Gå til innhold

Dell Studio XPS 16 vs MacBook Pro 15

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke bestemme meg, og tenkte at jeg kan gi deres tanker og meninger en sjanse til. Legg for all del igjen en post her i tråden hvor du begrunner ditt svar, ingen vil dømme deg.

--

Nytt skoleår kommer opp og min kjære laptop har sett sine bedre dager og er derfor ute etter en erstatter for min gamle maskin. Jeg står litt fast, og vingler frem og tilbake - derfor ber jeg litt på mine knær om deres meninger, erfaringer og kloke ord.

Ønskede spesifikasjoner:

Studio XPS 16:

CPU: Intel® Core™ i5 520M-prosessor (2,4 GHz, 3 MB hurtigbuffer)

RAM: 4096 MB 1067 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2048]

GPU: ATI HD 4670 (1GB ukjent type)

HDD: 500 GB 7200RPM

Skjerm: 15.6-tommers TrueLife 1080p rammeløs full-HD WLED-skjerm

Batteri: 2x9 celler, ukjent levetid

+ Internal Blu-Ray ROM (Blu-Ray read, DVD and CD read & Write) Optical Drive

Totalpris: kr 12 580,00

MacBook Pro 15:

CPU: Intel® Core™ i5 (2,4 GHz, 3 MB hurtigbuffer)

RAM: DDR3 4 GB 1066 MHz

GPU: nVidia GeForce GT 330M, 256 MB

HDD: 500 GB 5400RPM SATA

Skjerm: 1440x900 LED

Batteri: 7-8 timer ca.

Totalpris: kr 15 840,00

Maskinen skal primært brukes til skolebruk, jobbing og litt spilling på si. God skjermkvalitet og god levetid er dermed et must.

Jeg holder så langt en knapp på Dell-maskinen, grunnet bl.a. dens mulighet til å yte mer innenfor gamingen! En annen grunn er skjermen. Den har 15.6-tommers TrueLife 1080p rammeløs full-HD WLED-skjerm, noe som er bedre enn MacBook Pro sin. Men Mac-en har også en fordel. Dens levetid skal visst nok være mye bedre enn Dell sin. Nå vet ikke jeg hvor lenge Dell sin holder.

I tillegg kan dell-maskinen spille Blu-ray filmer, noe som er en pluss i boka:-)

Alt i alt er dette to GODE maskiner. Begge er i toppklasse (I hvert fall for meg). Mac-en har et mye bedre design enn Dell sin modell (noe som gjør at jeg liker den ekstremt godt, men nå er det ikke utseende jeg er ute etter. Det er det indre som teller:-D).

Planla å gå til innkjøp innen en av de nærmeste dagene, så.. any ideas?

OBS: Jeg har også vurdert Dell sin modellen bare med en i7 prosessor, hva sier dere?

Endret av andy732
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes den Maccen så litt dyr ut mtp ytelse vs pris. XPS'en var vel hakket vassere.

Hvis du er villig til å gi så mye som 15k kan du se på ASUS G73JH

Den er riktignok litt større og tyngre, men det er veldig mye mer ytelse for pengene. Jeg vil gå så langt som å si at 10k versjonen av G73JH er bedre enn de to PCene. Er vel grunnet at de får pakket inn litt mer i en 17", men G73JH sies å være de beste ytende laptopene med tanke på gaming og multimedia ytelse.

Men som sagt, ikke like lette og "bære med seg" - vennlige når de har en vekt på 3,7 kg

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Ja, har faktisk tittet litt på den :)

Grunnen til at den blir litt stivere i prisen er at jeg har oppgradert HDD til 500 fra 320 ;-) Syntes 320 er litt for lite.. Men man får kjøpt en MacBookPro med 250 gb på Elkjøp for 12 995,- (hvis ikke jeg husker helt feil)

Jeg har bygd den macen selv på eplehuset sin nettside, så det blir litt dyrere...

Endret av andy732
Lenke til kommentar

1. Dell Studio XPS 16 har en del problemer med varme når konfigurert med i7. Siden du har i5 skal vel du slippe unna dette, men jeg ville likevel tatt en titt i trådene her:

http://forum.notebookreview.com/dell-xps-studio-xps/

2. Du er videregående elev så du får 10% rabatt på MBP15:

http://www.studenttorget.no/index.php?show=4985&expand=3,4985&artikkelid=3544

3. Bare kjøp deg en billig ekstern harddisk hvis du virkelig trenger mye plass.

4. Hvis du først har budsjett til det, ville jeg kjøpt RGB-skjermen til XPS 16. Den er visst av en helt annen verden.

Edit: Og ikke glem at det som oftest er noen Dell 5% kuponger du kan bruke. Bare google "Dell kupong" uten hermetegn

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...