Gå til innhold

MSI Big Bang-XPower. Trenger litt hjelp til å forstå det.

johkri

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er ny bruker på dette forumet og skal snart kjøpe meg en ny maskin. Jeg har stort sett satt sammen alt jeg skal ha, men jeg sliter litt med minne til dette hovedkortet.

Hovedkortet er beregnet på gaming, som også er mitt formål med denne maskinen. De MSI har tydeligvis lagt mye vekt på overklokking, og har følgelig ikke støtte for noe høyere enn PC8500 eller 1066MHZ, med mindre man overklokker. Det er her jeg blir litt forvirra... hvordan henger det her sammen? Det står at kortet støtter minnehastigheter helt opp til DDR3-2133 ved overklokking.

Her er en link til en liten specoversikt

Jeg ville blitt evig takknemlig for en liten forklaring.

PS. jeg har valgt Corsair HX850 som strømforsyning, vil denne holde til fremtidig overklokking av en singel GTX480(fra MSI), i7-930 ++?

Endret av johkri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, beklager la ikke merke til de små stjernene.

Jeg synes nå at det er for dårlig å kun støtte 1066MHz, de fleste om ikke alle andre nyere Hovedkort støtter minst 1333MHz uten at man nå ty til OC. Men når det er sagt, er det vell egentlig ikke noe problem. Det virker ikke som man trenger doktorgrad for en liten OC på MSI XPower Hovedkortet.

Lenke til kommentar

Hehe, fort gjort. Jeg ble selv litt skuffet over at det ikke var støtte for høyere frekvens ja... men jeg har forsonet meg med det nå og innsett at det burde være piece of cake å overklokke minnet. Hovedkortet virker såpass godt i forhold til pris også at jeg synes det virker ideelt. Det jeg nå lurer på er hvilke brikker jeg BURDE kjøpe til dette kortet? Jeg vil gi 1500-3000 tenker jeg, og det burde være 6GB eller mer og ifølge en test jeg har sett sett på tre og tre brikker(om man skal få maksimalt ut av minnet).

Brikker jeg har sett på innenfor 1066Mhz virker nesten overpriset. Det er også lagt mye vekt på trippelkanalsarkitekturen på hovedkortet, så jeg vil nok ha noe som støtter det.

Lenke til kommentar

En HX850 holder i lange baner - du kan med fordel gå ned til en HX750.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du velger et HK med 6 PCIe x 16 spor, når du bare skal ha ett GTX480-kort. De fleste (om ikke alle) HK basert på X58 kommer med minst 2 eller 3 PCIe x 16 spor, ytelsen er tilnærmet identisk og prisdifferansen er stort sett forskjell i ekstra funksjonalitet.

Skal du ha ram for oc, bør du velge et sett på 1600 MHz, gjerne med CL7 eller CL8. Det kan lønne seg å se litt rundt, for prisene varierer mye og står ikke alltid i forhold til eventuell økt ytelse.

Lenke til kommentar

En HX850 holder i lange baner - du kan med fordel gå ned til en HX750.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du velger et HK med 6 PCIe x 16 spor, når du bare skal ha ett GTX480-kort. De fleste (om ikke alle) HK basert på X58 kommer med minst 2 eller 3 PCIe x 16 spor, ytelsen er tilnærmet identisk og prisdifferansen er stort sett forskjell i ekstra funksjonalitet.

Skal du ha ram for oc, bør du velge et sett på 1600 MHz, gjerne med CL7 eller CL8. Det kan lønne seg å se litt rundt, for prisene varierer mye og står ikke alltid i forhold til eventuell økt ytelse.

Takk for svar :)

Jeg får kikke litt på minne og se hva jeg finner.

Jeg liker gjerne å forsikre meg for fremtiden når jeg kjøper litt dyre ting. Jeg så det ikke var fryktelig stor prisforskjell på HX750 og HX850 og holder egentlig muligheten åpen for å skaffe ett til GTX480. Jeg ser at jeg ikke trenger så mange som 6 PCIe, men jeg synes kortet virket bra for sin pris ellers også. Det var et MSI-HK i min forrige pc, og det funket perfekt i alle år og har ikke bygget noe siden den gang(2001).

Jeg tar gjerne imot forslag om andre hovedkort som ligger i omtrent samme prisklasse(3000 kr).

EDIT: er det evt. noen merker jeg burde holde meg unna? noen merker jeg burde prioritere innen ram?

Endret av johkri
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett holdt meg til Gigabyte når det gjelder HK. Har vel bygd 6 PC'er av det slaget og bruker fortsatt den første. Den siste jeg bygde var på et Asus-HK og der fulgte det med en plugg til å samle alle disse småledningene fra kabinettet, slik at en slipper å plundre med det nede på HK'et. Burde egentlig vært standard på alle HK. Linker forslag fra Asus og Gigabyte, som begge har USB3:

https://prisguiden.no/produkt/118198

https://prisguiden.no/produkt/124034

Jeg har vel alltid puttet ram fra Corsair i PC'ene og det har bortsatt fra en gang (defekt modul) fungert utmerket. At valget har falt på Corsair hver gang er kun et resultat av pris og tilgjengelighet ut fra en minimumsspec. Fant et sett Patriot-moduler på Abbo, som bør være et godt kjøp. Jeg har dog ikke sjekket at de er kompatible med HK.

https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=PVT36G1600LLK

Dersom du allikevel velger MSI-HK'et, så vær oppmerksom på at det har to 8 pins power konnektorer, det har verken HX750 eller HX850. Går du derimot over til AX-serien, kommer både AX750 og AX850 med to 8 pins, men det er ikke sikkert at de er leveringsklare enda. Jeg har en AX750 i bestilling fra Amentio, men regner ikke å få den før mot slutten av august.

Lenke til kommentar

Takk igjen... huff, det her ble litt å tygge på.

Jeg har kikket litt rundt og sett gjennom det meste av hovedkort og tror egentlig gigabytekortet virker mest aktuelt av de foreslåtte med USB 3.0, muligheter for raid i SATA-600, pris osv. Jeg var litt innstilt på det MSI-kortet av ulike grunner, men er usikker på om jeg skal vente så lenge på AX-forsyningen.

Skjermkortet er jo kjent for å nå eksepsjonelt høye temperaturer... noen tanker på om jeg burde spare til væskekjøling(på kun skjermkortet) eller om det finnes et litt rimeligere alternativ. Corsair 800D er valgt som kabinett. Jeg leste litt om at det muligens har litt dårlig luftgjennomstrømning. Noen tanker på det?

Endret av johkri
Lenke til kommentar

Det er mange hensyn å ta, og folk har forskjellig behov. Jeg bruker 3 PC'er for folding@home, hvorav 2 for det meste er avslått nå på sommeren. De slås på når det blir behov for oppvarming. Det gjør at jeg har tid til å vente til slutten av august.

Jeg så frem til lanseringen av Fermi, men ble fryktelig skuffet over effektforbruket og dertil hørende varmeutvikling. Nå har Nvidia kommet med GTX460, som er langt snillere i så måte, men de ligger ca 32% under i ytelse og mer enn 50% under i pris. Det kan også komme en GTX475 om ikke så alt for lenge, som vil yte litt bedre enn GTX470. Skal du absolutt ha en GTX480 og skal klokke den, så bør du nok på vann - Evga har vel en HC (HydroCopper), men om du får den i Norge vet jeg ikke. Selv har jeg bestilt 2 GTX460, som kommer engang i august. For mitt bruk slår de GTX480 på alle viktige parametre - pris, ytelse og effektforbruk.

Link til test av GTX460:

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/23

Kabinett erlitt smak og behag - det du har valgt er kanskje ikke det beste, men det ligger ikke mer enn 2-3 grader over vinneren i disse testene:

http://www.hardware.no/artikler/antec_performance_one_p183/77201/4

Ytelsen står derimot ikke i forhold til prisen, som vel er det doddelte av hva en Antec Nine Hundred koster.

Lenke til kommentar

Takk igjen for mye nyttig informasjon :)

Nå har jeg bestemt meg for kabinettet Antec Twelve Hundred, da jeg synes Nine Hundred virket litt trangt å jobbe i og at 800D var litt VEL overkill... det veier hele 20 kg, som ikke virker særlig gunstig på noen måte(og prisen som nevnes). Jeg tenkte også jeg skulle investere i de to ekstra 120mm valgfrie viftene for å få litt ekstra luftgjennomstrømning(250 kr).

Eller tror jeg også at jeg har bestemt meg for å skaffe ett 470-kort til å begynne med og heller oppgradere ved å sette to i SLI om jeg skulle se det nødvendig. Jeg sliter fortsatt litt med å bestemme meg for hovedkort, men jeg føler jeg er i mye bedre stand til å bestemme meg og å researche etter å ha fått tanker og råd.

Herfra skal det nok gå greit.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke om du har bestemt deg enda for hodvedkort men jeg følte bare jeg måtte oppklare noen småting.

Det er nevnt tidligere i denne tråden at X58 XPower har to 8 pins plugger, og at strømforsyningen du hadde valgt ikke hadde 2 slike. Det er ikke nødvendig å bruke begge 8-pins kontaktene ved vanlig bruk, kun ved ekstreme overklokkingsforsøk med LN2 eller lignende. Kortet har SataIII og USB3 kontakter og en liten plugg du fester alle ledninger på før du monterer den på selve kortet. Akkurat som Asus kortet.

Prisen er nå kun 2450,- på ps.no og det er billig for dette kortet.

Her er et google søk med reviews hovedkortet: Reviews

Her er prisene: Pris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...