Berliner Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hei Jeg trenger noe tips og råd ang. penger og kredit kort, eventuelt forbrukslån. Jeg er i en situasjon hvor jeg trenger et per tusen kr til min neste lønna som kommer om cirka 20 dager. Jeg har fast jobb og fast lønna ok kan betale beløpe med neste lønna som får jeg om cirka 20 dager. Nå er jeg blakk pga ekstra utgifter som jeg har betalt i denne måned. Trenger nå et per tusen kruner til neste lønna, men vet ikke hva skal jeg gjøre egentlig. Jeg må si fra at jeg trenger penger i løpet av par dager. Jeg har en vanlig visa kort som ikke kan overtrekkes. Jeg ønsker ikke å låne penger fra venner eller familie. Lest på nette om forbrukslånn, men minimum beløpet er 10.000 kr og rentene er utrolig høye. Dessuten trenger jeg ikke så mye penger, jeg trenger bare 3000-5000 kr. Kan jeg gjøre en avtale med banken om at jeg kan overtrekke min visa kort med et per tusen kr eller bestile en master kort? Men vet ikke hvor mye tid tar det å ordne ting med banken. Kan dere gi meg noe tips? Beklager for min norsk, jeg er relativt ny i Norge... Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Har du spurt din arbeidsgiver om forskudd på neste lønn? Det er nok det enkleste og billigste alternativet. Det er også fullt mulig å få en kontokreditt i banken, forutsatt at din betalingsevne og -vilje er god. Men dette koster normalt penger. Alt fra 500,- til 1.000,- i etableringsomkostninger må du nok regne med. Kredittkort er vel uaktuellt da det vil ta en ukes tid eller mer før det kommer frem til deg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 En løsning kan være kredittkort i banken din. Det vil ta tid før du får kort og kode, men selve kredittkontoen med disponibel kreditt vil være tilgjengelig før du får kort. Da kan du overføre det beløpet du trenger over til den vanlige kontoen din. Med høy rente, naturligvis. Men siden kundeforholdet ditt i banken er såpass nytt så kan det være at du ikke får innvilget kreditt før det har gått ei stund og de får en oversikt over økonomien din. Forskudd på lønn er det billigste alternativet, men ikke alle arbeidsgivere gir dette. Men hør med dem om det er krise. Lenke til kommentar
Berliner Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Hei Takk for tips. Arbeidsgiveren min er på ferie i utlandet og det kan ikke være aktuelt dessverre. Men det kunne være en god løsning. Kontokreditt er en god tips. Aldri hørt om dette tidligere. Jeg leste nå om dette på nette. Jeg har konto hos DNBNOR men det ser ut at de ikke har kontokreditt. Ellers ser det ut som ekstremt god løsning for min situasjon. Tror at jeg må ta kontakt med dem. Jeg kan betale en gebir mellom 500-1000 kr for tjeneste, men ikke mer en dette fordi dette blir for mye for en beløp på 3.000-5.000 kr. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Om du har DnB Nor så kan du søke om Total-kundeprogrammet. Da vil du få kredittkort med minimum 10k kreditt. Kredittkontoen vil være tilgjengelig før kortet kommer, men eg kan ikke garantere for hvor fort. Mener å huske at min var tilgjengelig i løpet av 3-4 dager. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Bestill deg Santander Red som har inntil 50 dagers gratis utsettelse og 15.9 eff. rente. https://kort.santanderkort.no/ Sørg for å få betalt regningen neste måned og kutt ned forbruket der du må. Du bruker tydeligvis for mye ift. til hva du tjener og det problemet er du nødt til å løse. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Om man ikke har en oppspart buffer tilgjengelig så KAN det faktisk forekomme uventede utgifter. Dette betyr ikke automatisk overforbruk. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Kontokreditt er kanskje den enkleste løsningen som burde være mulig å oppnå ganske raskt. Jeg har også konto i DnBNOR og hadde 20.000 i kontokreditt tror jeg. Men jeg fikk dem til å slette den da jeg ikke har behov for det. Du kan kanskje også få et kortsiktig forbrukslån. Men både forbrukslån og kontokreditt er ganske dyrt, og ikke noe man bør benytte om man kan unngå det. Har alltid et par månedslønner som buffer i banken, og oppfordrer alle med mulighet til å ha det samme. Det gjør at man alltid har litt i bakhånd når man trenger litt ekstra penger. Bruker også kredittkort en gang i blant, men betaler selvsagt tilbake før renter påløper. Jeg vil anbefale deg å snakke med banken din. De har sikkert en løsning hvis du har nogenlunde ordnet økonomi. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Kontokreditt er definitivt det du trenger. DnBNor har det, så bare å høre med dem. Generellt vil jeg si at det er lurt å være forberedt på forhånd på slike situasjoner. Det å få ordnet seg en kreditt, enten kontokreditt eller et kredittkort, på få dagers varsel er stressende. Selv har jeg vel ca 25000kr i tilgjengelig kreditt om jeg skulle trenge det. Man trenger ikke bruke det selv om man har det, men utrolig greit å slippe å stresse om det kommer noe uforutsett. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg hadde uten tvil valgt kredittkort! Se om du finner en sammenligning, og finn det beste kortet. Enkelte kort "lønner" seg faktisk å ha, feks 365 Mastercard. Nuhvel, grunnen til at jeg ikke ville ha tatt opp forbrukslån, er pga dette: Du kan betale ned lånet før tiden, men ofte er det sånn at du allerede har avtalt hvor lang tid du skal bruke på å betale det ned. Det du da ender opp med, er å måtte betale det du skylder PLUSS det du hadde måttet betale i rente om du hadde benyttet hele tilbakebetalingsperioden. Henger du med? Om du da låner 10.000 kroner, tar det over 2 år, og skal betale tilbake feks 14.000 til sammen, må du måtte betale 14.000 uansett hvor lenge før tiden du betaler det ned. Nei du, i dette tilfellet er kredittkort langt bedre. Du kan jo se sjøl, feks her.. http://kredittkortsiden.net/ Endret 27. juli 2010 av appelsinbrus Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Om man ikke har en oppspart buffer tilgjengelig så KAN det faktisk forekomme uventede utgifter. Dette betyr ikke automatisk overforbruk. Hvis man ikke klarer å spare seg opp et buffer for å ta seg av uventede utgifter bruker man for mye penger. Det vil alltid komme utgifter som man ikke regner med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå