Gå til innhold

Bulgarsk 100 leva seddel. Hjelp

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal til Bulgaria om 16 dager, og jeg fikk en 100 leva seddel av noen for en stund siden.

Men min ser slik ut.

BULGARIA+100+LEVA+1993.jpg

Når jeg søker på 100 leva på google og går på bilder, så kommer en annen seddel også opp. Og den som jeg har bilde av her står det alltid "1993" ved filnavnet på bildene. Har de fornyet seddelen i Bulgaria da? Kan jeg fortsatt ta den med og bruke den? Må jeg veksle den inn i banken i Norge først? Hva skal jeg gjøre?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står 1993 for det var da seddelen ble introdusert. Og den var gyldig helt til 1999 da alle gamle mynter og sedler ble ugyldige og verdien på lev ble økt med 1000. Før var største sedden 50.000, men fra 1999 var den største seddelen 50 lev. I 2003 ble det på nytt introdusert en seddel på 100 lev.

Om du finner en bank som vil veksle sedler som har vært ugyldige i 11 år så er seddelen din verdt 40 øre. :!:

Ja, det er nok noen som har lurt noen nordmenn med gamle sedler. Pass deg for alt som er eldre enn 1999 i Bulgaria.

Lenke til kommentar

Som Robertaas sier så fjernet de 3 0'er fra den gamle levaen. Var i Bulgaria for noen dager siden og når vi tok ut penger på minibank fikk vi ihvertfall alt i 20'ere, vet ikke om de har større sedler enn det, så ihvertfall aldri det. Vil anbefale deg å enten ta ut penger på minibanker eller veksle ved ordentlige exchange kontor (banker, togstasjoner osv.), det finnes flere folk som vil veksle med deg i diverse bakgater osv. men det er som regel falske (er egentlig bare å bruke sunn fornuft, du ser fort hvor det ikke er lurt å veksle.)

Lenke til kommentar
Er jo en del. Hehe..
Du kan jo prøve om en bank der nede vil gi deg de 40 ørene som seddelen din var verdt, men jeg tror ikke noe særlig på det.

De nye sedlene på 100 lev som er gyldige nå ble som sagt introdusert i 2003 og er så mye verdt der nede at man antagelig ikke vil se den så ofte. Husk den vertikale stripen til venstre for portrettet for alle gyldige sedler så slipper du bli lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...