Gå til innhold

Overklokking av minne?


alex100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok. så viss jeg klokker FSB til 200, skal minne også kjøre på 200?

 

og dette med CAS. hva er det?

 

Collum Adress Strobe. "kollonne adresse strobe". Du vet hva et strobelys er? Et lys som blinker kjapt. RAS--> Row Adress Strobe.

 

Minnnelagring/minnebrikker er som et ruteark, der rutene angis av kollonne og rad nr. Hver rute kan lagre data. (èn bit tror jeg)

Kort fortalt er CAS den tiden ( i klokkeslag) det tar å adressere en kollonne. Hvis CAS står på 3 tar det 3 klokkesykluser å adressere en kollonne. Derimot hvis du setter CAS på 2 så tar det bare to klokkesykluser å adressere en kollonne. Mao så går det fortere på CAS2.

 

Dette var sikkert utrolig dårlig forklart, men det er en stund siden jeg hadde digitalteknikk/datamaskinteknikk.... :oops:

 

Det som er viktig å vite er at jo mindre verdier du setter på memory timingene, jo fortere går ting. CAS er den som gjør størst utslag på tester, så den lønner det seg å sette på 2. "latency" er forsinkelse. Forsinkelse forsinker ting og det vil vi unngå --> lavere latency innstillinger.

 

DrErling

Lenke til kommentar
ok. så viss jeg klokker FSB til 200, skal minne også kjøre på 200?

 

og dette med CAS. hva er det?

 

Collum Adress Strobe. "kollonne adresse strobe". Du vet hva et strobelys er? Et lys som blinker kjapt. RAS--> Row Adress Strobe.

 

Minnnelagring/minnebrikker er som et ruteark, der rutene angis av kollonne og rad nr. Hver rute kan lagre data. (èn bit tror jeg)

Kort fortalt er CAS den tiden ( i klokkeslag) det tar å adressere en kollonne. Hvis CAS står på 3 tar det 3 klokkesykluser å adressere en kollonne. Derimot hvis du setter CAS på 2 så tar det bare to klokkesykluser å adressere en kollonne. Mao så går det fortere på CAS2.

 

Dette var sikkert utrolig dårlig forklart, men det er en stund siden jeg hadde digitalteknikk/datamaskinteknikk.... :oops:

 

Det som er viktig å vite er at jo mindre verdier du setter på memory timingene, jo fortere går ting. CAS er den som gjør størst utslag på tester, så den lønner det seg å sette på 2. "latency" er forsinkelse. Forsinkelse forsinker ting og det vil vi unngå --> lavere latency innstillinger.

 

DrErling

 

takker så mye for et skikkelig svar.

så jeg kan sette CAS ned på 2? ingen ting tar skade av det?

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på... :oops: men, teoretisk sett skal det bli ganske stor forskjell, men i 3dmark er jeg ikke sikker...men 3dmark er ikke alt i verden :smile: hehe....du får sikkert pressa minne/cpu opp til 420 - 430 fsb... :wink: ..bare fortsett til det ikke går mer...siden da får du ikke boota så da er det bare og sette fsb ned igjen... :wink:

Lenke til kommentar
Det er jeg ikke sikker på... :oops: men, teoretisk sett skal det bli ganske stor forskjell, men i 3dmark er jeg ikke sikker...men 3dmark er ikke alt i verden :smile: hehe....du får sikkert pressa minne/cpu opp til 420 - 430 fsb... :wink: ..bare fortsett til det ikke går mer...siden da får du ikke boota så da er det bare og sette fsb ned igjen... :wink:

 

jeg venter på vannkjøling. WaterChill. det er derfor jeg ikke har klokka CPU ennå. så du tror jeg kan få klokka FSB høyere enn 200?

Lenke til kommentar

jeg venter på vannkjøling. WaterChill. det er derfor jeg ikke har klokka CPU ennå. så du tror jeg kan få klokka FSB høyere enn 200?

 

Skikkelige svar prøver man jo på innimellom så... :wink:

 

btw, fsb på asus a7n8x kan ligge oppunder 220mhz som abit nf7-s. Det gjelder bare å være litt heldig og litt god. For eksempel så er det en god idè og bytte ut "kjølepastaen" under northbridge med kjølepasta.

 

Ta ribba av og du vil forstå...

 

DrE

Lenke til kommentar
ok. så viss jeg klokker FSB til 200, skal minne også kjøre på 200?

 

nForce2 dual ddr fungerer optimalt hvis fsb og minne er synkront 1/1. Vet ikke om du har lest "huske"-forklaringen?

 

To husker står etter hverandre. De to huskene skal, når de møtes på toppen, levere en "pakke" (data). Hvis huske 2 (minnet) går fortere enn huske 1 (fsb) og faktisk er på vei ned igjen når fsb-huska er på topp, så må fsb-huska vente noen klokkepulser på at minne-huska skal komme opp igjen. Å vente == latency == bad bad bad!

 

:lol: Derfor er det at minnehuska og fsbhuska gjør seg best på samme frekvens. Derimot så går pakkeleveringa kjappere og kjappere jo høyere felles frekvens de to <huskene> har.

 

En ting er dog viktig å huske på. For stor fart på huskene fører til at tauet i huskene får så stor sentrifugalkraft at de ryker. Tauet i twinmos pc3200 huskene er ganske sterkt og tåler mye thumbsup2.gif

 

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...