MilleMarie Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Hva er beste måten å ta backup av bilder på? Fram til i dag har jeg overført alt (både redigerte bilder og rawfiler) til en ekstern hardisk. Har også forsøkt å brenne over til DVDplater etterhvert, men spesielt rawfilene tar veldig stor plass og ofte må jeg bruke mer enn én DVD bare for å dekke bilder som er tatt iløpet av én dag. En harddisk er vel ikke helt trygt i det lange løp. Mange sier at CDer og DVDer heller ikke er helt trygt over tid. Men nå har jeg da overført bilder til CDer siden 1996, og de lar seg fortsatt helt fint avleses i en hvilken som helst PC. Hva med å overføre bilder til en minnepenn? Er dette en sikrere løsning? Her har jeg i alle fall muligheten til å overføre mer enn det man kan på en DVDplate. Er redd for å miste bildene, så setter pris på gode råd. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Det sikreste er nok å betale en slant for å få en sikker nettbasert backup. De seriøse aktørene har kopier av filene på ulike steder i verden, slik at man er sikret mot ting som brann, jordskjelv og oversvømmelse. Om du har en noenlunde kjapp nettilkobling, så vil det nok være å anbefale fremfor eksterne harddisker og optiske lagringsmedium. Merk at det kan komme til å koste en del om du har behov for stor lagringsplass, men du slipper mye styr hvis du først setter opp automatisk backup av visse mapper. Lenke til kommentar
MilleMarie Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Hmm, jeg tar voldsomt mye bilder, og jeg tar bilder både i jpeg og raw, så jeg kommer til å trenge stoooor lagringsplass... Noen forslag til gode og kanskje rimelige nettbaserte steder hvor man kan kjøre backup? Hva er forresten sikrest av å lagre bildene på harddisk, CD/DVD og minnepenn? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Jeg har dessverre kun erfaring med Dropbox (samt noe M$-greier), og det passer kanskje ikke så bra til din bruk. Du finner en sammenligning på Wikipedia, og så kan du jo søke opp tester og erfaringer om du finner noe interessant. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_online_backup_services Angående hva som mest sikkert, så stoler jeg ikke noe særlig på harddisker. Det skal litt til at både harddisken i maskinen din og den eksterne disken kollapser samtidig, men at det er sikrere med en haug DVD-er er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at det er ufattelig mye styr med det, som var grunnen til at jeg sluttet med det for mange år siden og i stedet satset på å føre kopier av viktige filer over flere disker - samt ekstern lagring for det aller viktigste. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Jeg lurer for så vidt på det samme, og har gjort omtrent samme erfaring som deg i at CD og DVD holder lenger enn det kritikerne sier. Men bildene skal jo helst vare evig, så om bildene på en CD-plate er forsvunnet om 20 år, kan det fort bli litt krise. Flashminne er kanskje ikke så dumt? Er i alle fall ingen bevegelige deler i dem, slik som i harddisker, og er kanskje noe sikrere av den grunn? Hva mener ekspertene her inne? Endret 24. juli 2010 av Superparanoid Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Det er flere egnede nettbaserte tjenester for oss som trenger myyyye plass. Jeg bruker Mozy (mozy.com), som til en svært overkommelig pris tilbyr ubegrenset lagringsplass on line. Jeg har alle bildene mine der (i tillegg til dobbel backup hjemme) - ca. 500GB. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Problemet med lagring på nettet er i dag å ha nok båndbredde. Tar du mye bilder og skal lagre alt av RAW-filer og kanskje de ferdige prosesserte i TIF eller PSDer med flere layers tar det fort mye plass og en vanlig ADSL-linje med dårlig uthastighet vil bruke lang tid på å overføre alt sammen. I tillegg er det aldri noen garanti for at firmaet du har valgt fortsatt skal eksistere i morgen, men der kan man jo gardere seg litt ved å velge en solid leverandør og/eller bruke to forskjellige. Personlig er jeg tilhenger av lagring på optisk media som erfaringsmessig har meget bra holdbarhet. Jeg har brente CDer som nærmer seg 20 år og som fortsatt lar seg lese uten problemer. Ulempen med optiske media er som flere har kommentert begrenset plass. I praksis brenner jeg ikke alt til CD/DVD lenger, nettopp av denne årsaken. Det jeg bruker mest i dag er eksterne disker som jeg har flere av og som jeg kobler fra både PC og nettet når de ikke er i bruk. Det gjør at de beskyttes bedre mot overspenning, lynnedslag osv, men det gjør også at jeg tar backup sjeldnere. Jeg har altså ikke funnet "den idelle" løsningen ennå, men har et lite håp om at det vil komme på ikke alt for lang sikt. Mitt ideelle oppsett vil være å få alt inne i et katalogiseringsprogram som for eksempel Lightroom og ha et hierarki av lagring. * Jeg ønsker en realtivt enkel backup til en ekstra ekstern disk for alle bilder jeg ikke sletter, og når 4TB-diskene kommer (kanskje i år) har jeg sannsynligvis plass til alt på en disk. * Alle bilder som jeg merker som verneverdige (en stjerne eller mer i Lightroom) ønsker jeg bedre sikkerhet på, for eksempel brenning til optisk disk. * Bilder jeg legger mer arbeid i, editering osv kunne jeg tenkt meg ennå bedre sikkerhet på, kanskje til lagring på nettet, CDer som oppbevares et annet sted osv. Grunnen til at jeg trekker frem muligheten til alt på en disk som viktig er en kombinasjon av økonomiske og praktiske årsaker. I dag finnes det allerede eksterne kabinett (også for hejmmebruk) som kan ta 4TB eller mer, men i praksis er de relativt store, dyre, tunge og mange er også vanskeligere å sette opp enn en enkel disk som plugges til USB-porten. Får man alt på en disk er det ganske enkelt å kjøpe to, sette opp synkronisering fra intern disk og så bytte om de to for eksempel en gang i uka. Da har man to enkle og relativt rimelige backuper, den ene kan gjerne oppbevares et annet sted. Lenke til kommentar
MilleMarie Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Det var ikke enkelt dette. Nesten rart at det ikke finnes noe som er sikrere i dag, i 2010. Var jo tryggere før da man kunne oppbevare negativer, dias og film i en bankboks! Men takk for hjelpen alle sammen, dere har gitt meg noe å tenke på. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Det var ikke enkelt dette. Nesten rart at det ikke finnes noe som er sikrere i dag, i 2010. Det er ikke så vanskelig bare man får et oppsett som funker, og har du først plass til alt på en disk er det ganske enkelt å lage en komplett backup av alt. En annen ting å tenke på er å "oppfriske" backupen innimellom, selv om CDene (eller diskene) i dag er lesbare er det ikke sikkert de er det om 5 år. Har du først alt på en disk er det bare å kjøpe en ny disk si hvert annet år og så får du en ny backup med en enkelt kopiering. Og du kan alltids legge disken i en bankboks. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg har en 1TB disk til bilder og en 1TB disk til back-up. Jeg bruker Carbon Copy Cloner, tar back-up hver sjette time. Diskene er forløpig ikke avskilt. Brenner huset så er det ikke bildene det første jeg tenker på. Hadde jeg hatt familie og flere tusen familiebilder så hadde back-up'en min vært mye mere sikkert. Har man nettlinje til en slik back-up som Anew har så er sikkert det anbefalte. Hvis man ikke har en slik nettlinje så kan man ha 2stk. back-up disker der den ene alltid er utenfor huset. Bankboks er nevnt. Plassere disken hos venner, familie etc. Men det kan bli litt arbeidsomt å dra til banken 1-2 ganger uken. Det samme med familie og venner. Har man hus med hage/tomt kan man lage til noe smart rett utenfor huset, men samtidig står såpass langt unna at det ikke blir ødelagt av brann. En liten brannsafe i kjelleren går sikkert bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg benytter RAID 50 (speiling av to RAID 5 sett) på server og døgnbasert WLAN synk. til nabo 300m unna. En gang i mnd. går en USB disk backup til bankboksen (rullering, tar med 1 tidligere disk fra bankboksen når jeg legger ned en ny). Har ennå ikke funnet nettbasert backup til fornuftig pris som kan lagre ønsket volum. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 "En slik nettlinje"? Jeg er klar over at ikke alle har 100/100 i veggen, men om man tenker en smuuuule langsiktig er det ikke noe problem å pushe en gigabyte eller tre i døgnet med en ADSL-linje. Selv de dårligste linjene greier rundt to gigabyte, og hvem pokker produserer mer enn to gigabyte med bilder hver dag som privatperson? Sett en grense på hvor mye av utlinjen som kan brukes, og la det styre seg. Backup er ikke det man trenger størst hastighet på, for det viktigste er tross alt at det kommer frem. Man trenger ikke se på at det skjer. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Men det kan bli litt arbeidsomt å dra til banken 1-2 ganger uken. Det samme med familie og venner. En annen mulighet er å la den ene ligge på jobben, hvis man har en jobb hvor det er mulig. De fleste er jo innom jobben relativt ofte. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Min løsning er som følger, og jeg anser den som ganske sikker. Alle data jeg vil ta vare på ligger på en egen partisjon på hoveddatamaskinen min. Denne heter "Data". Alt derfra kopieres flere ganger pr uke over til en server jeg har stående i rommet ved siden av. I tillegg kopieres alt på "Data" fra hovedmaskinen min til Jotta.no som har ubegrenset lagring for 490,- i året. Et annet liknende alternativ, som også har ubegrenset størrelse, er Livedrive.com, men disse støtter ikke NAS/Network drive, så da falt mitt valg på Jotta. Jeg laster pr nå opp flere hundre GB opp til Jotta med 40 KB/sek, så det vil ta sin tid, men jeg håper å få 10/10 Mbit snart (fiber istedet for ADSL). Da kan jeg lett flytte 50 GB pr døgn, istedet for litt over 3 GB idag. Hvis man synes 490,- pr år er dyrt, så ta en titt på hva bedrifter må betale for skikkelige løsninger. Der er det gjerne 600,- pluss mva for 100 GB - pr mnd! Lenke til kommentar
godal Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 * nettbasert tryggest * alternativet er i praksis drobo tenker jeg * minnebrikker tåler mye juling, men feiler tilfeldig * cd/dvd kan vare veldig lenge, men kan også gi delvis korrupte filer Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg bruker to eksterne harddisker som begge to er identiske med den som er intern i PCen og som kun benyttes til bildelagring. Hver gang jeg overfører fra minnekort til PC, kjører jeg SyncBack SE og oppdaterer den ene eksterne disken, som dagen etter blir med til jobb, hvor den andre eksterne ligger. Den tar jeg så med hjem igjen, hvor den oppdateres på samme måte som den første. Da ender jeg med tre identiske disker, som om nødvendig kan byttes ut med hverandre. Skulle den interne disken havarere kan jeg på fem minutter ta den ut av maskinen og erstatte den med disken i et av de eksterne kabinettene og fortsette der jeg slapp. Selvsagt formaterer jeg heller ikke minnekortene mine før de skal brukes på nytt, som en ekstra liten sikkerhet for de siste bildene som er tatt. Jeg har ca 120 GB totalt i minnekort, og rullerer på bruken, slik at jeg har litt ekstra sikkerhet der. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Jeg har brente CDer som nærmer seg 20 år og som fortsatt lar seg lese uten problemer. Jeg må få lov til å spørre hva slags utstyr du har hatt tilgang til? I 1990 kostet nemlig en CD-brenner den nette sum av $35,000. I 1992 var prisen falt til $10–12,000, og i 1995 kom den første brenner som var priset under $1000. Edit: Alle opplysninger hentet fra Wikipedia Endret 3. september 2010 av BIGG Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) jeg kan si hvordan jeg har det. Jeg har en Harddisk på 2TB som jeg har all dataen min på, denne er altid koblet til serveren min. Gjevnlig (et par ukers mellomrom) kobler jeg en identisk annen 2TB disk til serveren og synkroniserer all endret eller ny data mot backupdisken. Etter dette legger jeg backup disken på hylla på samme rom. Dette er ikke lurt, jeg skal få en bedre løsning på dette etterhvert. enten bankboks, eller en annen plass eller noe, kunne lagt den i bilen, men kulle er jo et problem. Noen som vet hvor mye en bankboks koster? PS: Programmet jeg bruker er SyncBack Free: http://www.2brightsparks.com/freeware/freeware-hub.html Endret 3. september 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Jeg har brukt Livedrive.com i en måneds tid. Har ca 500 GB data liggende der. (Både backup og Briefcase) Positivt: Ubegrenset plass Realtime backup, så snart en fil er endret blir den overført. Seriøs aktør, disse blir nok ikke borte over natten. Støtter FTP og mail. Spesielt bra dersom du i tillegg bruker Briefcase funksjonen. Mulig å dele filer og mapper med andre Tar vare på 30 versjoner av filene. Sletter først etter 30 dager etter du sletter lokalt. Negativt Backup programmet kan ikke lese nettverksdriver (Som NAS). Her må du bruke Briefcase og FTP I og med Realtime backup kan du i blant komme ut for at filer blir låst inntil de er overført. Ikke støtte for MAC (er i Beta) Ikke støtte for Android (denne I telefongreia er støttet) Jeg kjører også lokal backup, har backup av PC på nas etc. Endret 4. september 2010 av Blouberg Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 2 harddisker + nettlagring f.eks jotta.no 2TB harddisk koster ikke tusenlappen engang. og da har du plass til MANGE bilder. Denne løsningen bruker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå