Trondster Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Gjentar meg selv fra tidligere i tråden - synes det er greit hvis det er en begynner som har gjort noen elementære feil - horisont, hvitbalanse, crop, kurver, resize, oppskarping - men er det en som har litt styr på det - spør. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Det kommer helt an på "tonen" i innlegget. Om det er i BK og er på en hyggelig hjelpsom måte med litt forklaring om hva som er gjort, og hvorfor, så er det jo greit for meg. Men er det f.eks. uten tekst eller bildet er ødelagt så ville jeg ikke satt pris på det. En annen ting er jo at folk mister kontroll over hva som er på forumet av egne bilder om andre legger dem ut. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Så lenge det gjøres i tråd, er jeg helt for at det er ok. Man trenger ikke nødvendigvis like det andre gjør med dine bilder, men man får øynene opp for andre måter som kanskje er bedre, kanskje verre, men uansett annerledes. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg ser at folk noen ganger endrer på bilder som andre legger ut f.eks i Bildekritikken. Synes dere at det er greit å gjøre dette uten å spørre først? Så definitivt ikke. Jeg synes det er en uting. Satt på spissen: Hva hvis jeg gikk fram til et munch-maleri med en sprittusj og ville rette litt på det, fordi jeg personlig ikke syntes det var estetisk nok? Folk kan godt komme med forslag på redigering, men å gjøre det uten å spørre, for deretter å legge det ut, om enn i samme tråd burde vært straffbart. Du tukler med en annen manns åndsverk!!!! Hvis du dro på Munch-museet og gjorde det, så hadde det vært problemer. Hvis Munch ba deg vurdere hans bilde, så er det fremdeles et problem hvis du brukte spritusjen på det. Men siden vi nå er i en litt mer "teknisk avansert" tidsalder, der du kunne ha tatt en kopi av bilde du var blitt bedt om å vurdere, så er jeg ikke sikker på at det ville være negativt at du brukte sprittusjen på kopien for å få frem hva du ville ha endret. Når noen legger ut et bilde i bildekritikken, så ønsker dei forhåpentligvis en respons. Noen kan lett beskrive sin kritikk med ord, noen er best med en mer "Praktisk" forklaring. En person som legger ut ett bilde må tolerere at noen ønsker å vise sin kritikk ved å vise konkret på bildet hva de mener, og dermed lager en endret kopi av bildet. De som lager en slik endret kopi, må være bevisste på hva de gjør, endringer bør være minimale og ha ett "pedagogisk" mål overfor bildets eier. Ett endret bilde skal selvsagt kun publiseres i den samme tråd som det orginalt ble lagt ut, og ikke brukes i andre sammenhenger. Jeg har ikke endret bilder her i forumet, men jeg har gjort det i andre fora på nettet. Jeg spør alltid før jeg "publiserer" endringen. Jeg har selv blitt endret, uten forhåndsgodkjennelse, og siden det endrede bildet er lagt inn i samme sammenheng så reagerte jeg ikke på det. PS!! noen her synes at det er ok å endre bilder til nybegynnere men ikke til erfarne fotografer. Jeg mener at en eventuell regel om lovligheten av å endre bilder bør være universell og at ikke at hver enkelt skal vurdere hvor erfaren fotografen er. 2 Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Selvfølgelig er det helt greit at andre redigerer bildene jeg legger ut på bildekritikken. Bildekritikken er ment for folk som trenger råd og hjelp vedrørende et bilde de har tatt, og skal være SJELEGLAD om noen faktisk gidder å redigere bildet for å illustrere hva de mener. Hvis noen ikke liker dette, så har de strengt tatt ikke fortjent seg til tilbakemelding om bildet de har lagt ut. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg ser at folk noen ganger endrer på bilder som andre legger ut f.eks i Bildekritikken. Synes dere at det er greit å gjøre dette uten å spørre først? Så definitivt ikke. Jeg synes det er en uting. Satt på spissen: Hva hvis jeg gikk fram til et munch-maleri med en sprittusj og ville rette litt på det, fordi jeg personlig ikke syntes det var estetisk nok? Spissen????? Dette er den dummeste sammenligningen jeg har sett noensinne. Du må da skjønne at du er helt på bærtur nå? Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Hvis noen ikke liker dette, så har de strengt tatt ikke fortjent seg til tilbakemelding om bildet de har lagt ut. Dette er jeg veldig uenig i! Dette har da ikke noe med om man fortjener tilbakemelding eller ikke. Det dette dreier eg om er at noen (i beste mening) endrer et bilde som eies av andre. Det har kommet mange gode innlegg i tråden, men jeg mener fortsatt at det ikke er greit å ta seg til rette. Som flere andre også har påpekt må man jo iallefall spørre først dersom ikke bildets eier har bedt om eller oppfordret folk til å gjøre inngrep. For min egen del vil jeg sette pris på tilbakemelding, men bli ganske opprørt om noen endret bildet mitt uten å spørre. Endret 8. august 2010 av Blouberg Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Ok, da kan vi være enig i å være uenig. Jeg vil bare understreke at jeg snakker om bildekritikken her på forumet, og da skal det SELVFØLGELIG være tillat å retusjere bilder noen har lagt ut. Den redigerte versjonen er jo bare ment som et forslag og på langt nær noen fasit. Å retusjere et bilde utenfor bildekritikken, for så å bruke det et helt annet sted uten tillatelse er selvsagt en annen diskusjon. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg synes det vil avhenge av settingen, men mener helt klart at hvis det gjøres som et ledd i tilbakemeldinger på et bilde så må det være greit. Så får heller den som ber om tilbakemeldinger gi beskjed dersom man ikke ønsker at noen endrer bildet. Tilbakemeldingen får også en helt annen dybde av dette, og så får man heller gi beskjed hvis man er så misfornøyd at man ikke vil assosieres med endringen. Jeg synes heller ikke man skal gjøre noe skille på hverken fotograf eller den som redigerer. I førstnevnte tilfelle kan det fortsatt være enklere å vise hva man mener, og dette kan like gjerne skyldes at man sliter med å beskrive hva man mener som at fotografen sliter med å forstå en forklaring. Synes dog det er viktig at man forklarer hva som er gjort i tillegg. Å endre et bilde for å bruke det i en annen sammenheng er noe helt annet. Utsnitt kan til nød gå an så lenge det er opplyst at det er et utsnitt, til illustrative eller nyhetsmessige formål kan det være en spesifikk del av bildet som er interessant. [OT] Ser også flere innlegg hvor man påpeker at endring er greit så lenge bildet ikke ødelegges. Dette blir for meg et fullstendig tåpelig skille. Med mindre det er åpenbart tilsiktet vil det jo her alltid være "de andre" som avgjør at bildet er ødelagt, den som gjør endringen har jo hatt en mening bak den og synes bildet illustrerer hva han er ute etter. Naturlig nok, har jeg bedt om tilbakemelding på eksponeringen gir det liten mening å croppe bildet fordi man synes komposisjonen min er feil, men bildet er fortsatt ikke "ødelagt". Dette blir for meg på samme måte som at Munch og Picasso maler hver sin versjon av et Dali-bilde, og det etterpå påstås at Munch har ødelagt bildet... [/OT] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå