Gå til innhold

relestyring på høytaler ledning


Anbefalte innlegg

Hei. Har et hjemmekinoanlegg med DVD spiller. problemet er at det ikke er noen lyd-ut utgang på anlegget og jeg ønsker mulligheten til å benytte et trådløst hodetelfonsett som jeg har.

 

Det jeg tenkte meg var å koble hver ledning til et rele og dermed velge mellom å sende lyden til høytalerne eller å sende fronthøytalerne til hodetelefonen og resten av høytalerne til ingenting.

 

Er dette en mullig løsning? Noen som kan linke til noen reler jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det høres ut som en litt skummel idè, ikke mye som skal til for å ødelegge noe.

Er det ikke holdetelefonutgang på anlegget?

 

Hvilke utganger finnes det ellers? Du kunne ikke heller ta lyden fra et evt scartsignal om det er mulig?

Hva heter anlegget?

Lenke til kommentar

Det er ingen lydutganger overhode. og det sendes ikke lyd ut på scartutgangen. Det var jo det første jeg sjekket. Ja dette er drastisk måtte å løse problemet på men det er den eneste med dette anlegget. og med tanke på at anlegget er så og si bygd fast, er det ikke akktuelt å bytte det heller.

Lenke til kommentar

Finner heller ikke noe info på ditt produkt, men hodetelefoner kan være alt ifra 16ohm til flere hundre.

 

Vet egentlig heller ikke hvor skadelig det er, men på min surroudforsterker har jeg en bryter bakpå der jeg må velge om høytalerene mine er 4 eller 8ohm. Og på min andre forsterker står det bakpå at den kan bruke høytalere på mellom 4 og 16 ohm.

 

 

Så vil tro at om man plugger på 100ohm så kan det skje rare ting.

 

Lav ohm på høytaleren gjør at den krever mere strøm, høy ohm på høytaleren gjør at den krever mere spenning.

 

 

 

Edit: men må si at jeg aner ikke hvordan de gjør det når det gjelder trådløse hodetelefoner, men det er nokk en fast motstand i transmitteren.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

For høy ohm på hodetelefonene er nok ikke skadelig, det leder mest sannsynlig bare til at det blir veldig lavt volum, for lav motstand derimot kan føre til mye rart.

Men om headsettet ditt har lav motstand kan det være at en liten dytt på volumkontrollen er nok til at de spiller alt for høyt og sprenges, et slikt headset er nok beregnet til å spille maks 50mw, der en vanlig høytaler fint klarer 50w uten problemer, dvs 1000 ganger så mye.

 

Det er dog ingen god løsning.

 

Det er heller ingen enkel måte å måle motsand i høytalere, det kan være ganske komplisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...