Gå til innhold

Litt små frustrert over rotete webside i forskjellige nettlesere

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet, Google is your friend, men dette er litt vannskelig, så jeg bestemte meg uansett å ta det her. Ok, skjønner ikke om at vis jeg tester i en nettleser(feks mozilla), så får jeg en helt annen side på en annen nettleser(feks Explorer).

Det må være mulig å få samme side i alle nettleserne, det ekke noe vits i å ha en webside som ikke fungerer bra på de populære nettleserne, websiden er helt riktig i mozilla, men i Internett explorer flyr det menyer rundt på siden, det kan ikke fly elementer rundt om kring.

Så, hvordan klarer de populære nettsidene å fikse dette om jeg ikke klarer, feks på VG, du ser ikke at på internett explorer flyr det elementer rundt, mens på Firefox er det riktig, VG har faktisk bra webside som funker perfekt på alle nettlesere.

Betyr dette at jeg ikke kan?? Det MÅ gå ann, jeg håper det ikke er vannskelig :( .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ann, problemet er at de forskjellige nettleserene har forskjellige måter å lese kodene dine på. Det er derfor vanlig å ha en stylesheet for alle nettlesere, og en for IE. Eller så kan du være veldig forsiktig med hva du gjør, og teste i vær eneste nettleser for vær eneste gang du endrer :)

Lenke til kommentar

Det går ann, problemet er at de forskjellige nettleserene har forskjellige måter å lese kodene dine på. Det er derfor vanlig å ha en stylesheet for alle nettlesere, og en for IE. Eller så kan du være veldig forsiktig med hva du gjør, og teste i vær eneste nettleser for vær eneste gang du endrer :)

Neh, tar det med 1 stylesheet for hver nettleser, så hvordan begynner jeg?

Lenke til kommentar

Neh, tar det med 1 stylesheet for hver nettleser, så hvordan begynner jeg?

<!--[if IE 6]>
Stylesheet for IE 6
<![endif]-->

<!--[if IE 7]>
Stylesheet for IE 7
<![endif]-->

Osv

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar

En ting som muligens kan hjelp deg er å bruke en CSS reset. Noen browsere har ulike default css settings. Hvis vi resetter starter du i hvertfall med blanke ark, og det vil forhåpentligvis unngå plagsomme feil som skyldes browsere med ulike standard innstillinger.

Må da importere denne style sheeten før noe annet.

http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/

Hva mener du? :hmm:

Edit: Sk!ppy er du på ferie eller noe sånt?? savner svarene dine forferdelig

Endret av Darksite
Lenke til kommentar

En ting som muligens kan hjelp deg er å bruke en CSS reset. Noen browsere har ulike default css settings. Hvis vi resetter starter du i hvertfall med blanke ark, og det vil forhåpentligvis unngå plagsomme feil som skyldes browsere med ulike standard innstillinger.

Må da importere denne style sheeten før noe annet.

http://meyerweb.com/...ools/css/reset/

Hva mener du? :hmm:

Edit: Sk!ppy er du på ferie eller noe sånt?? savner svarene dine forferdelig

Du tar koden han linket til, oppretter en ny css fil -> link til den før den andre css filen din.

Fordi?

F.eks: IE har en annen default line-heigt enn det firefox har.

Derfor er det greit å resette dem, slik at du får lik "grunnstil" i alle lesere.

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...