Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er Toshiba RAS 10 Daiseikai Premiu beste varmepumpe for meg?

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått anbefaling fra lokal leverandør om denne varmepumpen, Toshiba RAS 10 Daiseikai Premium - 5,8 kW.

Er usikker på anbefalingen samt innsparingen for mitt behov/hus. Installasjon uten elektriker ligger på 25.000,-

Bor på kysten (S&Fj) i hus fra 2007. Huset er på ca 175 kvm fordelt på 2 etasjer (ingen kjeller og loft).

Huset har følgende aktiv oppvarming idag:

- vedovn stue (2. etg)

- varmekabler bad (2. etg)

- varmekabler bad, stor hall, vaskerom og tv-stue (1. etg)

- balansert ventilasjonsanlegg

Leverandør har anbefalt innerdel plassert i 1. etg ved trapp. Dette vil medføre at noe varmluft følger trappen opp til 2. etg.

Men jeg er som sagt usikker på om jeg vil spare noen særlig på strømkostnaden. Jeg tror at varmekablene utgjør mye av oppvarminskostnaden. Antar at disse varmekablene må stå med relativt lik effekt da vi ønsker å ha varme i gulvet.

Noen erfaringer fra tilsvarende hus? og med tilsvarende varmepumpe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har gammelt hus selv, i Akershus, ca 275 kvm over 2 plan + kjeller. Varmer litt over 200 kvm, inkl 2 bad med varmekabler. Satte inn luft/luft VP for noen år siden, og med bevisst bruk er strømregningen redusert med 10-11.000 kHh pr år. Ned til ca -5 varmer den hele huset, ned til ca -12 varmer den 1. etg (litt over 100 kvm), og når det blir kaldere må jeg sette på panelovner i 1. også for å hjelpe til.

Kjøpte først en Panasonic E9, men på den gikk lagrene i viftemotoren etter 2 år. Like etter gikk kompressoren. Byttet til en Toshiba Daiseikai RAS10. Her gikk viftemotoren etter ca 1 1/2 år, den var laget av Panasonic også i Toshiba'en. Bortsett fra feilene, var jeg mest fornøyd med Panasonic. Den hadde bedre temperaturstyring, bedre Auto-funksjon og gikk stillere enn Toshiba'en. Sistnevnte støyer mer (inne, den går stillere ute), temperaturen varierer en del, og den drar vifte på for høy hastighet når det er kaldt, og det støyer så mye at det er ubehagelig, og jeg må sette den på manuell.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Forstår at det er flere som er misfornøyd med støyen på denne VP'n.

Tror faktisk jeg skal avvente installasjon til neste år. Da får jeg målt strømforbruket uten VP, greit med en referanse på strømforbruk for installasjon. Ønsker også å undersøke markedet nærmere for å se om det er noen VP' som skiller seg klart ut, kansje det kommer nye bedre produkter også???

Endret av svenvi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nye og bedre produkter kommer hele tiden, så dét er ingen grunn til å vente. Så lenge du velger et kjent merke, er neppe forskjellene så store.

Med en snittpris i vintersesongen på strøm inkl nettleie på rundt 1 kr/kWh, vil du, forutsatt samme besparelse som meg, spare den inn på under 2 sesonger, eller med andre ord: Du taper 8-10 tusen på å vente til neste år :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...