C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hallo, Hardware.no! Jeg pleide å være aktiv her i hardware-delen av forumet, men det er ganske lenge siden. Har ikke fulgt med på hva som har skjedd på datamarkedet på ganske lenge, så hvis posten min bærer preg av det får dere bare bære over med meg Jeg besitter for øyeblikket en Dell Latitude D531, som jeg gjennom frivillig tvang ble nødt til å kjøpe fra fylkeskommunens IKT-avdeling for skolebruk. Den har Turion X2 på 1,9GHz (så det er vel TK-57 eller TL-58), 2GB RAM av ukjent variant, og en 80GB-disk. Den kom i utgangspunktet med en ekstremt bloatware-infisert utgave av Windows Vista i en eller annen 32-bit-utgave. Det fungerte begredelig dårlig, så jeg puttet inn Ubuntu, som faktisk fungerer veldig bra. Jeg hadde egentlig tenkt å kvitte meg med maskinen og skaffe noe bedre, men etter å ha bruk den med et ordentlig OS en stund har jeg innsett at den egentlig er ganske grei. Den er veldig solid, og jeg liker tastaturet. Dermed vurderer jeg å oppgradere den litt for å utvide levetiden dens litt. Kortversjonen av det sentrale spørsmålet er da; er det vits i å oppgradere en såpass gammel maskin, eller bør jeg heller spare pengene og kjøpe noe nytt? Om jeg skulle oppgradert den, ville jeg gjort følgende: -Legge til mer minne - 4GB, kanskje 8 - DDR2 er vel veldig billig nå? -Bytte ut disken med en Intel X25-V -Legge til en lagringsdisk i "Media Bay"-saken; 250GB, 7200rpm? Koster bare 3-400 kroner -Putte i et internt blåtannadapter -Kanskje kraftigrere CPU Ad sistnevnte: hvor får man tak i S1-prosessorer i løsvekt? Hva koster det? Når jeg ser på den lista der, slår det meg at dette bør bli relativt dyrt - men det er en del komponenter jeg ikke uten videre fant priser på. Har noen anelse om cirka hvor mye en sånn oppgradering hadde kostet? Kan hende jeg bare nøyer meg med litt RAM og kanskje en annen disk. Det får være grenser. Men dette her er bare på tankeeksperimentstadiet så langt! Jeg glemte forresten nesten å skrive at maskinen brukes til bildebehandling (sortering og etterbehandling av råfiler i Bibble) og kontorarbeid. Førstnevnte krever en del kapasitet, det er hovedårsaken til at jeg vurderer oppgradering. -G Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Jeg tror ærlig talt at det ikke vil lønne seg å oppgradere den Latitude laptopen. Selv om du kun setter inn mer minne og en SSD disk, vil du komme opp i ca 2500 kr, mest sannsynligvis høyere fordi en SSD disk koster vel fra 1000 – 4500 kr alt etter størrelse. Billigste SSD disk jeg fant i farten var en Intel X25 40GB til 995 kr, en SSD 80GB koster ca 2000 kr. DDR2 minne er nok ikke noe billigere enn DDR3, 2x2GB Crucial minne koster ca 900 kr. Å finne en kraftigere CPU av Turion typen med S1 sokkel vil ikke bli lett, den kraftigste er vel 2.3 GHz (TL-66). Fant pris på en Turion 2.3 GHz i UK, 260 pund, som vel blir rundt 2600 kr. Så hvis man plusser sammen alt dette, ender du vel opp med en pris på sånn ca. 5000 – 6000 kr, mer eller mindre. Selv uten ny CPU, snakker vi vel om ca 2500 – 3000 kr eller der omkring. Tror som sagt det ikke vil lønne seg. Endret 26. juli 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå