Gå til innhold

Lokalnett på samme kabelnett som kabel-TV/internett fra Get?

Anbefalte innlegg

Jeg har kabel-TV og internett fra Get.

Kabeluttaket er montert ved TVen i stua. Der er det koblet på en vanlig Get digital-TV-dekoder.

Det er strukket en vanlig TV-kabel (coax) fra kabeluttaket i stua til der hvor jeg har PCen stående.

Get-internettmodemet er montert på kabelen ved PCen.

Jeg har i dag trådløst nett til enheter ved TVen. Dette nettet er litt tregt og ustabilt.

Jeg ønsker å bruke kabelen som er koblet mellom PC og enheter ved TV-uttak til å koble opp et lokalnett mellom PC og enheter ved TV-uttak.

Dette vil da måtte eksistere ved siden av TV- og internettsignalene fra Get.

Jeg lurer på om dette lar seg gjøre, hva slags utstyr jeg trenger, og om dette er lov.

Kanskje løsningen er så enkel som å skaffe et kabelmodem til fra Get? Dette forutsetter da at jeg kan opprette et lokalnett mellom disse to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ønsker med andre ord å føre datanettverk på en coax-kabel ved siden av eksisterende data- og TV-signaler på samme kabel? Hvorvidt det er mulig må jeg overlate til en ekspert å svare på, men det høres ganske tullete ut for meg. Om det i det hele tatt vil være mulig, så nekter jeg å tro at det blir særlig enkelt. Det er en lang rekke grunner til det, men jeg vil som sagt overlate det hele til en ekspert på området siden jeg er på tynn is.

Det jeg lurer på er hvorfor du ikke bare strekker en vanlig nettverkskabel, slik alle andre gjør? Er det så utrolig langt mellom stua og dette modemet at det ikke er forsvarlig? Kan du eventuelt flytte modemet, og starte datanettverket i stua? Hva med et bedre trådløst aksesspunkt, eller et ekstra sådan, for bedre dekning?

Lenke til kommentar

Du ønsker med andre ord å føre datanettverk på en coax-kabel ved siden av eksisterende data- og TV-signaler på samme kabel?

Jepp, stemmer.

Det jeg lurer på er hvorfor du ikke bare strekker en vanlig nettverkskabel, slik alle andre gjør? Er det så utrolig langt mellom stua og dette modemet at det ikke er forsvarlig? Kan du eventuelt flytte modemet, og starte datanettverket i stua? Hva med et bedre trådløst aksesspunkt, eller et ekstra sådan, for bedre dekning?

Grunnen til at jeg ønsker å sjekke muligheten for dette er at jeg ønsker å unngå strekking av kabel, hvis mulig. Det slo meg som en mulighet ifm at jeg så på nettverk over strømnettet - noe jeg har valgt å trolig ikke gå for pga problematikk med forskjellige strømkurser og gammelt strømsystem i leiligheten.

Takk for svar, forresten! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...