Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vurderer privat leasing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifg. de forhandlerene jeg har vert i kontakt med så er det rundt halvparten som leaser privat i dag,selv om ikke alle liker å innrømme det. Er liksom litt mer "kærslig" og låne enn å lease blandt folk tror jeg.

 

Selv så gir jeg blaffen, da jeg uansett liker å bytte bil hvert tredje år. Mange tilbyr også leasing uten inskudd som feks. Toyota.

 

Du får en Toyota Aygo til rundt 1.500,- pr. mnd uten innskudd og tre års service inkludert.

 

Når leasingperioden er over så leverer du bilen tilbake eller evt. kjøper den ut hvisdu ønsker det. De fleste leverer den tilbake og leaser en ny bil. Det vil si 1.500,- pr. mnd. resten av livet for en splitter ny bil hvert tredje år. I tillegg kommer sef. forsikringer og veiavgift.

 

Nå koster jo ikke en Aygo all verden og jeg mener å huske man får den fra rundt 130-140.000,-

Skal du låne dette beløpet og betale ned på tre år (som man jo må sammenligne med) så må manut med 3750,- pr mnd. + renter. Joda... man eier bilen etter tre år og kan selge denne og sitte igjen med litt penger, men dette slipper du å styre med hvis du leaser. Tror nok gevinsten er svært liten hvis den er der i det hele tatt...

 

Etter min mening er bil noe mange av oss trenger og derfor så er enkelt bilhold for meg viktig. Lease/levere/hente ny. Enkelt å greit.

 

Man kan sef. også lease seg heftigere biler, men da kreves ofte innskudd. Jo høyere innskudd jo billigere blir det å lease bil for hver måned.

 

I mitt tillfelle så betalte jeg 130.000,- i innskudd og leaserfor 5.000,- pr. mnd. Jeg bør også legge av penger i tillegg til de 5.000,- så jeg har 130.000,- til nytt innskudd innen tre år. Skal man låne til inskuddet hvert tredje år, så blir det ikke lønnsomt å lease. Derfor så må jeg legge av rundt 9.000,- pr. mnd. Da har jeg 130.000,- om tre år i tillegg til at leasingen blir betalt.

 

Bilen koster meg da derfor 9.000,- pr. mnd. og totalprisen på bilen ble til slutt 596.000,-

 

Låner man 596.000,- og skal betale dette ned på tre år, så blir den mnd. summen 16.555,- + renter. Det blir da altså ca. 8.000,- mer enn det jeg betaler for å lease.

 

Er den månedlige summen viktig ved bilkjøp så er leasing flott synes jeg. Midre utgifter til bil pr.mnd og mer i lomma til å bruke til andre ting.

 

Mange sier at hvis man leaser så eier man ikke bilen. Det er helt riktig. Det er bilforhandleren som eier bilen, men tenk på at det også i utgangspunktet er banken som eier bilen din hvis du låner. Betaler du ikke, så tar banken pant i bilen da dem eier verdien til dem har fått det du skylder.

 

Har du stor formue (slik at du kan få ett gunstig lån) og penger nok til overs etter at det månedlige avdraget er betalt så er nok ikke leasing tingen for deg.

 

De fleste av oss vil ha i pose og sekk, og dermed så har leasing blitt så populært som det har blitt. Men at leasing er noen stor gullgruve i den store sammenhengen er nok ikke riktig. Det er bare en annen måte å gjøre det på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min mor skal ha seg en ny bil, og har nå sett litt på privat leasing. Hvordan er dette i forhold til å eie bilen, fungerer dette bra?

 

Økonomisk går leasing/lån det omtrent i det samme. Lån er nok bedre nå om dagen, for på leasing er det beregnet høyere rente enn det man kan låne for i banken.

 

Hvis din mor har betalingsanmerkninger (og derfor ikke får lån), så hjelper det ikke med leasing. En kredittsjekk blir gjort før kontrakt tegnes.

