Gå til innhold

Bytte vifte på PSU - er dette enkelt og greit?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet serveren inn i et Fractal Design R2 kabinett, og byttet ut de gamle bråkete 80mm-viftene med tre stk 120mm-vifter fra samme produsent. Man kan høre litt harddisk "søkestøy" når diskene jobber, men ellers er maskinen nå tilnærmet støyfri - bortsett fra strømforsyningen.

Strømforsyningen er en gammel chieftech-sak på 400W som egentlig ikke burde trenge all verdens kjøling, likevel er det den som står for nesten all den hørbare støyen. Det er jo ingen støydemping mellom strømforsyningen og utsiden av kabinettet heller, så støyen har fri bane rett ut i rommet.

I utgangspunktet regner jeg med at det skulle gå helt greit å bytte denne viften. Samtidig er jeg litt usikker på om det er så enkelt, eller om det er noe mer man må tenke på? Om PSU-er generelt er veldig kresne på vifte/motstand/mA f.eks.? Har skrudd en del på elektronikk, men fikk liksom alltid høre at man skulle la strømforsyningen være i fred da jeg begynte å bygge PC, så jeg tror kanskje jeg har litt for stor respekt for den. :p

Er det som regel en vanlig trepinnskontakt på disse viftene, forresten, eller må jeg lodde? Jeg HAR loddejern og loddetinn, men har aldri brukt det, så å lodde rett på PCBen er i hvert fall helt utelukket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg bare åpnet ett par PSUer, men det har vel aldri vært 3 punkt kontakt på dem nei.

Jeg "moddet" en PSU tidligere ved å klippe kablene på den som allerde var der, isolere og sørge for at de ikke kom i kontakt med noe som blir varmt eller kortslutter, også trakk jeg bare kabelen til den nye vifta ut sammen med resten av kablene og koblet den til HK på "vanlig" måte. Spørs om du ikke bare kan lodde da.

Lenke til kommentar

Tvinne sammen kablene lit, legge på lodding, og så litt elteip som beskyttelse er vel kanskje bedre enn å koble til HK i stedet, ja. Så var det det med pluss og minus, da. :p

Har prøvd å sett på nye strøforsyninger for å bare bytte ut den gamle, men det er jo ingen med viftestøy opgitt. Frister veldig å sette inn en ny vifte i den eksisterende etter som den fungerer greit, og jeg VET at fractalvifetene er stille nok for min smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...