Pettersenper Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hei, jeg har gått til innkjøp av en ny PC og skal installere windows 7 OEM versjonen på SSD disken når den ankommer. Angående dette har jeg noen spørsmål 1. Jeg har hørt at man kan ta backup ETTER at man har installert OS og alle opdateringene + evt andre ting jeg vil beholde, som jeg da kan tilbakestille systemet til senere, er eneste muligheten her å bruke DVD? Hvordan? 2. Om jeg bytter maskin men tar vare på SSD hardisken, kan jeg ta med meg OS'et til andre PC'er da? 3. Er det sånn at OEM kan bare installeres EN gang uansett hva som skjer? Altså om den blir slettet på PCn den er installert på kan den ikke installeres igjen? 4. Om jeg tar systemoppretting/reformatering, vil jeg beholde alt som ikke er på systemdisken? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hei, jeg har gått til innkjøp av en ny PC og skal installere windows 7 OEM versjonen på SSD disken når den ankommer. Angående dette har jeg noen spørsmål 1. Jeg har hørt at man kan ta backup ETTER at man har installert OS og alle opdateringene + evt andre ting jeg vil beholde, som jeg da kan tilbakestille systemet til senere, er eneste muligheten her å bruke DVD? Hvordan? Dette gjelder vanligvis ferdig kjøpte systemer, som har en slik backup funksjon. Nå vet jeg ikke hvilken Windows 7 versjon du har, men Windows 7 Home Premium og oppover lar deg ta en fullstendig backup til disk eller f.eks DVD plater som du kan bruke senere. Om ikke er tredjeparts programvare som Acronis True Image etc løsningen. 2. Om jeg bytter maskin men tar vare på SSD hardisken, kan jeg ta med meg OS'et til andre PC'er da? Nei, du vil trolig få blåskjerm med en gang, siden det er helt ny hardware på den nye pcen. Er hardwaren veldig lik den gamle, kan det gå. Men du risikerer en del problemer ved å gjøre dette, siden drivere til den gamle pcen ligger igjen. Bytter du pc, bør du ta en ny installasjon. Og OEM lisensen er låst mot den første pcen du installerer den på. Det er derfor du har betalt så lite for den. 3. Er det sånn at OEM kan bare installeres EN gang uansett hva som skjer? Altså om den blir slettet på PCn den er installert på kan den ikke installeres igjen? Stemmer ikke, du kan installere den 5 ganger automatisk, og minst 10 ganger via telefon på samme pc. Men det bør gå ca 90 dager mellom hver gang du aktiverer automatisk. Om ikke må du ringe MS for å aktivere. Men du kan ikke installere den ubegrenset med ganger. 4. Om jeg tar systemoppretting/reformatering, vil jeg beholde alt som ikke er på systemdisken? Da må du først lage deg en skikkelig backup, og du bør lage to partisjoner. En til Windows og en til data. Når du da legger inn backupen eller formaterer, sletter du kun det som ligger på Windows disken. Har du vært smart, har du lagret alt annet på data disken, som da ikke røres. Har du kun en "liten" SSD disk, blir dette fort verre, og du bør da ta backup av dokumenter, bilder, musikk etc til en ekstern disk eller noe i tilfelle du må formatere på nytt. 1 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Ok, takker så mye Om jeg f.eks bytter ut grafikkkortet slipper jeg vel å reinstallere? 4: Jeg har en hardisk i tillegg til SSD så det blir vel ikke noe problem... Endret 25. juli 2010 av Pettersenper Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Ok, takker så mye Om jeg f.eks bytter ut grafikkkortet slipper jeg vel å reinstallere? 4: eg har en hardisk i tillegg til SSD så det blir vel ikke noe problem... Grafikk kortet kan du bytte uten problemer ja. Det er hovedkortet som du ikke kan bytte helt uten videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå