Gå til innhold

Er det OK å endre på andres bilder?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at folk noen ganger endrer på bilder som andre legger ut f.eks i Bildekritikken. Synes dere at det er greit å gjøre dette uten å spørre først? Jeg skjønner at dette gjøres i beste mening, men jeg tror nok ikke jeg ville likt at noen endret et bilde jeg har lagt ut.

Å komme med råd om etterbehandling og beskjæring synes jeg er flott, men min mening er at man ikke endrer på noe før man har OK fra bildets eier.

Dette gjelder mange forum, ikke bare Akam.

/B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På akam så har det vært vanlig at vi endrer først og spør etterpå.

Jeg har foreløpig ikke fått noen negative reaksjoner på det. Men så passer jeg også på å poste bildet her og ikke på egne web-sider, da ...

Det er ikke så ofte jeg endrer andres bilder, men noen ganger er det vanskelig å forklare med ord. Som oftest er det bilder som ikke er modifisert i utgangspunktet, og OP er relativt fersk i gamet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd ved et par anledninger at noen har endret på mine. Og det har alltid vært til det bedre, og med gode intensjoner om å hjelpe. Et bilde sier jo mer enn tusen ord...

Så jeg mener ja, det er OK så lenge det er konstruktivt.

Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot det selv. Ser jo også at det fleste spør i innlegget om det er greit og bildet blir fjernet viss en ønsker det, så jeg ser ikke noe problem i det.

Bildekritikken er jo nettop bildekritikk og som Tomsi42 sier så kan det være vanskelig å forklare med ord hva man mener.

Lenke til kommentar

I enkelte tråder/bilder postet av nybegynnere synes jeg det er helt greit å komme med forslag på redigert bilde, lagt i en spoiler.

For en som kan greiene sine ville jeg ikke kommet med noe bilde, bare forslag, og eventuelt spurt om jeg skulle vist med et bilde.

Lenke til kommentar

Generelt mener jeg svaret er nei. I innlegg hvor det spørres om hvordan bildet kan gjøres bedre, hva som er feil her osv synes jeg det er greit å legge ut eksempler selv som om det ikke står eksplisitt i innlegget at det er OK med eksempler. Da bør man imidlertid si fra at eksemplet kan fjernes hvis eieren av bildet ønsker det. Det vil sikkert finnes grensetilfeller og da ville jeg spurt først.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er helt greit når det er for bildekritikkformål. Jeg blir i alle fall ikke fornærmet av det. Hvis noen ødelegger bildene mine totalt slår jeg meg til ro med at de ikke er intellektuelle nok til å forstå seg på den avanserte kunsten min.

Jeg har lagt merke til at noen andre fotoforumsider har et eget valg i profilinnstillingene hvor man kan velge hvorvidt man godtar at folk tukler med bildene man poster, eller om man vil at de skal spørre først, eventuelt avstå helt fra det. Kanskje det er noe vi kunne implementert, dersom dette i praksis utgjør noe slags problem?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med det, yns generelt folk på akam er til de grader opphengt i opphavsretten til sine egne bilder, virker som man bør få dødsstraff bare man ser på bildene....

Når det gjelder at filk redigerer dem dårlig i PS, bildene går jo ikke i istykker med mindre man overskriver orginalen, det er en KOPI og en kopi ødelegger aldri en orginal, den kommer som et tilegg.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde dette selv i starten. En morsom måte å lære seg PS på. Resultatet var ikke alltid like bra :blush: Men det finnes de som ødelegger bildene fullstendig. Det er et tilfelle av dette akkurat nå i BK.

Jeg er en av de som ikke nødvendigvis må ha bildene 100% virkelig. Men det bør være bedre eller mer interessant enn virkeligheten, ikke værre. Å legge til mer magenta eller blått hvis himmelen ikke er slik du vil ha den ser jeg ingen problemer med.

Dette synes jeg er helt greit å gjøre i BK:

-Alternativ beskjæring ( alt. komposisjon )

-Fjerning av CA

-Øke kontrasten en smule ( mange bilder er utrolig kjedelige :sleep: )

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med det, yns generelt folk på akam er til de grader opphengt i opphavsretten til sine egne bilder, virker som man bør få dødsstraff bare man ser på bildene....

Når det gjelder at filk redigerer dem dårlig i PS, bildene går jo ikke i istykker med mindre man overskriver orginalen, det er en KOPI og en kopi ødelegger aldri en orginal, den kommer som et tilegg.

Det er vel helt naturlig å være opptatt av opphavsrett?? I dag er det jo veldig lett å stjele bilder eller andre digitale media.

Når det gjelder endringer enten de er gode eller dårlige så endrer det jo på det utrykket fotografen vil vise fram. Det endrede bildet vil jo da representere smaken til den som endrer.

Noe helt annet er det jo dersom den som legger ut bildet spør om råd om hvordan bildet kan/bør bearbeides for å bli bedre.

Lenke til kommentar

På akam så har det vært vanlig at vi endrer først og spør etterpå.

Jeg har foreløpig ikke fått noen negative reaksjoner på det. Men så passer jeg også på å poste bildet her og ikke på egne web-sider, da ...

Haha, den tok jeg ;p

Jeg er enig.

Til en viss grad er det underforstått med at når det tydelig kommer fram at trådstarter enten er helt fersk og/eller har problemer med å se hva som kan gjøres bedre (f.eks kunstnerisk sperre) må det kunne gjøres et forsøk på å hjelpe uten å først poste et spørsmål til ts for så vente på svar som kanskje ikke kommer før neste dag - i beste fall...

Men når noen tydelig har mye mer kunnskaper enn deg og teknisk kvalitet på bildene som du selv ikke kan nå opp til enda, må noen og enhver stikke en finger i jorda og skjønne at man ikke kan gjøre bildet bedre.

Og ja, der er et godt eksempel inne på BK akkurat nå.

Angrer selv på et par justeringer jeg gjorde tidligere med andres bilder, men tror også det er en del av læringsprosessen. At man "tror" man er god, for så å se ett år senere at man var på jordet. Og det skjer mange ganger i forskjellige former etterhvert som man blir flinkere/trener øynene...etc

Apropos at man er redd for bildene sine er jo ikke det veldig rart når det finnes såpass mange tullinger der ute.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser at folk noen ganger endrer på bilder som andre legger ut f.eks i Bildekritikken. Synes dere at det er greit å gjøre dette uten å spørre først?

Så definitivt ikke. Jeg synes det er en uting. Satt på spissen: Hva hvis jeg gikk fram til et munch-maleri med en sprittusj og ville rette litt på det, fordi jeg personlig ikke syntes det var estetisk nok?

Folk kan godt komme med forslag på redigering, men å gjøre det uten å spørre, for deretter å legge det ut, om enn i samme tråd burde vært straffbart. Du tukler med en annen manns åndsverk!!!!

Lenke til kommentar

Kjem ann på, men i prisippet, nei. Problemet er at du ikkje veit kva fotografen vil få fram med bilete, eller korleis han/ho oppfatta øyeblikket. Når du poster din versjon av bilete påverke det måten folk tolke det på, noko som ikkje er heilt heldig for fotografen.

Om han/ho spesifikt ber om det er det ein anna sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...