lilfire Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hei. Har et hjemmekinoanlegg med DVD spiller. problemet er at det ikke er noen lyd-ut utgang på anlegget og jeg ønsker mulligheten til å benytte et trådløst hodetelfonsett som jeg har. Det jeg tenkte meg var å koble hver ledning til et rele og dermed velge mellom å sende lyden til høytalerne eller å sende fronthøytalerne til hodetelefonen og resten av høytalerne til ingenting. Er dette en mullig løsning? Noen som kan linke til noen reler jeg kan bruke? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Har du tenkt å sende effekten som skal ut på de "store" fronthøytalerne dine inn på de knøttsmå hodetelefonene dine? Er dette et kompakt sammensatt anlegg eller består det av ulike komponenter (er dvd-spilleren spearat)? Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 er et kompakt sammensatt anlegg, og svaret på spørsmålet ja det var tanken ja, selvfølgelig så kommer jeg til å ha volumet på veldig lav styrke da. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg synes det høres ut som en litt skummel idè, ikke mye som skal til for å ødelegge noe. Er det ikke holdetelefonutgang på anlegget? Hvilke utganger finnes det ellers? Du kunne ikke heller ta lyden fra et evt scartsignal om det er mulig? Hva heter anlegget? Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Det er ingen lydutganger overhode. og det sendes ikke lyd ut på scartutgangen. Det var jo det første jeg sjekket. Ja dette er drastisk måtte å løse problemet på men det er den eneste med dette anlegget. og med tanke på at anlegget er så og si bygd fast, er det ikke akktuelt å bytte det heller. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 det kan og bli noe tull med mr. Ohm her og vil jeg tro. Høytalerene er vel på 4-8-16Ohm? Vet ikke hvor mye ohm senderen til hodesettet ditt er på, men mener at generelle hodetelefoner har mye høyere Ohm, og du vil kunne skade forsterkeren. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Hmm er det så skadelig altså? finner ikke info om Ohm på hodetelefonen, men er et PHILIPS SHC8525. når det gjelder anlleget så er front 4, center 8, bak 4, og bass 8. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Finner heller ikke noe info på ditt produkt, men hodetelefoner kan være alt ifra 16ohm til flere hundre. Vet egentlig heller ikke hvor skadelig det er, men på min surroudforsterker har jeg en bryter bakpå der jeg må velge om høytalerene mine er 4 eller 8ohm. Og på min andre forsterker står det bakpå at den kan bruke høytalere på mellom 4 og 16 ohm. Så vil tro at om man plugger på 100ohm så kan det skje rare ting. Lav ohm på høytaleren gjør at den krever mere strøm, høy ohm på høytaleren gjør at den krever mere spenning. Edit: men må si at jeg aner ikke hvordan de gjør det når det gjelder trådløse hodetelefoner, men det er nokk en fast motstand i transmitteren. Endret 28. juli 2010 av Complexity Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 men hvordan er det da med lydutganger? finner dem ut hvor mange ohm utstyret som er koblet til behøver da eller? Kanskje jeg kan måle hvor mange ohm headsettet bruker? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 For høy ohm på hodetelefonene er nok ikke skadelig, det leder mest sannsynlig bare til at det blir veldig lavt volum, for lav motstand derimot kan føre til mye rart. Men om headsettet ditt har lav motstand kan det være at en liten dytt på volumkontrollen er nok til at de spiller alt for høyt og sprenges, et slikt headset er nok beregnet til å spille maks 50mw, der en vanlig høytaler fint klarer 50w uten problemer, dvs 1000 ganger så mye. Det er dog ingen god løsning. Det er heller ingen enkel måte å måle motsand i høytalere, det kan være ganske komplisert. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 så jeg risikerer å ødlege både anlegget og headsettet med å gjøre dette? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Anlegget klarer seg nok, headsettet derimot vet man aldri, hodetelefonutgangen i en forsterker er koblet til forsterkertrinnet, deretter koblet til en kraftig motstand, før den går til jack-utgangen, der du kobler hodetelefonene. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Okey da får jeg gå inn i tenke boksen, nytt annlegg eller risikere headsettet. problemet med nytt anlleg er at da vil jeg helst finne et som jeg kan bruke de "gamle" høytalerne til, side ledningene ligger bak lister osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå