TechTiger Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Ingen snakker om vill vest på veiene, men du kan ikke kjøre rundt og forvente at alt gjøres etter boka. Man forventer ikke at noen kommer i feil retning i en enveiskjørt gate, men det KAN skje. Og kommer han fra høyre så har du faktisk vikeplikt i tillegg. Og brudd på vikeplikt bør svi på pung, ellers BLIR det vill vest. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Ingen snakker om vill vest på veiene, men du kan ikke kjøre rundt og forvente at alt gjøres etter boka. Man forventer ikke at noen kommer i feil retning i en enveiskjørt gate, men det KAN skje. Og kommer han fra høyre så har du faktisk vikeplikt i tillegg. Og brudd på vikeplikt bør svi på pung, ellers BLIR det vill vest. For å bevare flyten i trafikken må man kunne forutsette at folk følger reglene. Du mener derimot at hvis det kommer en fyr i full fart mot enveiskjøringen, så har ikke dette noen direkte innvirkning på en evt. kollisjon? I så fall kan bilistene oppfordres til følgende resonnement: "Jeg bryter loven ved å kjøre her, men siden folk likevel har vikeplikt for meg, ender de opp med all skyld." Forøvrig ser jeg ikke helt hvor jeg forsvarer brudd på vikeplikten. Endret 27. juli 2010 av Konformisten Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Ikke saus sammen brudd på reglene i forstand "utløser straffansvar" med brudd på reglene i forstand "utløser forsikringsansvar". Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Ingen snakker om vill vest på veiene, men du kan ikke kjøre rundt og forvente at alt gjøres etter boka. Man forventer ikke at noen kommer i feil retning i en enveiskjørt gate, men det KAN skje. Og kommer han fra høyre så har du faktisk vikeplikt i tillegg. Og brudd på vikeplikt bør svi på pung, ellers BLIR det vill vest. For å bevare flyten i trafikken må man kunne forutsette at folk følger reglene. Du mener derimot at hvis det kommer en fyr i full fart mot enveiskjøringen, så har ikke dette noen direkte innvirkning på en evt. kollisjon? I så fall kan bilistene oppfordres til følgende resonnement: "Jeg bryter loven ved å kjøre her, men siden folk likevel har vikeplikt for meg, ender de opp med all skyld." Forøvrig ser jeg ikke helt hvor jeg forsvarer brudd på vikeplikten. Selvsagt om vedkommende kommer i hundre og helvete ut av den enveiskjørte gata så er jo DET årsaken til ulykken. Men hvis vi går bort ifra ekstremtilfellene og tenker oss det mest vanlige scenarioet, nemlig at noen med uhell har klart å kjøre feil inn i en enveiskjørt gate. De fleste oppegående personer tar det rolig i en slik situasjon. Selvsagt er dette regelbrudd det også, men det er irrelevant for situasjonen i krysset hvor vikepliktsregler trer inn fordi det ikke er direkte årsak til en ulykke, noe et vikepliktsbrudd ville vært. Endret 27. juli 2010 av TechTiger Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Interessant forslag til nytt trafikksystem: Fritt frem for å bryte alle trafikkregler, siden alle andre bør være så aktpågivende at de forutser det. Er vel omtrent slik det fungerer i visse araberland. Nå har vel dette allerede blitt svart på av andre brukere, men siden du siterer meg får jeg uttrykke min enighet med nevnte brukere. For øvrig foreslår jeg en oppfriskning av trafikkteori, du kan tydeligvis ha behov for det. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Nå har vel dette allerede blitt svart på av andre brukere, men siden du siterer meg får jeg uttrykke min enighet med nevnte brukere. For øvrig foreslår jeg en oppfriskning av trafikkteori, du kan tydeligvis ha behov for det. Men det gjør selvfølgelig ikke den ufeilbarlige. Ellers er det visst lite nytt under solen. Å føye seg i rekken av andres synspunkter, og uttrykke sin enighet med andre, er vel ikke et helt ukjent fenomen for deg. Slike debattanter trenger vi. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Nå har det seg en gang slik at de hvis rekke han føyer seg inn i har rett, da... Så kan man jo diskutere om det gjør ham til en skikkelig fæl og dårlig person å ha rett eller ei. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Hehehe... Skikkelig dårlig gjort av meg å være enige med noen på et diskusjonsforum. Alvorlig talt, hva tenker jeg egentlig på? For moro skyld kan det nevnes at jeg var den første til å hevde skyld på grunnlag av vikepliktsbrudd, se innlegg #5. EDIT: Krøll med smiley. Endret 28. juli 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå