Gå til innhold

GPU og CPU oppgradering


Anbefalte innlegg

God morgen! :yes:

Tenker det er på tide å kanskje oppgradere PCen litt, men aner ikke om jeg skal gå for nVidia eller ATI. Kjører et nVidia GeForce 260 GTX Black Edition foreløbig.

Heller ikke om jeg bør oppgradere min Intel E8600 3,33 Ghz til en i7, eller om jeg skal fyre på med en AMD.(er klar over evt hovedkort må byttes ut om jeg velger AMD).

 

PCen skal da brukes primært sett til gaming av tunge spill, litt Photoshop og ellers bare surfing på YouTube etc.

 

Sett bort ifra kostnader vil jeg gjerne at folk kommer med forslag til gode løsniger som kjører det meste til den bruken uten form for lag. Selfølgelig setter jeg stor pris på billige forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort må også byttes ut dersom du velger en i7 eller en i5. Den eneste oppgraderingen du kan gjøre på plattformen du har i dag som potensielt kan by på forbedring er å bytte til en av de siste quadcoreprosessorene som LGA775 støtter, eksempelvis Q9650, Q9450 eller Q9400. Jeg personlig ville ikke engang vurdert å bruke penger på noen av disse når du allerede har E8600, som vel er toppmodellen blant tokjerneprosessorer på den samme socketen.

 

Videre: skal du ha AMD, i5 eller i7 innebærer det altså at du må bytte hovedkort, hvilket igjen sannsynligvis innebærer at du må bytte RAM - med mindre hovedkortet ditt er blant de seneste LGA775-typene som støtter DDR3-RAM.

 

Hva skjermkort angår har du jo den nye GTX 460, som er et ganske fornuftig mid-end-valg (test). Du vil nok ikke oppleve den helt store forskjellen kontra GTX 260, men for svært krevende spill i høye oppløsninger kan det likevel være denne forskjellen som i bunn og grunn avgjør om spillet egentlig er spillbart (subjektivt sett). Alternativt kan du f.eks. titte på den noe dyrere HD5870 - muligens littegrann overkill for resten av maskinen din, men et kort du trolig kan gjenbruke ved en senere oppgradering av resten av systemet (evt. med et ekstra kort for crossfire).

 

Hvis du ikke opplever direkte problemer (kort fortalt dårlig spillopplevelse) med oppsettet du har i dag, er mitt tips å holde fast ved ditt nåværende oppsett en stund til, og heller gjøre en mer omfattende oppgradering når behovet melder seg. Jeg tror rett og slett at en omfattende oppgradering av systemet ditt i dag vil koste mer enn det smaker, men det får være opp til deg å avgjøre.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takker for flotte svar !

Kan vel heller vente en liten stund til da. :)

Bare å vente til ATI lanserer 6000 serien som kommer i Q1 2011(tror jeg). Intel skal visst også komme med nye high-end prosessorer i Q3 2011(åttekjerners?) :w00t:

Hadde jeg vært deg ville jeg ventet da ditt GTX 260 skal kunne ta det fleste spill på high. Blir kanskje litt lenge med et år, men det er litt dumt å kjøpe et x58 system da x68 er rundt et år unna og du enda har en bra PC

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Takker for flotte svar !

Kan vel heller vente en liten stund til da. :)

Bare å vente til ATI lanserer 6000 serien som kommer i Q1 2011(tror jeg). Intel skal visst også komme med nye high-end prosessorer i Q3 2011(åttekjerners?) :w00t:

Hadde jeg vært deg ville jeg ventet da ditt GTX 260 skal kunne ta det fleste spill på high. Blir kanskje litt lenge med et år, men det er litt dumt å kjøpe et x58 system da x68 er rundt et år unna og du enda har en bra PC

 

 

Ja, sant ^^.

Får vel heller vente litt da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...