Gå til innhold

Yamaha 9,9 har liten/null fremdrift


Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte med båten i dag da motoren plutselig ruste seg opp og jeg mista nesten all fremdrift...

 

Båten går såvidt fremover på tomgang/lite gass, men gasser jeg på bare ruser motoren seg og jeg kommer ingen plasser. Kan sammenlignes å kjøre med en totalt utslit clutch.

 

Selve motoren går helt fint så er vel i giret/drevet feilen ligger. Noen som vet hva som pleier å være feil eller har tips til feilsøking osv?

 

Er ca 2000 modell. 2 takt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så propellen består av 2 deler, senter og selve bladene?

 

Kan jo nevne at jeg har opplevd sterkt varierende ytelse de siste dagene. Noen ganger har det såvidt gått fremover, dette gjerne etter jeg har kjørt noen minutter. Da har dog motoren ikke rust seg opp og det har hørt ut som den arbeider tungt uten å komme noen vei.

 

Dette skal sjekkes. takker!

 

Hvis det viser seg å være propellen, er det noen anbefalte nettbutikker å handle fra? Noe sier meg at yamaha tar blodpris for dette...

 

Må ha den på stell innen få dager helst.

Endret av OleJohnny15
Lenke til kommentar

Ja,senteret av propellen er vulket inn i resten,slik at det kan gi etter hvis den treffer noe uten å ødelegge aksler eller drev.

Er denne utslitt så oppfører det seg som du beskrev(omtrent som utslitt clutch)

Orginal propell koster rundt tusenlappen, men hvis du kjøper uorginal må du passe på å få rett stigning(siste tall på propellen), og at den passer på propellakselen.

 

Hvis det virker som motoren drar tungt kan det og vere andre ting.

Jeg ville tatt av propellen for å se om du har dratt inn noe fiskesnøre mellom propell og gearhus.

Du kan og løsne nedre oljeskrue på gearhuset og slippe ut litt olje for å sjekke at den ser bra ut.(klar, uten spon eller vann)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...