Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte ut høytalere i en BMW 318.

LaviX

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Skulle bytta ut noen høytalere i bilen min (BMW 318). Det som skal byttes i første omgang er høytalerne i hattehylla, som er 4". Noen som har forslag til noen nye? Jeg vil gjerne ha noen som spiller godt, men samtidig er jeg ikke interisert i å tømme lommeboka :p

Med tida skal jeg også skaffe en sub og forsterker, så kom gjerne med forslag til det også.

Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du et cirka budsjett?

vil uansett anbefale et komponentsett med separat diskant og delefilter for best lydbilde.

men du burde nok også bytte ut høyttalere forran hvis du skal ha noe veldig stor forskjell i lyden =)

Akkurat budsjett er ikke noe jeg har tenkt så mye på, men tenkte ink. basser og forsterker til den 5-7 tusen, regner med å få et godt anlegg for den prisen men er villig til å strekke meg lengre for kvalitet. Har sjekket litt rundt på nettet, og har sett det er flere forskjellige typer, altså da ikke bare forskjellige merker men også da komponentsett og fulltone-høytallere og som den newbien jeg er på akkurat dette, så lurte jeg på hva forskjellen på disse er?

Hvilken type 318?

1995 mod, E36 sedan.

EDIT: Kan skaffe noen bilder av hattehylla i morgen eller mandag :)

Endret av LaviX
Lenke til kommentar

Det som passer i hattehylla er 5,25" komponentsett, med overganger:

642__bmwe36bak.jpg

Om du ikke skal ha subkasse på en stund, så er det også mulig med vanlige 6x9" uten noen modifiseringer av hattehylle, med et par andre overganger isteden:

643__bmwe36bak6x9.jpg

Begge deler er en langt bedre løsning enn å sette inn 4" eller skjære hull i hattehylle for andre ting.

Lenke til kommentar

gå for en av løsningene som han over her nevner..

6x9 er ikke nødvendigvis den beste løsningen, men har mer bass en et mindre komponentsett, mens et komponentsett har bedre lydkvalitet.

Fulltone = 1 element som spiller hele frekvenskurven

coaxial = bass/mellomtone med diskant i midten.

Component-sett = bass/mellomtone element, med løs diskant som monteres med litt avstand fra "hoved" elementet..

componentsett er den løsningen som gir et best lydbilde..

Lenke til kommentar

Da tenker jeg det er best å gå for 5,25". Jeg hadde egentlig ikke planer om å kjøpe sub helt enda, men vil helst ha anlegget klart til jeg blir 18, som er i september.

Når det kommer til merke så har jeg ikke sett så alt for mye, men har hørt mye bra om Pioneer. Er det noen som har noen anbefalinger på merke, egene erfaringer, ++?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt ukul, men hvorfor starte med bak høyttalerne? Headunit og front sett (helst med forsterker) burde være første prioritet. Har du mer penger, kjøper du en bass. Har du fremdeles mer penger, gir du til Redd Barna.

Litt mer konkret.. hva har du nå?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt ukul, men hvorfor starte med bak høyttalerne? Headunit og front sett (helst med forsterker) burde være første prioritet. Har du mer penger, kjøper du en bass. Har du fremdeles mer penger, gir du til Redd Barna.

Litt mer konkret.. hva har du nå?

Vell det som er greia er at høytallerne bak i hattehylla streiker, det er derfor jeg ville bytte dem ut, så jeg har lyd bak der.

Det jeg har nå er bare orginale høytallere og en sony spiller.

Tanken var egentlig bare å bytte høytalerne også kjøpe en bass etter det, men tenkte at jeg kunne ta begge deler i samme slengen, nå som de må byttes uansett.

Når du får sub så blir høyttalerne i hattehylle filleristet av den, ville nok gått for bra høyttalere framme istedet.

Sjekk disse

Ja, har hørt at høyttalerne i hattehylla får seg en real omgang juling om jeg slenger en bass i bagasjen, men det har seg jo sånn på bilen min at høytallere i hattehylla leveres med bilen. Og framme har jeg ikke plass uten å måtte høvle over døra med en sag først, eller bytte panelene og det er jeg litt lite keen på, for da går fort endel penger til det.

Endret av LaviX
Lenke til kommentar

Ja, har hørt at høyttalerne i hattehylla får seg en real omgang juling om jeg slenger en bass i bagasjen, men det har seg jo sånn på bilen min at høytallere i hattehylla leveres med bilen. Og framme har jeg ikke plass uten å måtte høvle over døra med en sag først, eller bytte panelene og det er jeg litt lite keen på, for da går fort endel penger til det.

Men den leveres ikke med sub , så om det leveres med høyttalere bak originalt har ingenting å si.

Så du på linken i hele tatt?

Lenke til kommentar

Men den leveres ikke med sub , så om det leveres med høyttalere bak originalt har ingenting å si.

Så du på linken i hele tatt?

Rakk akkurat å sjekke innom en tur før jobb. Nå som jeg har sett litt mer på det, så er jo et greit alt. å ha sub i døra i stedet. Jeg får sjekke det ut litt mer og sette opp et litt mer detaljert budsjett på hvor mye penger jeg kan bruke, må se det litt ann pga lønn og slikt.

Lenke til kommentar

hei igjen..

ang høyttalere i hattehylla :

sitter ikke disse i egne kasser i bmw e36? syns jeg husker det fra min bror hadde 325coupe i sin tid ...

hvis ikke er det uansett ikke noe problem å ha høyttalere i hattehylla samtidig som sub, dem kobles enkelt og greit + - motsatt vei , og stilles ned en smule på bassen på forsterekern, så klarer dem seg helt greit ved normalt bruk ... skal du på db-drag derimot er det noe annet :-P

ellers har du vel 6,5" i "sparkepanel" og diskanter i dørene?

Lenke til kommentar

hei igjen..

ang høyttalere i hattehylla :

sitter ikke disse i egne kasser i bmw e36? syns jeg husker det fra min bror hadde 325coupe i sin tid ...

hvis ikke er det uansett ikke noe problem å ha høyttalere i hattehylla samtidig som sub, dem kobles enkelt og greit + - motsatt vei , og stilles ned en smule på bassen på forsterekern, så klarer dem seg helt greit ved normalt bruk ... skal du på db-drag derimot er det noe annet :-P

ellers har du vel 6,5" i "sparkepanel" og diskanter i dørene?

Aldri hørt om å bytte om pluss og minus, uansett om det funker så vil det føre til mer forvrengning.

Sist jeg jobbet i en av de bilene så var det ikke plass til noe i kickpanel originalt (men kan være forskjell på årsmodeller elns).

Uansett så anbefaler jeg kun høyttalere framme, man snur ikke ryggen til en konsert.

Lenke til kommentar

hvorfor vil det føre til mer forvrengning kan du forklare meg det?

trunken i bilen fungerer som et trykk-kammer, bassene spiller INN i trunken på en måte. at elementene i hattehylla spiller UT av trunken er det som EGENTLIG vil være en fasefeil.. og føre til forvrengninger..

(ihvertfall slik jeg ser det)

jeg har eksprimentert med bilstereo i 10 år nå... og hjemmeanlegg + PA enda lengre..

det er helt utrolig hva en fasefeil kan gjøre med lyden EGENTLIG , så jeg skjønner godt du mener at man får forvrengninger og slik.

hvis det er fasefeil på 1 bass, i en stor PA-rigg for eksempel, så kan jeg høre det med en gang, man risikerer "dødpunkter" uten bass på dansegulvet etc etc .. men på en 5,25" i en hattehylle, som stort sett kun skal spille mellomtone og diskant , så blir ikke dette feil på samme måte.. test det gjerne , og hør resultatet , i forhold til at elementer skal spille "push-pull" i hattehyllen, og vrenge på halvparten av volumet, og ta kvelden etter 14 dager...

test det, og gi meg DIN tilbakemelding ;)

skulle du være så skeptisk og fanatisk at du HØRER at dette blir feil, kan du snu + og - på frontsett også, så blir det ihvertfall ikke feil ;)

det er veldig riktig som du sier at det er viktig med et godt frontsett, men JEG syntes ihvertfall at det også er veldig viktig med lyd bak , og ikke bare bass. du får et mye mer åpent og riktig lydbilde når du får lyden rundt over alt.

Lenke til kommentar

Du har vel egentlig forklart feilen med å bytte om på pluss og minus selv?

Og enig i at det merkes mest med bassfrekvenser men ikke noe jeg vil anbefale uansett.

Lyd bak passer til surround, ikke til stereo, blir feil lydbilde med noe annet enn "rearfill" mao en mellomtone bak innenfor rette frekvensene.

Du får ikke "mer åpent og riktig lydbilde" med høyttalere bak, det kalles ødelagt lydbilde ;) (etter min mening ihvertfall)..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sorry for innlegg som kommer langt etter her men:

Er det 4" altså 10cm på de høytalerne som sitter i hatthylla bak?

BMW E36 3 serie altså? 316 til 328 :thumbup:

Jeg lurer fordi min ene høytaler har tatt fyken og den andre spiller med skurr så har lyst å kjøpe nye men er ikke sikkert på str.

Kan noen hjelpe?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...