Nessimelle Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Sitter her å lurer på hva jeg skal kjøpe for å erstatte 18-55. Har lenge kikka på 17-40, men begynner nå å tenke mer i retning 24-70 med tanke på en mer langvarig investering. Er mye ute i skog og mark, så trenger et lyssterkt objektiv, som samtidig er raskt. Skal først å fremt brukes til natur og landskap, et pluss er at den kan bruket til portrett også. Ønsker et L objektiv som i framtiden kan brukes på fullformat om jeg skulle finne på å kjøpe det Utstyr jeg har: Canon 50D Canon EF 70-200 f4L Canon EF-S 10-22 En blitz, et stativ og kitlinsa Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg mener alt taler for en 24-70mm hvis du har råd og muskelstyrke nok. Den er på nivå med 70-200 f/4 optisk sett og bygget som et beist. Jeg solgte min fordi den ble for stor, men hvis du trives med diger optikk så vil du elske 24-70 L. Den er ikke vid på din 50D, men din 10-22mm tar seg av de store scenene. Til gjengjeld er den knivskarp med fine farger og fin bokeh. Til portretter er den helt glimrende og svært mange proffe fotografer har en 24-70mm i bagen sin Løp og kjøp? Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 EF 24-70mm er jo en sikker vinner. Spesielt hvis du er mye ute i skog og mark ettersom byggekvaliteten er upåklagelig. Dog er det et par "cons" - Som Bibbo kommenterer: Det er ganske stort (og tungt?) - Det har såvidt meg beskjent ikke IS -"First seen: 5 august 2003" Objektivet begynner å trekke på årene. Og med såpass høy kost kan det være litt leit å kjøpe dette nå, for så å finne ut at Canon erstatter det på nyåret. Husk at EF 70-200 f4L som du har ble sluppet omtrent på samme tid og ble erstattet av IS versjon i januar. En tanke kan være å skaffe et nytt allround objektiv som er rimeligere som: Canon 17-55/Sigma 17-50/Tokina 16-50/ alle f2,8 og bruke mellomlegget på et portrett objektiv, for eksempel Sigma 50mm f1,4 som har fått svært mye skryt, og heller vente med dette L objektivet til du faktisk en dag investerer i fullformat. Lenke til kommentar
Nessimelle Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Vekta er ikke et kjempeproblem, litt tyngre enn 70-200, men ikke noen grunn til å ikke kjøpe den. Prisen derimot er en ting som kan diskuteres. Valget står uansett mellom 17-40 og 24-70. Liker best brennvidda på sistnevte ettersom den ligger midt mellom de to andre linsene, pluss f2.8. IS er ikke nødvendig for min del. Spørsmålet er om 24-70 er verdt de ekstra 4000? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå