Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer rundt registrering av JDM-biler. Hvorfor?


Gjest Slettet+13412342564

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13412342564

Ser jo til stadighet biler i Tyskland som er registrert der, selv om de kommer fra Japan, det kan vel ikke være så lett? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende tyske myndigheter har en mer avslappet holdning til EU-direktiver enn norske, og dermed godkjenner dokumentasjon som norske myndigheter ikke mener er bra nok - og er bilen først godkjent (registrert) i et EU/EØS-land, så skal den kunne "flyte fritt" i henhold til EU's fire friheter: Fri flyt av varer, tjenester, kapital og personer...

 

Så kommer jo det med å ha noen andre for vegvesenet å skylde på (altså tyske myndigheter, som godkjente bilen først) om noe er gjort galt/lovstridig inn her, som nevnt i forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Man finner litt info her også:

 

http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f=16&t=30528&start=200

 

Sitat vegvesenet:

I forlengelsen av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen har vi dessuten full anledning til å nekte godkjennning og registrering av kjøretøy som vi finner trafikkfarlige. På denne bakgrunn har vi tidligere avslått søknad på godkjenning av japansk produserte kjøretøy som har vært enkeltgodkjent i England, da det har vist seg at denne enkeltgodkjenningen er gjenstand for en unntaksbestemmelse der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vet at JDM er historie, men har hørt at UK-spec og USA Supra også ikke var så lett å få registrert. Euro-specen er grei men ikke uk og usa. Noen som har bedre svar? Vet at bilen som er importert fra Japan til England ikke er mulig men hva med de nysolgte? Hva må til?

Er det noen som har regget en UK-spec Supra uten at en måtte ta alle slags tester på bilen?

 

 

 

 

Du kan ikke lenger få registrert en jdm bil som er produsert og solgt i japan. Hvorfor? Jo fordi de er trangsynte og mener de kun er beregnet for det asiatiske markedet, og du trenger dokumentasjon for å få bilen godkjent. Dette dokumentet var tilgjengelig før, men er ikke gyldig nå lenger. Det var i rundt 2008 de stoppet registrerinene på jdm biler, så før den tid var det mange som rakk å få biler som skyline registrert.

 

Men du kan fortsatt registrere en supra som er laget i europa/USA, som f.eks. høyrestyrt fra england eller venstrestyrt fra tyskland, usa. De er veldig sjeldne og vanskelig å finne men de finns :)

Siste utgave av skyline er produsert i europa og usa, så den har du mulighet å registrere sålenge du har mye penger (engangsavgift rundt 700.000kr), mens de utgavene før det er kun laget i japan.

 

Her er det mer informasjon, tatt ifra japanauto:

 

Det har tidligere blitt registrert JDM (Japan Domestic Market) biler i Norge på flere forskjellige måter. Skal ikke gå inn på disse nå.

Vi har, foruten et par biler som har blitt registrert på Motorhistorisk grunnlag, registrert våre biler med originale papirer vi har fått fra TUV og DEKRA i Tyskland. Dette har gått bra inntil en gang nå i november hvor det plutselig ble bråstopp. Det viste seg at TUV og DEKRA har benyttet tester som har blitt utført på Europeiske modeller av bilene vi har bestilt papirer på. Dette ble oppdaget først nå i høst og vegvesenet godtar derfor ikke lenger TUV eller DEKRA papirer. De forlanger nå underlags dokumenter på papirene vi tidligere brukte. Dette har de jo nå god grunn til rent bortsett fra at JDM bilene stort sett bare avviker minimalt fra de Europeiske modellene. Vi satt straks igang og sendte en Supra til DEKRA for å teste avgasser og bremser osv. for å lage underlags dokumenter. Vi var nå klare igjen for å sende enda en bil ned for flere tester og vi var også klare for å ofre en bil til kollisjonstest. I mellomtiden sendte vegvesenet sine nye krav over til TUV og DEKRA og de svarte oss med at selvom de utførte alle tester de kunne så tilfredstilte de allikevel ikke norske myndigheter. De krevde også, blandt veldig mye annet rart en kollisjonstest til nærmere 100.000 Euro (ca. 800.000,- Norske kroner) samt at vi da måtte ofret en bil så nærmet vi oss millionen bare for denne testen. Når i tillegg TUV og DEKRA sier at selvom vi gjør alt dette vil det allikevel ikke være nok, så blir det litt tungt. Vi jobber nå mot sfoor i vegvesenet for å prøve å få litt forståelse for at dette er noe drøyt. Vi har håp om at noen etterhvert får opp øynene og letter litt på disse kravene.

Lenke til kommentar

GT-R fra 1970 bør man kunne klare å få inn på motorhistorisk grunnlag. Da er det aller meste mulig.

 

Problemet med §1-15, som brukes på biler som er godkjent i EU/USA, er at bilen må være original. En Europeisk Supra er ikke noe problem hvis den kom med venstreratt. UK-bilene har derimot en del ting som må gjøres med de før man har lov til å bruke de her. Blant annet må lysene byttes - og da er plutselig ikke bilen original lenger.

 

Jeg mistenker at det ofte er problemet for de som vil ha inn biler på §1-15 fra England.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...