sofiebofie Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Hei Jeg er 14 så jeg vet ikke mye om det da men jeg har lenge tenkt på om jeg skal gå på vidergående skule i utlandet! Jeg kan fort lære mer engelsk med å bruke språket hver dag og jeg kan lære mer om kulturen der, så jeg har noen/mange spørsmål. 1. Jeg vil gjerne gå på skule i Atlanta,,ga i Usa. Er det noen kristne privat vidergående skuler der? 2. Må jeg betale alt selv? og gå på skulen der, reisen dit osv? 3. Jeg vil bo med en familie og jeg vet om en..jeg kjenner dem bare gjennom youtube, så jeg har ikke møtt dei eller noe. Skal jeg liksom bare forklare sitvasjonen og spørre om jeg kan bo der? Sann helt ut av det blå? ETTER jeg har søkt på skulen? Tusen takk for svar =) hadde våre fint om noen kunne forklare alle detaljer og all informasjon jeg trenger å vite for jeg vet helt seriøst ingenting om slikt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Her høres det ut som om du hverken har penger eller familie i USA og jeg er ganske sikker på at dine foreldre ikke vet det en gang. Du får nok dessverre bare holde deg til lokal videregående skole, men kanskje du kan migrere til utlandet for høyere utdanning senere i livet. Lenke til kommentar
operg Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hvorfor ikke bare ta et år med utveksling til USA? Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) 1. Ja, det er helt garantert kristne privatskoler i Atlanta - det er flust av dem i USA. 2. Hva er planen din? Skal du reise til USA for å ta hele videregående der? Det er nok en litt urealistisk drøm og plan. Amerikanerne avslutter "High School" året før nordmenn gjør, og går over fire år, ikke tre år som den norske videregående skole. - Dersom du tenker å reise på utveksling, er det kun snakk om et år på utveksling, ikke to eller tre. Den norske stat godkjenner kun andre år på videregående, så det er året du da blir nødt til å reise på utveksling. Du reiser da gjennom en utvekslingsorganisasjon - her fraråder jeg deg på alle måter fra å velge EF - en useriøs og rotete organisasjon som ikke burde få lov til å drive med utveksling - punktum. - Du må nok finansiere deler av året selv, ja - lommepenger må du jo dekke fra egen lomme (eventuelt mor og fars)- men slik ville det jo også være hjemme. Du kan søke om stipend fra Statens Lånekasse, og hva dette stipendet ligger på per dags dato er jeg ikke sikker på. Det er vel også behovsprøvd, så hvis dine foreldre tjener under en viss sum vil du få mer penger enn hvis de hadde tjent mer. - Skal du gå på en privatskole (som det fremkommer at du ønsker i det første spørsmålet) er du nødt til å betale for dette selv. Hva prisen er, varierer fra skole til skole. Offentlige skoler er gratis, på lik linje med de offentlige skolene i Norge. - Reisen blir dekket av den programavgiften du betaler til utvekslingsorganisasjonen. 3. Her kommer vi igjen tilbake til det jeg tidligere har nevnt - du er nødt til å søke gjennom en godkjent utvekslingsorganisasjon som vil hjelpe deg i forbindelse med skoleplass, søknad om visum m.m. Du skal ikke søke skole eller gjøre noe før du har tatt kontakt med en utvekslingsorganisasjon, hvis familien så sier seg villig til å være vertsfamilie for deg, kan utvekslingsorganisasjonen vurdere dem som skikket vertsfamilie. Som sagt blir det ikke aktuelt for deg å dra på utvekslings før ditt andre år på videregående, velger du å dra første året får du IKKE stipend fra Statens Lånekasse (og må da betale alt selv) og du vil heller ikke få året godkjent, og må derfor gå et ekstra år på videregående. Du er fortsatt bare fjorten år, noe som betyr at du enten begynner i niende eller tiende-klasse på ungdomsskolen, med andre ord blir det ikke aktuelt for deg å dra på utvekslings før om tidligst to år dersom du begynner i tiende, og tre dersom du begynner i niende. Mye kan forandre seg innen den tid - og jeg ville lest meg nøye opp på informasjon, og tenkt meg nøye om før du bestemmer deg for å dra. Uansett kan du ikke søke før halvannet år, det er jo fortsatt lang tid til det blir din tur. Lykke til! Endret 31. juli 2010 av Sjøtispe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå