Gå til innhold

BK: En forlatt båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm.... MÅ motivet alltid være i fokus? Hvorfor synes du det? :)

Jeg sa ikke "må", men "jeg synes". I hvert fall som en generell regel når det er selektiv fokus. Forgrunnen syntes jeg var litt for tynn til å kunne bære den selektive fokusen her.

 

Enig her..

 

Om det hadde vært fokusert på en stubbe i forgrunnen med båten litt slørete i bakgrunnen så kunne jeg bedre akseptert det, men bilde nr 1 ser det ut til at du har bommet på.

 

Eller er fokuset på gresset noe du har valgt??

Lenke til kommentar

Hm.... MÅ motivet alltid være i fokus? Hvorfor synes du det? :)

Jeg sa ikke "må", men "jeg synes". I hvert fall som en generell regel når det er selektiv fokus. Forgrunnen syntes jeg var litt for tynn til å kunne bære den selektive fokusen her.

 

Enig her..

 

Om det hadde vært fokusert på en stubbe i forgrunnen med båten litt slørete i bakgrunnen så kunne jeg bedre akseptert det, men bilde nr 1 ser det ut til at du har bommet på.

 

Eller er fokuset på gresset noe du har valgt??

 

Joda, det har jeg valgt. Men ser poenget. :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det ser rart ut med båten ute av fokus på det første bildet. Det hadde antakelig sett bedre ut med mindre dybdeskarphet slik at båten kom mer ut av fokus. Da ville det vært tydeligere at det er bevisst; nå ser det bare ut som om du har bommet på fokus. Men jeg tror uansett det beste ville vært å ha fokus på båten.

 

Bilde to liker jeg bedre, både med tanke på hvor fokus ligger og på komposisjonen. Blåfargen på himmelen og refleksjonen i vannet skaper en fin konrast med alt det grønne, og vannet danner en fin diagonal. Litt mindre fargemetning i bilde to enn bilde en er også positivt.

 

-trygve

Endret av -trygve
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes du får to veldig forskjellige bilder av samme motiv, spennende...

 

Jeg synes det første bildet kunne tjent på å få forsterket fargene på blomsten/gresset i forgrunnen. Hvis det lilla blir litt mer fremtredende tror jeg du vil skape et inntrykk av at båten forsøker å ta en hovedrolle, uten helt å klare det.

Det andre bildet er etter min mening litt for lystig, jeg tror det hadde gjort seg med et litt dystrere utrykk. Kanskje en god kandidat til svarthvitt?

 

Forøvrig er jeg ikke enig i at hovedmotivet må ha fokus. Her bidrar uskarpheten til at båten virker enda mer forlatt, og at blomstene er i ferd med å overta.

Lenke til kommentar

Jeg synes bilde 1 var mye mykere og mer bildekunst.

Bilde 2 ga meg en sånn "bilde av en båt"-type følelse.

 

Begge bildene er fine, men bilde 1 ga meg liksom noe mer enn at det bare er bilde av en båt.

Jeg er ikke noe bildekritiker, fordi jeg er nybegynner selv. Men det var uansett bilde 1 jeg likte best her.

 

EDIT: Med litt ettertanke synes jeg bilde 2 er meget fint. Men hvorfor velge mellom dem?

I mine øyne er det to helt forskjellige bilder.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...