Gå til innhold

Tips til forbedring i chins

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg ser på meg selv som ganske sterk i forhold til at jeg driver en utholdenhetsidrett, og jeg hevder meg ganske bra sammen med jevnaldere i min klasse. Er 170cm, og 60kg. MEN jeg sliter med en øvelse - Chins. Både teknikk sikkert og ikke minst styrken. Som sagt så gjør jeg det veldig bra i lignende øvelser og andre øvelser, men chins klarer jeg ikke. Jeg klarer vell kanskje en eller to. Jeg trenger tips og hjelp til hvordan jeg kan bli bedre på denne øvelsen!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trener rundt 20 timer i uka, og 2 av dem er styrke. Veldig sjeldent jeg i det hele tatt trener chins, fordi jeg nesten ikke klarer det, og trenger tips til hvordan jeg kan komme over denne "kneika"!

Er jo litt usikker på teknikken som sagt. Hvor bredt grep? Hvordan skal føttene være? Overtak eller undergrep?

Lenke til kommentar

ca sånn, men dette kan du jo også finne ut selv med og teste litt. kan også holde breiere.

har ikke så mye og si åssen beina så lenge du ikke spreller, men sånn som på bilde kan du prøve.

og du skal ha pull ups, holder du litt smalere.

post-172174-1280081813,9841_thumb.jpg

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Takk for mange fine svar!

ca sånn, men dette kan du jo også finne ut selv med og teste litt. kan også holde breiere.

har ikke så mye og si åssen beina så lenge du ikke spreller, men sånn som på bilde kan du prøve.

og du skal ha pull ups, holder du litt smalere.

Så det er litt bredere enn skulderbredde som er lettest?

Men er det overtak som er lettest?

Hva er forskjellen på chins og pull ups btw?

Er jo bare å trene chins. Klarer du èn? I såfall tar du noen sett med 1rep. Tar ikke lange tiden før du klarer 2 så 3, 4, 5 osv

Hehe, ja det enkleste er ofte det beste :thumbup:

Endret av Mulig
Lenke til kommentar

Undertak er det letteste. Ta et par set med maks i chins (overtak), også går du over til pull-ups (undertak) og makser et par set der.

God trening om man tar få reps er å hoppe opp til stanga og bremse seg rolig og kontrollert ned.

Det hjelper også stort om du har en som spotter og hjelper deg når du sliter, jeg har selv økt klart best ved bruk av forced reps!

Det finnes jo såklart en haug av øvelser man kan trene som går på lats og biceps, men chins er helt klart den beste øvelsen å trene for å bli god i chins!

Hva føtter angår er det en smakssak hvordan du har de. Enkelte liker at de henge rett ned, jeg krysser de bak og har 90 grader i kneet.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på treningsenteret, men noen steder har du maskiner hvor du utfører den samme bevegelsen som chins, bare med variabel vekt istedenfor kroppsvekt, eventuelt spesielle chins/dips-maskiner med variabel motvekt som dytter deg opp. Det beste er selvfølgelig å ta chins, men får du bare til én, så er det gjerne bedre å bygge opp musklene du bruker via andre øvelser til du klarer 3-4.

Ellers har du jo roing og nedtrekk. Fine øvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...