sinnaelgen Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 jeg kommer antagelig til å kjøpe meg en DVD/harddisk opptaker. nå lur jeg på hvordan man best kan koble den opp mot tven. i dag her jeg en dekoder boks som kjører altibox systemet. den har ingen hdmi utganger . bare acart og svideo. den er koblet til tven med en scart kabel, tven har 2 scar tilkoblinger , svideo ( og ingen hdmi tilkobling). ideen var å koble scart kablene på en slik måte at man ikke trenger å ha på opptakeren når man ser på tven. da kobler jeg en scart kabel med splitting. hoved enden kobles til dekoderen . så kobler jeg en kabel mellom fordeleren og inne på tven og en annen inn på opptakeren. for å slippe å skift mellom inngangene når jeg skal se film(DVD) i stedet for å se tv og vitseversa så lure jeg på om det lar seg gjøre å bruke samme inngang på tven fra både opptaker og dekoder. noe stor problem er det ikke men det blir lit mye trykning på fjernkontrollene hvis jeg bruker de originale hvis det ikke går så lar jeg det være hvis jeg da må slå av den andre enheten så er jeg i lit i tvil om det er hensiktsmessig det selges jo slik deling kabler som virker begge veiene. da må jeg selvfølgelig ta en kabel fra optaker og en fra dekoder inn på en slik splittkabel og så koble den andre enden til inngangen på tven . Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Opptaker pleier å ha en 'pass-through' funksjon. Dvs at SCART signalene automatisk viderekobles fra dekoder til TV når opptaker er avslått. Så du trenger vel ingen splitter, bare en SCART kabel fra dekoder til opptaker, og en fra opptaker til TV. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) det er noe som ikke var til stede på VHS spilleren ? den VHS spilleren som stå i stuen som er koblet dekoder - VHS - TV gjør at TV mister signalet når VHS spilleren slåes av med eller uten fjernkontroll. jeg regner jo i grunnen med at det ikke er gjort så mye med scart kontaktene siden den var ny. og i hvertfall at signalene blir stoppet når de må gjennom en masse elektronikk uten strøm før de kommer ut igjen men hvis du mener disse som egentlig aldri slåes helt av så kan jeg forstå det. Endret 24. juli 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 VHS er jo mye eldre teknologi. Og VHS bruker kompositt, ikke RGB. Det som var vanlig før var at dekoder har 2 utganger, så man har en SCART til TV og en SCART til VHS. Så har man en tredje SCART fra VHS til TV. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 VHS er jo mye eldre teknologi. Og VHS bruker kompositt, ikke RGB. Det som var vanlig før var at dekoder har 2 utganger, så man har en SCART til TV og en SCART til VHS. Så har man en tredje SCART fra VHS til TV. nå føler jeg at jeg bare delvis har fått svar på det jeg spurte om. det du skriver i innlegget over vet jeg ikke helt hva du skal frem til. det er i hvertfall slik at VHS spilleren slipper ikke gjennom noe signal når den er slått av selv om det strøm tilkoblet ( slått av med fjernkontroll). da den ble kjøp var det allerede kommet harddisk optakere på merkedet som hadde mer moderne utganger en Scart tven min går automatisk over til den inngangen som har signal når noe kobles till så når jeg kobler en dekoder eller videospiller så velges den scart inngangen automatisk. i tillegg så kan jeg styre signalet slik at de mottaes på en scar og går ut gjennom den andre scar tilkoblingen i den samen hengen lurte jeg på om de lot seg gjøre å bare bruke en tilkobling mellom tven og opptaker og likevel får til å både ta opp ( gjennom tven) og se video på opptakeren. du seer at den er noe som heter scar til TV - der alle signalene taes med scart til VHS - som bare bruker s-video signaler ( eller noe i den duren) og så har tven en egen scart til VHS . på min TV er disse kun merket med AV-1 og AV-2. jeg har sett at (enkelte) avspillere ( slik jeg husker det ) har 2 scart tilkoblinger merket TV og Video. nå har det vist seg at det spiller ingen rolle hvilke man bruker . bilde blir det uansett Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Det var vanlig at TV har 2 SCART, hvor den ene er beregnet til VHS. Da har den ikke RGB, og du vil helst ikke bruke denne. Det blir bilde, men med dårlig kvalitet (kompositt). Jeg har selv en Pioneer DVD opptaker, koblet med en SCART til dekoder og en SCART til TV. Signalet fra dekoder slipper gjennom til TV når opptakeren står i standby. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 den er altså som med alt annet moderne tv og video dingser - man kan ikke slå den helt av uten å ta ut strømmen ? jeg har en annen post der jeg søker etter anbefaling av DVD og Hardisk optaker det ble postet på 2 forskjellige steder siden det ikke var respons på den første . nå her det heller ikke vær respons på den andre Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 (endret) nå har jeg kjøpt meg opptaker. hvordan mer du jeg skal stille inn scart tilkoblingen for at jeg skal få til at signalet går gjennom opptakeren. jeg mister signalet (sne på tv skjermen ) når jeg slår av opptakeren. hva kan jeg gjør for å få tekst tv signalet helt frem til tv ? dekoderen er koblet til AV2 som har valgene for innstilling : AV2 input RGB/VIDEO RGB VIDEO SVIDEO AV2 conection kan jeg bare sette til dekoder det er også noen extern link valg men det virker ikke med dekoderen AVI er koblet til tven der er valgene VIDEO SVIDEO RGB1 RGB2 hva er forskjellen på disse to RGB valgene egentlig ? tven har egentlig ikke noen innstillinger for scar tilkoblingen . unntaket er at man kan velge hvor man skal sende ut på AV2 . her står valgene mellom de andre inngangene og hva man ser på skjermen Endret 4. august 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg kjenner bare min Pioneer som er noen år gammel, så jeg vet ikke hvordan denne fungerer. I 'Setup' menyen har jeg en innstilling som heter 'Power Save'. Denne må settes til 'Off' for at SCART signalene skal passere når den står i standby. (Og bare for å ha nevnt det, dette kan aldri fungere hvis man slår strømmen helt av). Begge mine AV innstillinger står til RGB. Valgene er Video (dvs kompositt), S-Video, RGB, Dekoder (kun på AV1/input). Hva forskjellen er på RGB1 og RGB2 aner jeg ikke. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 (endret) takk skal du ha. nå kan denne ikke slåes helt av. så den står nok i standby så lange det er strøm. da få jeg forsøke de samme innstillingene. men hvordan er det med teksttv (hvis man tar utgangspunktet i opptakeren du har ) ? edit : nå ser det ut til at jeg fikk det til . klokken kom også frem i på displayet Endret 5. august 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 TextTV fungerer ikke på TV via SCART fra dekoder hos meg. Hverken på Get eller parabol. Har hørt at andre har fått text til å fungere via SCART, men bare når den bruker kompositt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 TextTV fungerte nå dekoderen var koble direkte til TV hos meg . ( sikker på grunn av kompositt ble overføre via kabelen) nå har jeg TextTv innebygget i dekoderen , selv om bilde blir elendig så går det på en måte an å lese det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå