sedsberg Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg tror nok clutchen, girene og lagrene i girkassa vil ryke lenge før den blir så varm at den får sylinderen til å varmeskjære seg. Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Koble ut oljetanken og bland olje rett i bensinen. Oljepumpene er vanskelig å stille inn riktig, å stiller du de feil er det garantert at du skjærer den igjen. Grunnen at motoren ble skjært var at radiatoren var ødelagt. Dermed lakk den og motoren ikke fikk kjøling. Lenke til kommentar
K-E Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Ja det vet jeg so selfølgelig. Men girolja smører jo "girkassa" og olje er til for å avlede varme og forebygge friksjon i motoren. Så kan ikke da det samme skje med girene som i sylinderen? Nei. Varmeskjæring av sylinderen skjer når stempelet utvider seg så mye at det blir alvorlig stor friksjon mellom stempel og sylinderveggene, varmen stiger, og tilslutt vil det ende med at stempelet smelter seg fast i sylinderen. I girkassen er det som regel litt slark mellom tannhjulene, dette gjør at de har litt å gå på om det plutselig skulle begynne å utvide seg pga varme. Mangelen på olje gjør derimot at tennene på tannhjulene blir mye fortere slitt. Clutchen blir også utslitt mye fortere. Men det er uansett lagrene som ryker først. Tannhjulene vil altså ikke utvide seg og smelte sammen slik stempel og sylinder gjør i en vanlig varmeskjærings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå