slappen Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hei! Har en Acer Aspire 5930g. Ønsker å oppgradere til Windows 7, samt legge inn mer minne, men noen spørsmål dukker opp som jeg håper noen kyndige på dette forumet kan hjelpe meg med. I hovedsak dreier det seg om jeg skal velge 32-bit versjonen eller 64-bit versjonen til min Acer, det er her jeg blir litt forvirret. Etter hva jeg har hørt har 32-bit en grense på 4gb minne, mens 64-bit har 8gb eller mer (correct me if i'm wrong). Per dags dato har jeg 3gb (2+1) minne i Acere'n, og har fundert på å oppgradere til 4gb. Har to slots til minne i Acer'en. Spørsmålet blir da om jeg kan installere mer en 4gb minne i Acere'n og utnytte dette i et 64-bits operativsystem eller om pc'en min faktisk er begrenset til 4gb minne, uansett operativsystem? Om noen også kunne gitt meg litt info om minnebrikken som er installert i min Acer hadde jeg satt pris på det. Ser at forskjellige nettbutikker selger minnebrikker DDR2-533MHz og DDR2-667MHz. Vet ikke hvilken type jeg har i min pc, ei heller forskjellen på de (hvilken er best?) Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Vis det er denne du sikter til så står det ifølge komplett at maksimalt oppgraderbart minne er 4 GB. Med 32 bits operativsystem får du bare utnyttet ca. 3 GB minne. Vis linken min stemmer med laptopen din så trenger du DDR2-667MHz minne. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) For å være ærlig, er det en veldig liten forskjell på 3 og 4 GB minne - lite sannsynlig at du vil merke noen stor forskjell. Om du vil oppgradere, bør du i tilfelle kjøpe en 2 GB brikke lik den du har i maskina og sette inn der 1 GB-brikka er nå. Ift. Windows 7 - 64 bit er å anbefale til de fleste. Den eneste ulempa med det er noe programvare som fremdeles ikke er oppdatert til å fungere med 64-bit Windows, men det blir bedre og bedre med tida. 64-bit Windows støtter i teorien opp til 128 GB minne, men Home Premium er begrensa til 16 GB, om jeg ikke tar feil. Å få mer enn 16 GB minne i maskina di blir dog uaktuelt. Endret 28. juli 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 64Bit Windows og 4GB minne er ikke ensbetydende med at PCen kan utnytte det kontra 32bits. I tillegg til at OS er 64Bit må laptoppens brikkesett og BIOS være istand til å remappe i/o adressene for PCI enheter til et område fra 4GB>3GB opp til over 8GB boundry. Det er kun når dette gjøres at utilgjenelig minne som opptas av memory mapped I/O (MMIO) mellom 3-4 GB blir frigjort til normal bruk. Hvordan det er med Acer 5930 vet jeg ikke. Som et eksempel har jeg en Lenovo T61 som ikke er i stand til dette - så alt over 3GB RAM insatt er wasted uansett om OS er Win7-64bits. Win 7 64 bits vil fungere greit. Gå inn i BIOS (F2) og sett DVD rom til 1'ste boot enhet og start installasjon med Win7-DVD. Mtp på drivere er det visst kun grafikk (nvidia) og realtek lyd drivere du må laste ned og installere selv. Resten vil bli lagt inn og funnet av Win7/MS. Se forøvrig side 102/103 i denne tråden for noen med erfaringer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1007087&st=2020 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå