Autofokus Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hvilket av disse to bildene liker dere best? Nr. 1 er tatt med Nikkor 50mm, f/6,3, 1/200 sek Nr. 2 er tatt med Tokina 12-24 mmm @ 12 mm, f/8, 1/200 sek Lenke til kommentar
Mats Aa Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Jeg synes det første bilde var mye bedre enn det andre. Hvorfor vet jeg ikke, bare det jeg følte med en gang jeg så de. Ikke akkuratt en bilde ekspert. Endret 25. juli 2010 av Matslul Lenke til kommentar
Autofokus Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Bilde nr. 1 synes jeg var soleklart best! Wow, takk for kjapt svar! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Synes begge var vakre jeg, på hver sin måte....det første hadde mer soft preg, på det andre kommer båten bedre frem, det ble litt skarpere i konturene her...mulig jeg likte bilde to litt bedre... Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 stemmer for bilde nr 2. bedre skarphet og utsnitt. Man kommer litt for tett på båten i bilde nr 1. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hvilket av disse to bildene liker dere best? Hvis det er båten som er motivet (jfr. tittelen), så synes jeg den burde være i fokus. Altså nr. 2. Lenke til kommentar
Autofokus Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Hvilket av disse to bildene liker dere best? Hvis det er båten som er motivet (jfr. tittelen), så synes jeg den burde være i fokus. Altså nr. 2. Hm.... MÅ motivet alltid være i fokus? Hvorfor synes du det? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hm.... MÅ motivet alltid være i fokus? Hvorfor synes du det? Jeg sa ikke "må", men "jeg synes". I hvert fall som en generell regel når det er selektiv fokus. Forgrunnen syntes jeg var litt for tynn til å kunne bære den selektive fokusen her. Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hm.... MÅ motivet alltid være i fokus? Hvorfor synes du det? Jeg sa ikke "må", men "jeg synes". I hvert fall som en generell regel når det er selektiv fokus. Forgrunnen syntes jeg var litt for tynn til å kunne bære den selektive fokusen her. Enig her.. Om det hadde vært fokusert på en stubbe i forgrunnen med båten litt slørete i bakgrunnen så kunne jeg bedre akseptert det, men bilde nr 1 ser det ut til at du har bommet på. Eller er fokuset på gresset noe du har valgt?? Lenke til kommentar
Autofokus Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Hm.... MÅ motivet alltid være i fokus? Hvorfor synes du det? Jeg sa ikke "må", men "jeg synes". I hvert fall som en generell regel når det er selektiv fokus. Forgrunnen syntes jeg var litt for tynn til å kunne bære den selektive fokusen her. Enig her.. Om det hadde vært fokusert på en stubbe i forgrunnen med båten litt slørete i bakgrunnen så kunne jeg bedre akseptert det, men bilde nr 1 ser det ut til at du har bommet på. Eller er fokuset på gresset noe du har valgt?? Joda, det har jeg valgt. Men ser poenget. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Jeg er enig i at det ser rart ut med båten ute av fokus på det første bildet. Det hadde antakelig sett bedre ut med mindre dybdeskarphet slik at båten kom mer ut av fokus. Da ville det vært tydeligere at det er bevisst; nå ser det bare ut som om du har bommet på fokus. Men jeg tror uansett det beste ville vært å ha fokus på båten. Bilde to liker jeg bedre, både med tanke på hvor fokus ligger og på komposisjonen. Blåfargen på himmelen og refleksjonen i vannet skaper en fin konrast med alt det grønne, og vannet danner en fin diagonal. Litt mindre fargemetning i bilde to enn bilde en er også positivt. -trygve Endret 26. juli 2010 av -trygve Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hvilket av disse to bildene liker dere best? Hvis det er båten som er motivet (jfr. tittelen), så synes jeg den burde være i fokus. Altså nr. 2. Hm.... MÅ motivet alltid være i fokus? Hvorfor synes du det? Fordi man får vondt i øynene.. Nr 2 er for meg det beste av de to. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Synes du får to veldig forskjellige bilder av samme motiv, spennende... Jeg synes det første bildet kunne tjent på å få forsterket fargene på blomsten/gresset i forgrunnen. Hvis det lilla blir litt mer fremtredende tror jeg du vil skape et inntrykk av at båten forsøker å ta en hovedrolle, uten helt å klare det. Det andre bildet er etter min mening litt for lystig, jeg tror det hadde gjort seg med et litt dystrere utrykk. Kanskje en god kandidat til svarthvitt? Forøvrig er jeg ikke enig i at hovedmotivet må ha fokus. Her bidrar uskarpheten til at båten virker enda mer forlatt, og at blomstene er i ferd med å overta. Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Bra biler begge to, er det gresset eller båten som er motivet? (Tenker mest på bilde 1). Endret 17. august 2010 av hubbix Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Jeg synes bilde 1 var mye mykere og mer bildekunst. Bilde 2 ga meg en sånn "bilde av en båt"-type følelse. Begge bildene er fine, men bilde 1 ga meg liksom noe mer enn at det bare er bilde av en båt. Jeg er ikke noe bildekritiker, fordi jeg er nybegynner selv. Men det var uansett bilde 1 jeg likte best her. EDIT: Med litt ettertanke synes jeg bilde 2 er meget fint. Men hvorfor velge mellom dem? I mine øyne er det to helt forskjellige bilder. Endret 17. august 2010 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå