Sitronsaft Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg kjøpte nylig en tarantell, og alt er flott. Nå driver den og kravler rundt inne i terrariet sitt, opp og ned, over alt. Jeg tror den prøver å finne en vei ut, noe som gjør meg litt trist. Poenget er, den klatrer på vegger og tak, og den har allerede falt ned to ganger. Jenta i dyrebutikken har sagt at pga den myke kroppen tåler den egentlig ikke slikt, en konklusjon enhver fornuftig person også kan komme frem til. Så, har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har ingen andre steder å putte den om jeg skulle ta den ut, og for å være ærlig har jeg ikke lyst å åpne lokket heller, i frykt for at den skal stikke av (den er ekstremt raskt). Jeg er svært bekymret for at den kan komme til å drepe seg selv på denne måten, setter pris på alle svar. Ville sikkert vært mer passende å sette denne under dyrehold, men er redd for at svært få faktisk oppholder seg så mye der inne. Lenke til kommentar
livingman Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 er det en " chilensk rose" ? du burde finne ut hva den type tarantell du har kjøpt vill. ( noen vil ha en hule, andre vil grave, noen vil ha blomster/kaktus,) de fleste taranteller vil ha mulligheter til og skjule seg, de føler seg ikke tryg i åpent tereng. jeg har hatt min chilenske rose i 2 år. den blir " rastløs" vis den ikke får mat eller vann, du kan jo også sette inn en tre rot som går helt til takket så den har noe og klatre på isteden for veggene. vis den har optimale forhold og fremdeles klatrer og faller, kan du fylle og teritariet slik at fall lengden ikke blir så høy. ( mer av det du har i bunnen ) lykke til 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Den har nå falt ned tre ganger. Det som skjer når den har falt ned er at den ligger der, med kroppen nedi bakken, helt stille, i ca. 5 sekunder. Deretter kommer den seg opp og begynner å gå rundt igjen. Jeg åpnet nettopp lokket, og prøvde å plukke den opp. Det som skjer er at den beveger seg heftig, stikker av, osv. Jeg tror jeg kan risikere at den skyter hår på meg om jeg fortsetter slik. Så nå har jeg tatt på lokket igjen, og den vandrer på nytt rundt omkring. Om klatringen (og fallingen det kan innebære) fortsetter, vet jeg ikke hvor lang tid den har igjen på denne jord i live. Den har gjort dette én gang tidligere, gå rundt veldig mye, det var første eller andre kvelden den var i sitt nye hjem, så jeg trodde den bare utforsket. Det er veldig unormalt for denne arten å gå rundt, den har fått tilnavnet "Pet rock" som sier sitt. EDIT: Så ikke svaret ditt Livingman, og takker for svar. Ja, det er en chilensk rose. Den har en stein den kan krype under, noe den aldri har gjort. Den har også gravemuligheter. Den har vann, men jeg har ikke byttet vannet på noen dager. Den har drukket av vannet én gang på den uken den har vært her (litt mindre). Jeg trodde ikke den brydde seg så mye om vannet, da jeg har hørt at taranteller ikke trenger så mye vann og får det meste av vannet de trenger fra maten. Den har ingen steder å klatre, bortsett fra på veggene (den ene veggen er falsk stein i isopor, som fulgte med terrariet). Endret 25. juli 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
livingman Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Den har nå falt ned tre ganger. Det som skjer når den har falt ned er at den ligger der, med kroppen nedi bakken, helt stille, i ca. 5 sekunder. Deretter kommer den seg opp og begynner å gå rundt igjen. Jeg åpnet nettopp lokket, og prøvde å plukke den opp. Det som skjer er at den beveger seg heftig, stikker av, osv. Jeg tror jeg kan risikere at den skyter hår på meg om jeg fortsetter slik. Så nå har jeg tatt på lokket igjen, og den vandrer på nytt rundt omkring. Om klatringen (og fallingen det kan innebære) fortsetter, vet jeg ikke hvor lang tid den har igjen på denne jord i live. Den har gjort dette én gang tidligere, gå rundt veldig mye, det var første eller andre kvelden den var i sitt nye hjem, så jeg trodde den bare utforsket. Det er veldig unormalt for denne arten å gå rundt, den har fått tilnavnet "Pet rock" som sier sitt. tarantleler er forskjellige akkurat som mennesker. ( noen er aktive andre lumske, ) kansje det bare er en "fase" jeg ville sørget for at den ikke skader seg og se om den slår seg til ro fyll opp teritariet slikk at fall lengden ikke blir så høy. vis den ikke har en hule. prøv og lag en til han. ta en isboks og stikk mange hull i den ( MANGE ) og sett den over han i teritariet. da vill han ikke klatrer mer og kansje han roer seg etter en stund Endret 25. juli 2010 av livingman Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg skal følge rådene dine, men dette er ting jeg kun kan gjøre når den har roet seg ned. For øyeblikket kravler den så masse rundt, den har en aggressiv holdning, og jeg er redd den vil stikke av om den får sjansen. Den falt nettopp ned for fjerde gang, og det så stygt ut. Heldigvis er den oppe og går igjen da. Kanskje jeg ikke har noe annet valg enn å bare vente på at den skal roe seg, og håpe at den ikke dreper seg selv. Eventuelt putte noe nedi så den ikke kan klatre så høyt? F.eks. det med isboksen... Kanskje det beste å gjøre akkurat nå. Lenke til kommentar
livingman Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 bruk hansker da slipp du og være redd for at den hugger til. og vis du er redd for at den stikker av kan du f.eks dekke den delen av døren ( åpningen ) du ikke bruker med et kjøken hånkle. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Har nå funnet en isboks og laget hull i den. Men oppdaget raskt at isboksen er langt mindre enn terrariet. Så der gikk den planen. Kunne bare tatt noe papp og skjært ut en riktig størrelse, men da må jeg også lage kroker av noe slag for å senke papplaten nedi. Kunne også tatt teip, men er redd for at den ikke vil holde, og dermed føre til at pappen treffer tarantellen i hodet og skader den. Edit: Hansker tror jeg ikke vil gå, om de skal være tykke nok for at jeg ikke kan bli bitt vil de være for tykke til at jeg vil kunne plukke opp tarantellen uten å skvise den. Tror forøvrig den kommer til å skyte hår før den biter meg. Vet ikke hvem av dem jeg frykter mest. For øyeblikket sitter den i ro på "steinveggen" sin. Edit2: Kanskje jeg skal vente til den er i taket, og så løfte hele lokket slik at den faller ned i den lille boksen jeg har funnet frem. Problemet er at jeg tror den fort vil falle ned om jeg begynner å løfte på lokket. Endret 25. juli 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
livingman Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Har nå funnet en isboks og laget hull i den. Men oppdaget raskt at isboksen er langt mindre enn terrariet. Så der gikk den planen. Kunne bare tatt noe papp og skjært ut en riktig størrelse, men da må jeg også lage kroker av noe slag for å senke papplaten nedi. Kunne også tatt teip, men er redd for at den ikke vil holde, og dermed føre til at pappen treffer tarantellen i hodet og skader den. hmm.. prøv og teipe et kjøkken hånkle slikk du nevnte med pappen. vis det faller ned skader det ikke ( men da må du være der slik at den ikke blir kvalt vis det faller ned ) Endret 25. juli 2010 av livingman Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Edit2: Kanskje jeg skal vente til den er i taket, og så løfte hele lokket slik at den faller ned i den lille boksen jeg har funnet frem. Problemet er at jeg tror den fort vil falle ned om jeg begynner å løfte på lokket. Jeg prøvde meg på dette nå nettopp, og det fungerte. Den er nå i en boks a lá en isboks, bare at den er litt lavere, gjennomsiktig og med hull i seg. Og jord. (Det er boksen jeg fikk den i da jeg kjøpte den på dyrebutikken). Så nå kommer jeg til å la den ligge der en stund. For øyeblikket er den helt rolig. I mellomtiden skal jeg fylle opp terrariet med mer jord slik at fallhøyden blir lavere om den skulle bli suisidal igjen, prøve å lage en slags hule, fjerne spisse steiner og slikt fra bunnen i tilfelle den skulle treffe dem på vei nei, skifte vann oftere, og kanskje ta inn noe den kan klatre på. Takker for alle svar livingman Situasjonen er under kontroll for denne gang. Lenke til kommentar
Grammostola Rosea Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg kjøpte nylig en tarantell, og alt er flott. Nå driver den og kravler rundt inne i terrariet sitt, opp og ned, over alt. Jeg tror den prøver å finne en vei ut, noe som gjør meg litt trist. Poenget er, den klatrer på vegger og tak, og den har allerede falt ned to ganger. Jenta i dyrebutikken har sagt at pga den myke kroppen tåler den egentlig ikke slikt, en konklusjon enhver fornuftig person også kan komme frem til. Så, har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har ingen andre steder å putte den om jeg skulle ta den ut, og for å være ærlig har jeg ikke lyst å åpne lokket heller, i frykt for at den skal stikke av (den er ekstremt raskt). Jeg er svært bekymret for at den kan komme til å drepe seg selv på denne måten, setter pris på alle svar. Ville sikkert vært mer passende å sette denne under dyrehold, men er redd for at svært få faktisk oppholder seg så mye der inne. Jeg har også en G. Rosea, hun er veldig rastløs for tiden. Ganske sikker på at det er for hun er sulten, så skal ta meg en tur å kjøpe noen sirisser til hun nå men uansett, du kan finne mye på nettet om hvorfor de gjør slik som du beskriver din gjør, jeg vil tro det er fordi hun ikke trives. Prøv å kjøpe noe nytt til henne, nye huler/grotter, en trestokk eller hva som helst du tror hun/han vil like. om det ikke fungerer, er det lenge siden du foret den ? å hvilken størrelse har du på buret ? Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Unnskyld at jeg ikke er til noe hjelp, men hvor mye koster det med tarantella og bur og alt det totalt i norge? Og trenger man ikke sånn tillatelse for å ha det? Lenke til kommentar
livingman Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 ikke noen tilatelse... bare kjøp på din lokal dyrebutikk .. hvor dyrt varijerer fra hvilken type. fra 500 og oppover.'' en chilensk rose er veldig vanelig og er en veldig hyggelig edderkop 2 Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Er de ikke litt farlig? Endret 11. august 2010 av kallepetrus Lenke til kommentar
Lnik Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Det lurer jeg og på, er det farlig å bli bitt av en chilensk rose? Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Leste dette nå : Temperament: Rolig og ikke aggressiv, men føler den seg truet kan den sparke hår som man bør unngå å få i øynene eller munnen. HUSK: Ingen taranteller er beregnet som kjæledyr og de har ingen spesielle ønsker etter å bli holdt. Taranteller er giftige og det er ikke behagelig å bli bitt. Så, sett på deg briller og hold kjeft når du holder på med den, så slipper du å bekymre deg for hårene 1 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Trodde da de tok gifta ut av de som blir solgt? Hvor sterk gift er det snakk om? Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 En person over 6 år vil ikke få vondt av bittet, og en Chilensk rose er helt ufarlig. Det er lov med edderkopper og skorpioner i Norge. Edderkopper og skorpioner er veldig enkle å holde. Det som ikke er lov er reptiler, f.eks: slanger, gecko, skjeggagam, skilpadder, kameleoner, etc, etc. til trådstarter. For å unngå at din CL drukner i vannskålen kan du kjøpe gele-vann i dyrebutikken. Du får pudder aktig-ish stoff som du blander med vann, som blir til gele-krystaller, funker veldig bra! Også må jeg si meg enig med livingman. Jeg tror du mater din chilensk rose for lite. Har du forsøkt å gi noen sirisser, eller kakerlakker? Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Skjønner ikke helt hvorfor vi ikke kan ha reptier, jeg har lyst på slange!! Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Takk for alle tips og er enig med deg kallepetrus når jeg var i England kunne man få kjøpet leopard og drage øgler for 15-25pund, fristet uuuutrolig mye og bare plukke opp en og ta den med til Norge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå