The Crusher Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Hei. Tenkte jeg skulle installere ubuntu på min hdd nr.2, men så har jeg også lyst til å komme til filene i ubuntu fra windows. Og da må jeg ha en ext driver for windows. Vilket filsystem er best for linux og vilket vill jeg kunne komme inn i filene og legge til/fjerne filer med via windows??? Hva er forskjellen mellom ext3 og 4? På forhånd, takk for svar. Hilsen Crazyjoey Endret 25. juli 2010 av Crazyjoey Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 ext4 er best for Ubuntu sin del. Hvis du vil bruke tredjeparts programvare i Windows for å bruke Ubuntu partisjonen er du nok noe bundet til ext2 (delvis ext3). Sjekk ut Disk Internals og fs driver. Hvis du ikke har noe imot noe mer innviklede løsninger kan du sjekke ut dette. 1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 btrfs er jo fullstendig verdiløst hvis trådstarter skal bruke partisjonen fra windows! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Og jeg har ext4 på ubuntuserveren min og har windows share til hovedpc'en min. Legger til raidarrayene som nettverksstasjoner. Himla greitt. Har hatt ext4 på mange array i over et halvt år, og ikkje hatt noen problemer. Kanskje ikkje akkurat slik du skal gjøre det men? Har heller ikkje hatt noen problemer med ntfs partisjonene jeg har på ubuntuserveren min heller Endret 25. juli 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Noble Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Har brukt ext4 siden det var option i ubuntu, og nå videre i Arch. Opplevde nylig at to-tre files forsvant etter reboot, men nå har jeg slått av en del mount options for å få ting til å gå kjappere Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Har mistet mange filer på ext4, og mange filer har blitt korrupte, så bruker heller ext3. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Har mistet mange filer på ext4, og mange filer har blitt korrupte, så bruker heller ext3. Skjønner ikkje åssen dere klarer det? Sikker på at det er filsystemet sitt feil og ikkje noe annet? Jeg kjører inn seriøse mengder på serveren min, og som sagt ikkje hatt noe problemer. Kjører raid på alt med både softwareraid og raid på hardware kontroller med cache. Hvordan vet dere eventuelt at det er filsystemet sin feil og ikkje brukerfeil Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Jeg har aldri mistet noe som helst på ext4 ihvertfall, men har jo hørt historier om de som har. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Har mistet mange filer på ext4, og mange filer har blitt korrupte, så bruker heller ext3. Skjønner ikkje åssen dere klarer det? Sikker på at det er filsystemet sitt feil og ikkje noe annet? Jeg kjører inn seriøse mengder på serveren min, og som sagt ikkje hatt noe problemer. Kjører raid på alt med både softwareraid og raid på hardware kontroller med cache. Hvordan vet dere eventuelt at det er filsystemet sin feil og ikkje brukerfeil Hvordan jeg klarer det? En vanlig reboot pleier å kunne gjøre det meste for deg. I tillegg til random korrupte filer litt nå og da, aner ikke hvordan de blir det. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Jeg har mistet filer på ext4. Jeg trodde dette var filsystemet sin feil. Viste seg at min SATA-kabel var gåen. Jeg byttet SATA-kabel. Da sluttet også filene å forsvinne. Tror det er mange som burde teste dette. Kabelen var helt ny og fulgte med datamaskinen. (Shuttle) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Ikke så mange kabler å skifte ut i en laptop. Problemet har vist seg på flere pc'er, og kun med ext4 (fungerer utmerket med ext3, ntfs og zfs). Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Bare fordi ext4 er en videreføring/forbedring av ext3 betyr ikke at det er perfekt. En kan miste data med alle filsystemer gitt de riktige omstendighetene. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Må uansett vente litt med å prøve ut ting, siden strømforsyninga er defekt.. Men bør jeg da velge ext3 for at windows kan lese og lage nye filer? Ubuntu vet jeg støtter ntfs, så fra ubuntu til windows blir ikke noe problem... mikeys: Den siste linken i første posten din er vell egentlig ubuntu instalert virtuelt inni windows? NTFS partisjon med ubuntu instalert på har jeg hatt før, og det fungerte dårlig! så det blir ingen løsning... Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Men bør jeg da velge ext3 for at windows kan lese og lage nye filer? Ja. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 @Crazyjoey: den siste linken viste til at man kunne bruke ubuntu i en virtuell maskin i windows til å overføre filer fra ext4, btrfs, xfs... til windows gjennom ubuntu. Ganske tungvindt og overkill, men mulig Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Får da prøve å instalere på ext3 når jeg får igjen psu'n fr arep da, men først må jeg sende den inn... Men hvordan kan jeg lese filene i ubuntu mens jeg er i windows? kan teste på laptopen så lenge... EDIT: Retta litt.. Endret 27. juli 2010 av Crazyjoey Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Du kan mounte ntfs i Ubuntu... Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg skrev feil .. Mente hvordan jeg kan få tilgang til filene i ubuntu gjennom windows.. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Ext2Fsd skal støtte ext4 dersom du deaktiverer bruk av extents (med «-o noextents»). Har dog ikke testet dette selv, og jeg vet ikke hvordan det fungerer å skrive til disken i Windows. Et annet alternativ du kan forsøke er Ext2Read, som er en egen utforsker. Endret 27. juli 2010 av D3f4u17 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå