Knife Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Kroppen er jo programet til noen ting. Som 1) Overlevelse og 2) Reprodusere. Mener nå av sunn fornuft at alle ting du gjør i livet er rettet mot disse 2 tingene. Derfor slike PU bøker og selvutviklings bøker er så populære. Uten å vite så veldig mye om temaet, og kun deler mine tanker så vil jeg at vi skal se tilbake et par tusen år. Hva er det som egentlig skilte oss menneskene fra dyrene? Det finnes helt sikkert mange millioner av grunner, men jeg synes Triune Brain Theory (modifikasjon av Freuds ID, ego og super-ego.) er veldig interresang. I steden for ID, Ego og Super EGO så tar vi for oss tre hjerner. Den første hjernen som er kalt den Primale hjernen har ansvaret for våre gamle instinkter som å puste og overlevelse. Denne her kaller vi vår primale hjerne. Den andre hjernen har ansvaret for følelser og minner. Den tredje hjernen, som er kalt ”Den nye hjernen” gjør språk og skriving mulig. Den gjør oss også til å tenke logisk, se fremover og planlegge fremtiden. Denne kaller vi høyere tenke hjerne. Min teori er at alle skapninger har de to første hjernene, men kun mennesket har den tredje hjernen. Slik er vi skapt fra naturen sin side, og den tredje hjernen har vi utviklet etter mange tusen av år. I dag er den høyere tenke hjernen mer brukt enn den primale hjernen og jeg vil tenke meg at etter mange tusen år framover så vil ikke Primale hjernen ikke ha så stor rolle. Mens resten av jordens skapninger fortsatte som «biologiske slaver" til deres DNA, har mennesket slippet unna denne pre-programmert livsstil og har steget over og utover de grunnleggende trinnene av "leve, spise, reprodusere og dø." Vi har skapt religion, vitenskap, matematikk, filosofi og kultur i et forsøk på å gi mening av verden rundt oss og å stille spørsmål ved selve hensikten med vår eksistens i dette universet. Så hva kan man egentlig oppnå? Skal jeg faktisk si deg noe, en dag på plantenen er ikke kun en dag. Men en dag med en hensikt mot dine drømmer. Hva meningen med livet sånn sett er faktisk å overleve og reprodusere, men fordi vi som mennesker har klart å unnslippe denne livsstilen, så har vi noe som er kalt drømmer. Hva er det som egentlig stopper deg fra å være DEN personen du vil være? HVA ER DET SOM STOPPER DEG FOR Å GJØRE SLIK DU VIL? Faktisk, uten å gå så mye inn på det, så er det ingen faens ting akkurat nå vil jeg tenke meg. Jeg som er 15 år har egentlig ikke noe som stopper meg. Jeg vil jobbe inennfor spesialstyrkene, bli lærer og forfatter og jeg vet at innenfor livet mitt er slutt så vil jeg bli alle tingene, om noe stort selfølgelig ikke legger en stopper for det. Om jeg setter meg som mål å bli god på skolen, eller å løfte 120kg benkpress så vil jeg gjøre det. Og det ene målet er faktisk å være god på skolen, og ligger godt an på 6 i mange fag. Endret 28. august 2010 av Knife Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Mål er viktig, gjøre det bra på skolen mens man er det er kjempe smart (Kan jeg forsikkre om i ettertid). Jeg tror nok at vi er litt styrt av biologien vår også, bare se på hvordan testosteron påvirker. Mye av den holdningen du sier "ingen ting kan stoppe meg, jeg skal nå mine drømmer. Jeg er sikker på at jeg klarer det" er testosteron Så i og for seg så gir det stoffet deg muligheten til å oppnå dine mål, i alle fall sette deg i stand til å være sikker på deg selv. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) se litt lengre ned.. Endret 28. august 2010 av Knife Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Det er jeg enig i Selv om noen hadde fått en "genetisk-diagnose" så er jeg sikker på at fler har oppnådd akuratt det diagnosen sa de ikke kunne. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Problemet er vel at de fleste undervurdere seg selv. Om man ikke har penger, status, gennetikk eller utsende betyr det at man ikke kan oppnå noe stort. Hvis jeg har lært noe stort av boken Think and Grow Rich av Napoleon Hill så er det: Folk kan sette begrensninger på deg, det er helt fint. Men hvorfor skal man gjøre det selv? Before success comes in any man's life, he's sure to meet with much temporary defeat and, perhaps some failures. When defeat overtakes a man, the easiest and the most logical thing to do is to quit. That's exactly what the majority of men do. Samt intelligens som vi snakke om tidligere - Action is the real measure of intelligence. Jeg beundrer mennesker som går for det de vil ha. Om man ser en diggbar jente på busstoppet så tenker man ikke om man har sjangs og lar tankene ta over om man har penger og utsende og alt det der (faktisk en jævla dårlig forsvarsmekanisme til kroppen). Man går for det. Failure is not the worst thing in the world. The very worst is not to try Edison failed 10, 000 times before he made the electric light. Do not be discouraged if you fail a few times. Endret 28. august 2010 av Knife Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå