Gå til innhold

Uvanlige artifacts (ikke overklokking).

Anbefalte innlegg

Jeg har et R9700 PRO fra Hercules... Jeg bare irriterer meg over en rar sak. Noen ganger så virker det som om bilde ikke oppdaterer seg kjapt nok. Ikke framerate altså... Men en strek som går over skjermen, men det er ikke en strek heller. Det er som to identiske bilder som ligger over hverandre, men er akkurat 1 pixel feil som går nedover hele bildet i 1-2 sekunder.

Hvis det er noen som skjønner hva jeg mener, finnes det noen kur? Det skal vel ikke være sånn?

Det er ikke snakk om noe overklokking e.l. Alt står som i BIOS.

En annen ting. Jeg har både R9700 PRO og et Nvidia kort. Er det syns-bedrag eller er fargene på Nvidia kortet mye klarere og sterkere? Når man ser dem side-by-side så virker fargene på ATi kortet litt blasse i forhold...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

ifølge tester og så og si alle så stiller ati bedre enn nvidia på bildekvaliteten..

sikker på at du har fått fjernet alle spor av gamle drivere før du satte i ditt 9700 pro kort ?

Lenke til kommentar

Det du beskriver har plaget massevis av gamere før deg. Problemet ditt er refresh-raten, som ofte slås tilbake til 60Hz automatisk i spill ved mindre du kan sitte refresh-rate spesifikt i spillet. Når du da beveger deg fort, for eksempel sveiver rudt fort i en FPS så ser du akkurat det du beskriver... som om 2 bilder er lagt oppå hverandre som ikke passer.

I Nvidias drivere har de ordnet det slik at du kan låse resolution-refreshrate for bestemte resolutions. Ved ikke hvordan du skal løse det for ATI sine kort, siden jeg ikke brukder dem, men det er ihverfall refrsh raten som sansynligvis er problemet ditt. Håper det gav deg litt hjelp ihvertfall =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er altså to maskiner, en med ATi og en med Nvidia... Det er mulig det bare er synsbedrag, og uansett, så koker det vel til smak og behag det også, farger og farge-itensitet altså...

Men jeg har problemer med driverene til Radeon kortet, selv om det aldri har stått noe annet kort i maskinen. Jeg får ikke installert de siste Catalyst driveren, altså 3.4, men disse problemene har vært der lenger. Det var derfor jeg skulle installere nye drivere, får å si det sånn. Mystisk.

PS ThomasM: Fikk forøvrig skikkelig lyst til å se Life of Brian igjen! :smile: Vet du om den er å få kjøpt i Norge på DVD nå, eller må det import til?

EDIT: Stigma, høres ut som gåten er løst. Da vet jeg hvordan jeg skal gripe det fatt! Thanks.

Lenke til kommentar

Stigma, så det du sier er at refresh-raten må være høyere enn 60Hz, f.eks. 85Hz i spill? (Og ja, det er kun i FPS spill og ved raske bevegelser det syns).

Med andre ord så er bevegelsene på skjermen raskere enn hva refresh-raten klarer og oppdatere eller ihvertfall akkurat sånn at det blir "litt" feil?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

vet ikke helt hvor man kan få tak i den, har nå sett den til utleie på div videobutikker.

hva med å sjekke siden til akers mic, kan alltids hende de har.

Lenke til kommentar

Først så sørger du for å tvinge en høyere oppfriskningshastighet enn 60Hz på de oppløsninger som skjermen din støtter i mer enn 60Hz. Så sørger du for at vsync er skrudd på i drivere og evt i spillets innstillinger.

Da skal den slags "grafikkfeil" være eliminert.

Lenke til kommentar

60Hz er for lite ja... når du har får over 60FPS i et spill, en rask bevegelse + du har bare 60Hz så ser du det du nevner. Du kan enable vertical sync (slik at du ikke går over 60FPS) men det er en bedre langsiktig løsning å fikse refresh-rate siden de fleste mennesker men gose øyne kan se flimring ved 60-70Hz. Over 75 er et must for at det skal se bra ut, og 85 er anbefalt. Alt over er ekstremt vanskelig å se forskjell på.

Lykke til =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, når jeg tenker meg om så er det først etter at jeg fikk LCD skjermer (suger til spilling) at problemet dukket opp. 60Hz på LCD er helt greit. Det er derfor jeg ikke har stressa så mye med å heve refresh-raten. Faktisk er det anbefalt å kun kjøre 60Hz av en eller annen grunn. På CRT-skjermer er jo 60Hz ubrukelig.

Men det ble borte da jeg satt opp til 75Hz som er maks på de jeg har. Jeg har ikke funnet noe sted i catalyst driverene hvor jeg kan tvinge kortet til å kun kjøre en refresh-rate. Akkurat det er mye bedre i Detonator driverene.

Har måttet gå inn i gfc eller ini filene til spillene for å sette opp til 75Hz. Har også enable v-sync. Hvorfor er det i det hele tatt en option? Når vil man ikke bruke v-sync?

Lenke til kommentar

PS ThomasM: Fikk forøvrig skikkelig lyst til å se Life of Brian igjen! :smile: Vet du om den er å få kjøpt i Norge på DVD nå, eller må det import til?

OFFTOPIC: Jeg har ihvertfall leid den på Michael Cain videochappa i Stavanger! Og da må det jo gå ann å kjøpe den..

Lenke til kommentar
Vel... om du bruker V-sync så vil du jo effektivt "miste" alle FPS som du har over refresh raten. Om du egentlig får 120FPS og har vsync på 60Hz så mister du jo alt over 60...

-Stigma

Mulig jeg er litt fjern her nå men... Hva hjelper det å ha høyere framerate enn refresh-rate når skjermen ikke klarer å vise alle framene likevel? Er ikke det bortkasta rendre tid uansett?

Lenke til kommentar
I noen fps spill har du fordeler ved å ha f.eks 125 frames. Fysikken i spillet gjør at du kan hoppe høyere/lengre og løpe litt raskere ved visse kritiske frames grenser.

Som f. eks. Wolf eller da Quake enginen? Men som med Wolf så må man jo sette com_maxfps til et tall som da stemmer med ditt skjermkort. Med R9700 PRO kortet mitt så er det et annet tall enn med Nvidia Geforce2 kortet. Det var ganske lett å finne tallet med Geforce kortet, men med Radeon kortet har jeg fremdeles ikke funnet den optimale com_maxfps... Men i Quake enginen så kan man også sette refresh-raten. Spiller de to inn på hverandre, bortsett fra at man kan få tearing da, hvis refresh-raten er satt for lavt?

EDIT: Er det forresten noen som har R9700 PRO og P4 2.53 som har funnet ca. com_maxfps for Wolf, Wolf ET osv?

Lenke til kommentar

Jeg bruker 125 og det fungerer fint hos meg. Jeg har XP2200+ og Sapphire R9700.

Andre mener at 120 er rett, men jeg har også hørt at 74 også skal fungere.

Jeg har kun testet 125 og 120. 125 fungerte best på mitt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...