lenke til kommentar

Synes dette ser veldig lovende ut. Jeg tenker kanskje spesielt på tafsefjøler som iPad og lignende. Ganske snedig måte å organisere store mengder nettsider på. Det jeg funderer mest på er minneforbruket, som nevnt i en annen post. Siden vi går mer og mer mot en "always-on" løsning mtp nettleseren er vi avhengig av at ikke alle nettsidene vi besøker blir liggende i arbeidsminnet. Jeg ser for meg en slags "autobokmerking" som bokmerker siden og "lukker" den for å spare plass, og så lastes den på nytt når du åpner siden, eller at en side skrives til veksleminne når den ikke har vært i bruk på så og så lenge. Ved bruk av flashminne (SSD etc) vil jo lastetiden bli betraktelig redusert kontra de gamle snurrediskene de fleste av oss sitter med pr i dag. Dette er dog bare en alpha, så det kan skje -veldig- mye nytt og rart på designfronten før det blir en del av Firefox "proper". Men det er bra at noen begynner å tenke nytt på nettleserfronten, jeg synes det har vært nok mas om millisekunder i javascriptmotorer de siste årene.

Lenke til kommentar

VELDIG interresant, dette vil løse problemer jeg kommer borti stadig vekk og gjøre det mye lettere å organisere :)

Jeg drømte meg akkurat litt vekk her og tenkte meg et 3-skjerm oppsett med en 24" i midten og 2 22" i portrett modus på hver side, med en hovedoppgave i midten, musikk/komunikasjon på den ene siden, og et firefox vindu med tab candy på den andre siden... Det eneste jeg mangler på dette er èn 22" skjerm og tab candy utviddelsen.

Multitasking FTW :D

Lenke til kommentar

En kan jo omgå problematikken med virtualisering. I VMware f.eks. så kan en trykke på pauseknapp. Da lagrer den nåværende arbeidsbilde til neste gang en starter opp gjeste-OS'et. Det vil si at alle ting du gjorde kan du fortsette med slik du gikk fra det.

Ting som er avhengig av konstant kontakt over internett må du jo logge deg inn på igjen.

Rart at ikke Microsoft har bygget diverse funksjoner inn i Windows ennå. Windows kunne jo ha vært ett betraktelig mer brukervennlig operativssystem dersom Microsoft hadde hatt ordentlig fokus på de riktige stedene.

Ren profittfokus leder jo ikke akkurat til innovasjon!!

Lenke til kommentar

Intresangt, dette er en god ide.

Vi bruker ctrl+(shift+)tab eller venstre museknapp kombinert med rullehjulet i disse dager for å styre.

Så hva skal vi legge til på hotkey for å få dette til å fungere?

ctrl+PgUp/PgDn er en mulighet. I dag gjør det det samme som ctrl+(shift+)tab, men det vil fungere fint til å bytte mellom grupper av tabs :)

Jeg ser noen har nevnt man vil miste oversikten over tabs etterhvert med dette systemet også, og det sier jo seg selv at det er begrenset hva man kan holde oversikt over, men ved å organisere gruppene i kategorier og mulighet for å lage over og undergrupper kan man holde oversikt over et par størrelseordner fler tabs og skifte mellom dem mye raskere.

For folk som multitasker mye vil dette kunne gjøre hverdagen enklere. Måten dette er satt opp på virker for meg intuitivt og er noe ala måten jeg selv organiserer vinduer, åpne tabs, bokmerker og favoritt-tabs baren.

EDIT: når det gjelder minnebruk kan man kanskje sette det opp som standard å dumpe inaktive grupper til pagefile/disk som èn stor kabinett-fil, med mulighet for å velge å ha visse grupper eller faner alltid i RAM. Måten å organisere RAM vil være forskjellig mellom tenåringsjenter på netbooks og übergeek powerusers på high-end maskiner, så en kombinasjon av å detektere RAM/pagefile/(ledig)disk kapasitet og valg av en bruksprofil kan kanskje gjøre saken enklere.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Dette ser veldig interessant ut.

Jeg kunne helt klart ha bruk for å kunne organisere tabs siden jeg har så mange oppe om gangen. Noen ganger kan det komme opp i flere hundre tabs om gangen noe som kan bli litt fustrerende, ivertfall når jeg skal lukke alle fanene; noe som tar hundre år.

Jeg vil nok aldri ta tid til å gi tabs foldere egene navn, bakgrunner osv, men jeg vil nok putte faner i enkelte foldere for å kunne ha et mindre antall å bla igjennom om gangen.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Jeg lo litt når han nevnte "info-guilt". Akkurat som om det å putte fjase-sidene jeg har oppe i Opera inn i en gruppe vil hjelpe. Det vil jo bare øke "info-guilt"-faktoren når jeg har ørten slike tabs i en gruppe. :p

Jakten på effektivitet og forenkling vil ingen ende ta. Det man ender opp med her er å sitte og organisere seg til døde. "Procrastination" er et velkjent begrep i psykologien. Løsninger som dette vil bare øke problemet med utsettelse av oppgaver.

Lenke til kommentar

Flott at man har begynt å tenke på løsninger til fane-problematikken... Mange har sikkert opplevd tendensen "åpne to faner for hver man rekker å lukke". Til slutt sitter man der med 3-4 skjermbredder med faner, bare rot...

Jeg synes dog løsningen i videoen virker litt slitsom. Det å måtte forlate "surfingen" for å organisere på den måten blir litt som "Bookmarks 2.0", tviler på at det blir brukt. Men det skjer nok en innovasjon på dette området snart, på linje med forbedringen da fanene i sin tid ble introdusert. Google, Mozilla, Opera, MS og Apple vil nok knive om å finne løsningen først, og det kommer oss forbrukere til gode :)

Tipper på en form for gruppering av faner i første omgang, men det må gjøres på en måte som er enkel og rask i bruk og ikke forlater "surfe-synsfeltet".

Når det gjelder å surfe sammen med andre, kanskje 3D-internett endelig kan begynne å gjøre seg gjeldende...?

Lenke til kommentar

Mozilla kunne kanskje lagt til en slik funksjon at når du åpner en ny webside, så får du beskjed automatisk (valgfritt i innstillinger) om å la den nye Tab'en tilhøre bås 1, 2, 3 eller 4 (f.eks.). Så kan en gi navn på båsen etter behov (manuellt) etterhvert som en surfer.

Slik at hele valget en trenger å gjøre er å klikke på tallet 1, 2, 3 eller 4. Så havner Tab'en i den valgte båsen. Innstillingene kan gjøre dette mer fleksibelt slik at en kan endre på om en vil ha fra 2 til 9 båser å sortere i. Om du etter endt surfeøkt synes du bør ta vare på noe av "gullet" (URL'er) du har kommet over så gidder du også å sortere litt etterpå. Om du vil lukke så trykker du for lukk alle åpne Tab's.

Det er jo ikke alltid en har behov får å spesifisere ett navn for noe, og det er kanskje kun selve funksjonaliteten man kunne like å ha tilgjengelig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Et reelt problem får en dårlig løsning.

Ja, det er et problem med at det blir for mange tabs på tablinja. Den blir fort fylt opp og kaotisk. Man kan "løse" det med å scrolle bortover,eller med at hver tab blir mindre. Sistnevnte fører fort til at man ikke får lest hva som står på hver tab etterhvert.

Løsninga som her introduseres er tungvint og fører til masse ekstraarbeid. Den ser også rotete ut, og du må bruke mye tid på å forstå hvilke tabs du egentlig ønsker å åpne, og på organiseringa av dem.

Løsninga er ikke smart og enkel. Den er dårlig og tungvint. Men den ser jo pen ut, og det gjør nok at mange tenker at det er en stilig løsning. Det gjør ikke den til en bra løsning.

En god løsning er en som både utnytter dagens bruk av bredskjerm, og som gjør det på en enkel måte. Nettsidene er stort sett ganske smale, beregna på smalere skjermer. Nettsidene gir derfor mye ledig plass på sidene. Dermed er det smart å flytte ting fra oppe og nede, og legge dem på sidene. Tree style tab og tab kit gir en sånn funksjon. Du legger tab-baren på sia istedenfor øverst. Den stjeler dermed mindre plass fra visninga av selve nettsidene. Samtidig så gir den nok plass til at vi kan se hva hver eneste tab inneholder, og siden de legger seg nedover, så er det plass til mange ganger flere tabs på tab-baren.

Tab kit har også en fin funksjon der du kan slå sammen et "tab-tre" sånn at bare siden du startet med vises, og kan med et enkelt klikk utvides igjen. Dermed kan alle de 25 sidene du åpnet i sammenheng med en enkelt nettside slåes sammen om du vil holde på med noe helt annet en stund.

Dette er en reell og god løsning. Tab Candy er derimot nettopp det, at tabbene skal se stilige ut, ikke at de blir enklere å håndtere.

Lenke til kommentar

nå har ikke jeg en slik bred skjerm så da må plasseringen være valgfri på samme måte som oppgavelinjen i Windows.

det jeg tenkte på var at systemet måte være såpass intelligent at det selv fant ut hvilken gruppe disse nettsidene tilhørte.

f.eks vg eller dagbladet kunne tilhøre gruppen aviser

har du oppe mange nettbutikker så vil det være naturlig at gruppen skulle være nettbutikker

er du på en nettbukt som selger fotoutstyr kan man velge mellom foto eller nettbutikk som gruppe

jeg kunne ha lagt en lang liste med eksempler men der skjønner sikker hvordan jeg mener at det skal fungere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...