 

Regnestykkene til Bjerknez er helt urealistiske for øvrig. Gidder ikke å forklare, tror det er åpenbart for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mor skal ha seg en ny bil, og har nå sett litt på privat leasing. Hvordan er dette i forhold til å eie bilen, fungerer dette bra?

 

Økonomisk går leasing/lån det omtrent i det samme. Lån er nok bedre nå om dagen, for på leasing er det beregnet høyere rente enn det man kan låne for i banken.

 

Hvis din mor har betalingsanmerkninger (og derfor ikke får lån), så hjelper det ikke med leasing. En kredittsjekk blir gjort før kontrakt tegnes.

 

Regnestykkene til Bjerknez er helt urealistiske for øvrig. Gidder ikke å forklare, tror det er åpenbart for de fleste.

Er mange faktorer som spiller inn i regnestykket ja som ikke er tatt med, men gidder ikke å nevne alle dajeg også regner med at de fleste ser dette.

 

Var ment som en slags oversikt og en enkel forklaring hva leasing er og hvordan det fungerer.

 

1.500,- pr.mnd. for en Toyota Aygo UTEN innskudd og fri service i tre år er ikke urealistisk. Var en pris jeg fikk selv som jeg har kopi av her jeg sitter nå. I tillegg kommer som jeg skriver vanlige utgifter til bil hva dekk/årsavgift/forsikring anngår. Service kommer du dog utenom i dette tillfelle. Men det får du uansett fra Toyota i skrivende stund...

 

Hvis du leser forklaringen min, så kan jeg ikke se hva som er så urealistisk heller. Absolutt ALT av tall er ikke med, men det er med nok tall til at man forstår sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at låneeksemplene dine ikke var realistiske. Leasingen er nok korrekt, tviler ikke på det. Hvis du for denne Toyotaen regner på det med lånefinansiering og egenkapital, bør du få omtrent 1500 kr på dem også.

 

Hva som er billigste kommer an på renten man må betale. Indirekte gjennom leasing, direkte på lån eller man mister ved å bruke egenkapital.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Man får sjelden gunstige lån ved å låne hele beløpet. Det er nettopp dette mitt eksempel var.

 

Har man egenkapital så stiller det seg litt annerledes. For å sammenligne direkte så må man jo regne leasing av bil til en gitt sum over tre år med ett 100% lån av gjenstanden med 3 års nedbetaling, med de renter det medfører.

 

Personlig fikk jeg en meget gunstig rente når jeg leaset (2.5%) Dette utgjør en god del, og jeg tviler på at ett lån slår denne renten. Men som sagt... er ikke alltid man er så heldige.

 

Jeg skriver også at absolutt alle tall ikke er tatt med. Poenget mitt var bare å gi en pekepinn på grunnforskjellene.

 

Er ingen gullgruve og låne/lease uansett i forhold til å betale kontant.

Kash is always king!

 

MEN!... hvis lavt månedsbeløp er det viktigste ved "kjøp" av bil så er leasing tingen. Vi får alle utbetalt penger pr.mnd. (vertfall de fleste av oss) og det er de månedlige utgiftene som ofte er det viktigste.

 

Har man som sagt pengene i hånden eller kan med letthet betale en vesentlig høyere sum pr.mnd. for til slutt å eie bilen etter tre år, så er ikke leasing tingen.

 

Jeg er litt mellom barken og veen. Jeg kunne godt lånt hele summen på 596.000,- og betalt ned dette over tre år, men da hadde det ikke blitt mye penger til overs til andre ting. Mange vil da si at jeg i utgangspunktet ikke hadde råd til bilen og kjøper over evne. Det er ikke helt riktig. Jeg velger en måte som gir meg en bil til en månedspris jeg kan leve godt med, sammtidig som jeg har penger nok til overs til å finne på andre ting. Feks. bilferier.

 

Dessuten så er målet mitt og bytte bil hvert tredje år uansett, så da ser jeg ikke helt poenget med å låne hele summen.

 

Nå koster jo ikke en Aygo i eksempelet mitt over all verden heller... men med tanke på at man må gi nesten 30.000,- for en ny Wespa 50cc (hvis dette hadde vært ett alternativ) så må man putre rundt i 50km/t i tre år i høljregnet samt i store deler av landet satt den bort på vinteren til den nette sum av 833,- pr. mnd. (uten lån) Slenger man på litt i underkant av 700,- så kan man kjøre rundt i verdens mest driftsikre småbil (?) med tak over hodet hele året samt nyte gratis service i tre år.

 

Jeg har IKKE tatt med årsavgift og forsikring i oversikten, da dette jo må påberegnes på alle kjøretøy uansett, selv om det nok er billigere og forsikre en moped.

 

Man får MYE bil for 1.500,- pr.mnd. uten innskudd. Altså ikke mengde bil... for den er ikke stor, men en driftsikker og litt småkul bil i den prisklassen.

 

Siden det virker som om trådstarter, eller trådstarters morer opptatt av den mnd.summen så anbefaler jeg leasing.

 

Har leaset biler en liten stund nå, og det er ikke noe farlig i det hele tatt... bare man er klar over forskjellene.

 

Så for å svare trådstarter direkte på dette spørsmålet:

Min mor skal ha seg en ny bil, og har nå sett litt på privat leasing. Hvordan er dette i forhold til å eie bilen, fungerer dette bra?

Dette er helt trygt og hvis det er dette hun har bestemt seg for så kjør på! Fungerer som bare det, og er ikke noe mer skummelt enn noe annet. :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

I mitt tillfelle så betalte jeg 130.000,- i innskudd og leaserfor 5.000,- pr. mnd. Jeg bør også legge av penger i tillegg til de 5.000,- så jeg har 130.000,- til nytt innskudd innen tre år. Skal man låne til inskuddet hvert tredje år, så blir det ikke lønnsomt å lease. Derfor så må jeg legge av rundt 9.000,- pr. mnd. Da har jeg 130.000,- om tre år i tillegg til at leasingen blir betalt.

 

Bilen koster meg da derfor 9.000,- pr. mnd. og totalprisen på bilen ble til slutt 596.000,-

 

Låner man 596.000,- og skal betale dette ned på tre år, så blir den mnd. summen 16.555,- + renter. Det blir da altså ca. 8.000,- mer enn det jeg betaler for å lease.

 

 

 

Hva koster bilen om du skulle kjøpt den ny? Etter 3 år sitter man igjen med en ganske stor egenkapital i bilens verdi om man låner.

 

Om man har 130.000 i egenkapital på et billån kan man kjøpe seg enn bil til ca 420.000 om man betaler 9000kr i mnd, da har jeg ikke regnet med rente fradraget. Itilleg sitter man igjen med bilens verdi i egenkapital, ca 240-270.000 litt avhengig av bil, kjørelengde osv.

 

Antar vi at bilen din kostet 596.000 kr ny og betaler 9000kr i mnd på et lån(130.000 i egenkapital) sitter du igjen med mellom 170.000-200.000 etter at bilen er solgt når du har hatt den i 3 år.

Endret av trra
Lenke til kommentar

I mitt tillfelle så betalte jeg 130.000,- i innskudd og leaserfor 5.000,- pr. mnd. Jeg bør også legge av penger i tillegg til de 5.000,- så jeg har 130.000,- til nytt innskudd innen tre år. Skal man låne til inskuddet hvert tredje år, så blir det ikke lønnsomt å lease. Derfor så må jeg legge av rundt 9.000,- pr. mnd. Da har jeg 130.000,- om tre år i tillegg til at leasingen blir betalt.

 

Bilen koster meg da derfor 9.000,- pr. mnd. og totalprisen på bilen ble til slutt 596.000,-

 

Låner man 596.000,- og skal betale dette ned på tre år, så blir den mnd. summen 16.555,- + renter. Det blir da altså ca. 8.000,- mer enn det jeg betaler for å lease.

 

 

Hadde jeg lånt 596.000,- så hadde det kostet meg litt i underkant av 20.000,- pr.mnd. over tre år. (med renter) 5.000,- betaler jeg for selve leasingen pr.mnd, og 4.000,- legger jeg av så jeg har 130.000,- til nytt innskudd om tre år. 9.000,- er altså det det koster meg å ha denne bilen og når tre år er over så har jeg 130.000,- til nytt innskudd samt lignende bil igjen.

 

Man på ta differansen fra det jeg betaler nå (9.000,-) pr.mnd. og opp til 20.000,- som det hadde kostet meg å låne beløpet på 596.000,- Noe som tilsvarer 11.000,- mer i mnd. ved ett lån i mitt tillfelle. Da betaler jeg i utgangspunktet 396.000,- MER i løpet av tre år i forhold til det jeg gjør nå. Dett må da trekkes fra det man evt. får solgt min bil for om tre år. Joda.. kan hende jeg hadde sittet igjen med noen få tusen kroner, men da har man også betalt seg ihjel i tre år, og dette synes jeg ikke det er verdt.

 

You see?

 

Jeg har ikke sagt at leasingen er løsningen for alle, men for MEG så funker det gull.

Hvis de månedlige utgiftene for å "eie" en bil blir vesentlig redusert ved leasing. Hvis det er de månedlige utgiftene og KUN dette som er viktig, så mener jeg leasing er tingen.

 

Jeg vil ha det enklest mulig og om det til syvende å sist i værste fall koster meg noen tusenlapper på sikt, så gir jeg blaffen.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

You see?

 

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor du syns avtalen du har er så bra hvis tallene dine stemmer. De 130.000 du har betalt i innskudd får du aldri igjen, disse kunne du hatt som egenkapital, dvs du må låne ca 470.000kr. Da betaler du 144000 i mnd. Etter 3 år sitter du igjen med 360-380.000 i egenkapital(bilens verdi)

 

Betaler du 9000mnd over 3 år sitter igjen med 170-200.000 igjen når bilen selges, langt mer enn dine 130.000(si 140.000 med renter) oppsparte ved leasing når det koster deg det samme i året. Du har minimum 30.000 mer igjen ved et lån, maks 60.000 mer. Jeg syns hvertfall det er mye penger.

 

Du sier du skal bytte bil hvert 3.år, og skal fortsette å lease. Da kan du like godt låne, utgiftene vil være de samme pr mnd og du vil sitte igjen med mer hver gang du bytter bil. Du vil faktisk kunne betale mindre pr mnd hver gang du bytter bil pga høyere egenkapital. Det framstår som endel dyrere å lease sånn jeg ser på det.

 

Du har en fordel, du slipper å oppta gjeld, men denne fordelene blir mindre og mindre for hvert år. En bil kan du alltids selge om du ikke klarer lånet av diverse grunner. En leaset bil må man gjerne betale opptil 6mnd leie på om man sier opp avtalene før tiden.

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette, bare sånn det ser ut for meg når jeg regner med på tallene og egen erfaring med lånekostnader :)

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

You see?

 

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor du syns avtalen du har er så bra hvis tallene dine stemmer. De 130.000 du har betalt i innskudd får du aldri igjen, disse kunne du hatt som egenkapital, dvs du må låne ca 470.000kr. Da betaler du 144000 i mnd. Etter 3 år sitter du igjen med 360-380.000 i egenkapital(bilens verdi)

 

Betaler du 9000mnd over 3 år sitter igjen med 170-200.000 igjen når bilen selges, langt mer enn dine 130.000(si 140.000 med renter) oppsparte ved leasing når det koster deg det samme i året. Du har minimum 30.000 mer igjen ved et lån, maks 60.000 mer. Jeg syns hvertfall det er mye penger.

 

Du sier du skal bytte bil hvert 3.år, og skal fortsette å lease. Da kan du like godt låne, utgiftene vil være de samme pr mnd og du vil sitte igjen med mer hver gang du bytter bil. Det framstår som endel dyrere å lease sånn jeg ser på det.

 

Du har en fordel, du slipper å oppta gjeld, men denne fordelene blir mindre og mindre for hvert år. En bil kan du alltids selge om du ikke klarer lånet av diverse grunner. En leaset bil må man gjerne betale opptil 6mnd leie på om man sier opp avtalene før tiden.

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette, bare sånn det ser ut for meg når jeg regner med på tallene og egen erfaring med lånekostnader :)

Er nok delvis enig med deg så langt...

 

Ja, det er kanskje noen tusen jeg hadde "tjent" på og låne i forhold til å lease i mitt tillfelle... det har jeg sagt hele tiden. Jeg har heller ikke sagt at deter lukurativt å lease fremfor å låne. Jeg sier bare atdet er en annen måte å gjøre det på...

 

Hvis jeg skulle lånt hele tiden (hvert tredje år) så må jeg ut med vesentlig høyere sum pr.mnd. og derfor så blir det lite igjen til andre ting etter at andre utgifter er betalt.

 

Det koster meg på en måte (i mitt tillfelle) som du sier muligens 30.000,- over tre år for å slippe ca. 11.000,- rimeligere ut pr.mnd. Dette synes jeg for mitt tillfelle er veldig greit.

 

Nå skal det sies at bilen jeg kjøpte ikke det beste eksempelet når man regner på leasing, da den er ganske påkostet slik at verdien vil synke kraftig i forhold til kjøpesum.

 

Jeg er fullt klar over at i det lange løp så kommer man bedre ut til slutt ved å låne, men man må ut med over dobbelt så mye og mer enn det når man låner.

 

Leasing er altså for den som tenker på månedlige kostnader.

 

Baksiden ved å betale vesentlig mindre pr.mnd. ved leasing er at man taper noen tusen kroner til syvende og sist. (ikke i alle tilfeller) Men dette blir for meg småtteri å regne slik jeg ser det i mitt tillfelle.

 

Minbil er uansett ett dårlig eksempel når man skal forklare leasing, da denne er forholdsvis dyr med mye utstyr som taper seg fort i verdi. Dette er jeg dog helt klar over og litt må man lide for "skjønnheten"

 

Det skal også sies at innskuddet kan man bestemme selv. Jo høyere innskudd man er villig til å betale, jo lavere blir de månedlige kostnadene.

 

Noen forhandlere tilbyr også leasing uten innskudd på billige modeller og leaser man en litt mer "fornuftig" bil med moderat utstyr og motor, så kommer man nok mye bedre ut av det enn i mitt tillfelle.

 

Trådstarter stillte ett direkte spørsmål om leasing og hvordan det funket, og ikke om det var lønnsomt i forhold til å låne. Hva som er "lønnsomt" for en person kan være lite lønnsomt for en annen. Siden månedsutgiften til trådstartes mor virket viktig, samt at hun allerede har tenkt på leasing, så sa jeg tut og kjør.

 

Jeg går derimot ut fra at moren hans har sjekket opp rundt dette og ikke trenger videre råd fra en som ikke ser på penger helt på samme måte som økonomene gjør. :)

 

Hvis en stakkar pensjonist MÅ ha en bil men lever på minstepensjon hvor de månedlige utgiftene er viktigst ville jeg leaset. (evt. kashet den ut hvis jeg hade cash)

 

Leasing er en fin måte og få seg en flott bil på uten å bli ruinert pr.mnd. av høyt lån. Er en grunn til at over 50% leaser i dag og tallet er økende ifg. de forhandlerene jeg har snakket med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Hva slags bil får man leaset for 3500kr/mnd? (med 70k i innskudd) Synes det er utrolig vanskelig å finne ut hvor mye det koster å lease, mulig jeg bare leter på feil steder...

Lenke til kommentar

Vel... kommer jo ann på hva slags leasingrente man får og hvilken bil man leaser etc.

 

Til sammenligning så leaset jeg Touran Varebil 2.0TDI 170HK'er med ALT utstyr for 3.800,- pr mnd. med 75.000,- i innskudd. Prisen på bilen hvis jeg skulle kjøpt den var 380.000,-

 

Så til under 400.000,- så kan det hende du får leaset til rundt den prisen.

Tror nok du må spøre hver enkelt forhandler om dette for å være sikker.

Lenke til kommentar

Hva slags bil får man leaset for 3500kr/mnd? (med 70k i innskudd) Synes det er utrolig vanskelig å finne ut hvor mye det koster å lease, mulig jeg bare leter på feil steder...

3500 kr på måned i 36 måneder = 126 000. Pluss 70 000 innskudd betyr at du setter av 200 000 kr for å dekke verdifall og renter i tre år. For den summen bør du kunne kikke 500 000 kr-klassen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En ting man ikke skal glemme er at man får rentefradrag på skatten dersom man tar opp lån. Får man det på leasing?

Fant dette:

"Leasing og skatt

Leasing er generelt mest lønnsomt for foretak med høy marginalskatt. På et lån vil rentefradraget være maksimalt 28 prosent. For leasing er imidlertid både renter og avdrag fradragsberettiget. Fradraget følger således din marginalskatt."

 

Vett ikke om det sier noen mer enn meg, fradragsberettiget(???).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er vel for foretak. Er du ansatt i et fortak og disponerer en leasingbil utenom arbeid som foretaket leaser blir du i hvert fall fordelsbeskattet.

Ja ser den.

Fant dette i stedet:

"Leasing er en spesiell form for leie, hvor finansieringsmomentet er fremtredende. Ikke forfalt leasingleie anses ikke som skattemessig gjeld, og leasingleien er derfor ikke fradragsberettiget som gjeldsrente etter sktl. § 6-40. Dette gjelder selv om det ved fastsettelse av leasingleien inngår et kalkulatorisk renteelement, se SKD i Utv. 2007/1270."

Lenke til kommentar

Du får en Toyota Aygo til rundt 1.500,- pr. mnd uten innskudd og tre års service inkludert.

 

Når leasingperioden er over så leverer du bilen tilbake eller evt. kjøper den ut hvisdu ønsker det. De fleste leverer den tilbake og leaser en ny bil. Det vil si 1.500,- pr. mnd. resten av livet for en splitter ny bil hvert tredje år. I tillegg kommer sef. forsikringer og veiavgift.

 

Nå koster jo ikke en Aygo all verden og jeg mener å huske man får den fra rundt 130-140.000,-

Skal du låne dette beløpet og betale ned på tre år (som man jo må sammenligne med) så må manut med 3750,- pr mnd. + renter. Joda... man eier bilen etter tre år og kan selge denne og sitte igjen med litt penger, men dette slipper du å styre med hvis du leaser. Tror nok gevinsten er svært liten hvis den er der i det hele tatt...

 

Det betyr at du har betalt 54.000 for å disponere bilen i tre år. Uten å sitte igjen med noe som helst. Jeg vil kalle 100 000 for mer enn litt penger. Neste bilen man kjøper vil da være vesentlig billigere, og den tredje bilen kan man altså cashe.

 

Leasing er ene og alene en løsning for å kjøre en dyrere bil enn det man egentlig har råd til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Vel... kommer jo ann på hva slags leasingrente man får og hvilken bil man leaser etc.

 

Til sammenligning så leaset jeg Touran Varebil 2.0TDI 170HK'er med ALT utstyr for 3.800,- pr mnd. med 75.000,- i innskudd. Prisen på bilen hvis jeg skulle kjøpt den var 380.000,-

 

Så til under 400.000,- så kan det hende du får leaset til rundt den prisen.

Tror nok du må spøre hver enkelt forhandler om dette for å være sikker.

 

 

Hva slags bil får man leaset for 3500kr/mnd? (med 70k i innskudd) Synes det er utrolig vanskelig å finne ut hvor mye det koster å lease, mulig jeg bare leter på feil steder...

3500 kr på måned i 36 måneder = 126 000. Pluss 70 000 innskudd betyr at du setter av 200 000 kr for å dekke verdifall og renter i tre år. For den summen bør du kunne kikke 500 000 kr-klassen.

 

Hmm, så en Audi A4 1.8TFSI Quattro uten for mye utstyr kunne være mulig å lease for den summen, er jo kult hvis jeg hadde fått en så bra bil :)

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...