Gå til innhold

Skal kjøpe ny maskin til spill og overklokking, budsjett ca 14000

Anbefalte innlegg

Hei,

Drev og så på ny maskin i januar, men det ble aldri noe av så jeg satte sammen listen under. Skal bruke maskinen for det meste til spilling og har tenkt til å klokke den så langt jeg kan. Budsjett ca. slik det er nå (14000), men kom med forslag uansett pris egentlig... Kommer til å kjøpe fra NetOnNet.no og Netshop.no da, så blir ca 20 % billigere der over Komplett.no.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=818181&su=F0F01FF2-51C7-4C0B-82F5-FBF1DA8BCA44

Brukes med en Thermaltake Toughpower 1200W PSU.

Det jeg lurer mest på er egentlig hovedkortet. Har lest et review som sa den Gigabyten der var svært god til overklokking, så har jeg noen grunn til å gå for de neste variantene i X58 serien til Gigabyte, UD5 og UD7?

Er grafikkortet HD 5870 fortsatt kurrant? Noe jeg burde vente på, eller fortslag på andre gunstigere kort?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499919

jeg ville byttet ut hdd du har valgt med den jeg linka til her. veldig mye raskere lese/skrive hastigheter ;)

skjermkort: 5870 er veldig kurrant det. du har jo også gtx 460 men da anbefales SLI, du sier du er gamer så regner med du mener da hardcore? (derfor jeg sier sli til gtx 460)

ati 6*** serien er jo ventet i høst/vinter men ikke noe offisiel dato satt eller annonsert

ellers ser det veldig bra ut :)

Lenke til kommentar

5870 er svært aktuelt, og hovedkortet har grei støtte for crossfire i tilfelle du skulle finne på å utvide med enda et etterhvert.

Imidlertid er 1200W PSU overkill her. Med mindre du allerede har PSU ville jeg rådet deg til å nedprioritere dette. 850W ville vært mer enn nok til dette oppsettet, selv med 5870 i CF.

Lenke til kommentar

Vil bare rette deg litt opp hawkins. Den HDDen du linker til er tregere, og mindre holdbar en Samsung Spinpoint F3 1TB. Den du linker til ryker i mange tilfeller iløpet av en måneds tid.

Og hva er vell bedre enn å betale mindre, for mer ytelse?

1TB: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496258

(Du må isåfall ha 2 av denne for å få 2 tb, men man trenger som regel ikke mer en 1 tb vil jeg tro?(uansett så blir det billigere!)

Lenke til kommentar

1200W PSU har jeg fra før av, men bestiller en forlengelse av 8P-kabelen til CPU-kontakten på hk siden denne kabelen er litt for kort i forhold til hvor langt unna CPU-kontakten er fra PSU-en.

Holder meg til den hdd-en jeg satte opp siden jeg allerede har nok harddisker som skal ha plass også. Har mye data å ta vare på siden frøkna alltid nekter å la meg slette filmer vi har lasta ned... :p

Er det verdt det å gå for HD 5970 over 5870 mtp pris og ytelse, eller er det bare waste of dårlig lønn?

Lenke til kommentar

@fullstendig tilfeldig

spinpoint f3 er raskere ja men fins ikke i den størrelsen. hvis du ser på intern datahastighet så ser du overføringshastigheten og den er mye raskere på hitachien enn på WD som han hadde lagt med.

jeg har 2tb hdd og er alltid stappfull så jeg skal øke til 4tb snart og jeg vil helst ha 2x2tb istedenfor å stappe hele kabinettet omtrent med hdd`s

når det kommer til at den ryker så les gjerne kommentaren:

Spider: Mange disker svikter etter tre uker, dette er ikke typisk for Hitachi. Min erfaring etter å ha eid et 100-talls ulike disker de siste 15 årene, er at en disk ikke kan regnes å være trygg før det har gått 3 - 4 uker med kontinuerlig bruk. I den tiden kan den svikte plutselig, og skyldes antagelig produksjonsfeil. Dersom den ikke svikter etter det, holder den som regel i mange år. Dersom den svikter senere skjer det på en litt annen måte, ofte gradvis med merkbar reduksjon i ytelse og som regel kan man redde materialet på den. Men at enkelte disker svikter når de er helt nye er ganske normalt dessverre :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499919&view=detailed#ProductTabs

det vil si at uansett ossen disk man kjøper så har du den risikoen så derfor er det tull å komme med det bare fordi 1 der har vært uheldig å fått en slik som har røket etter kort tid... du har garanti au vettu ;)

jeg vil si det ikke er nyttig å gå for 5970 mtp pris kontra ytelse... da er gtx 480 mer lønnsomt igjen mens gtx 460 er den som har overtatt plassen for å ha best ytelse til lavest pris per i dag men det er ikke topp kort da...

Lenke til kommentar

det vil si at uansett ossen disk man kjøper så har du den risikoen så derfor er det tull å komme med det bare fordi 1 der har vært uheldig å fått en slik som har røket etter kort tid... du har garanti au vettu ;)

joda, men garanti er ikke en fullverdig backupløsning :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dette gjelder vel de fleste disker. Venter alltid 1-2 måneder før jeg stoler på disker og sletter backupen.

Ellers er det ingen som ville foreslått et annet hk?

Jeg lurer også på om noen evt. allerede har et bra BIOS-setup for en god overklokk på den kombinasjonen. :)

Lenke til kommentar

http://www.komplett....aspx?sku=400682

dette får veldig god kritikk over alt og alle brukere jeg har snakket med er storfornøyde og bare skryter av dette

Det koster litt mer men det er verdt det

Kommentar:

Kjøpte dette kortet for et halvt år siden.

Dette klokker som en gud. Det tåler ekstremt høye voltages, selv om det ikke er å anbefale om du ikke skal ødelegge CPU'en din :)

Kortet er fullspekket med effekter som MemOK, to Bios, Ez-Bios Flash, og den genialle CPU-level up funksjonen. CPU-level up funksjonen klokket min i930 opp til en i950 med en tastetrykk, uten feiling og helt stabilt.

Du vil alikevel få en bedre effekt ved å gjøre det manuelt, men for dummies er det en fin effekt.

Kortet støtter også XMP, men de forhåndsinnstilte profilene trenger litt tweaking (Bare morro spør du meg)

I tillegg ser kortet utrolig bra ut. Layouten er kjempeflott og god plass.

I tillegg får en Sata 6/gs og USB3 så det vil holde seg i toppsjiktet lenge!

Dette er virkelig et entusiast kort. Det er kanskje litt i det dyrere sjiktet, men utklasser kort i samme prisklasse.

Virkelig et godt kjøp

http://www.komplett....led#ProductTabs

Ellers er dette kortet også veldig bra og ligger litt nermere den prisen du hadde på HK

kommentar:

Jeg hadde før en Prescott som tuslet på 3,6 GHz på et ASUS P5 Premium hovedkort. Nå har jeg en i7-920 nylig installert. Håper den vil fungere bra til videoredigering.

BIOS er ekstremt omfattende og jeg vet knapt hvor jeg skal starte. Alle mulige innstillinger. Det trengs åpenbart noen tweaks her og der, men kortet er stabilt og kjølig. 30 grader idle på prosessor. Med en 920 kjører minnet på 1066 MHz ved standard klokkehastighet, men jeg har ikke endret en eneste innstillling enda. Uansett er det hylkjapt minne med båndbredden på Nehalem.

Det er ingen IDE-kontakter på kortet og SATA-kontaktene sitter svært godt plassert. I tillegg er det to eSATA-kontakter på bakpanelet. Det følger med seks SATA-kabler, hvorav tre har vinklet tilkobling. Kunne ønsket med alle med vinkeli i ene enden, men mykere enn eldre versjoner SATA-kabler. Svært bra uten IDE-teppe-kabel for luftgjennomstrømning.

SAS-kontrolleren ser ut til å være til RAID kun, men ser ikke ut til å ha noen vansker med å kjøre SATA. Windows 7 ser ikke mine SATA-disker som er koblet til SAS-kontrolleren, så jeg er usikker på om jeg må kjøre dem i RAID (opprettes virutell disk i BIOS) eller om jeg må installere drivere først.

Som før kan man trykke F8 under POST for å velge bootdisk, selv om det ikke står i klartekst. Ingen grunn til å endre oppstartsrekkefølge i BIOS.

Det er svært ryddig på hovedkortet og ingen problemer med å få inn en stor kjøler (Noctua). Kortet er meget solid og det følger med kjekke risere for USB, frontpanel og IEEE-1394 - hvilket hjelper storartet på den ellers irriterende knotingen som må til for å koble til enkeltkontakter på pins.

God plass mellom PCIe kontaktene. Kan aldri forestille meg at jeg kommer til å benytte mer enn to skjermkort og ikke ha noen problemer med å få plassert to doble kort.

Bakpanelet er strålende - med firewire, dobbel LAN, eSATA og kun en multifunksjon PS2-plugg.

Det beste er plasseringen av komponentene. Kortet støtter også Nehalem Xeon 35xx og EP 550x-serien. BIOS oppgraderes fra minnepinne uten problemer. Regner med at kortet også lar seg benytte med kommende 32nm i7 prosessorer.

Windows 7 64-bit setter opp lyddrivere og nettverk uten nykker.

Strålende fornøyd. Hittil ikke oppdaget noen svakheter.

den første jeg nevnte her er egentlig det ultimate kortet. (rampage)

Det er egentlig økonomien din som bestemmer men du kan gå inn på komplett å se på P6 HK`s og alle de er veldig gode. jo høyere prisen er på det jo bedre kvalitet og overklokkingsmuligheter har du og bedre chipsets på kortene.

Jeg har ikke hørt om en eneste negativ ting med P6 eller Rampage kortene

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

[url="jo høyere prisen er på det jo bedre kvalitet og overklokkingsmuligheter har du og bedre chipsets på kortene.

Her jeg er jeg fullstending uenig. Å legge 3 000kr i et HK er bortkastede penger. For 1 500kr så får du et veldig godt hovedkort.

Stabiliteten på overclocking varierer veldig. Du kan godt kjøpe et HK til 3 000kr, men få en dritt prosessor som er kjempe ustabil å klokke. Så kan du kjøpe et billig HK, men få en knall CPU som gir deg veldig høy og stabil overclock.

DrHawkins, du må lære deg å være mer fornuftig med pengene dine. Alle de "tipsene" på framtidsrettede PC'er etc. Kjøpe alt det beste etc med en eneste gang. Du er jo helt på jordet..

Fraråder alle å ikke høre på DrHawkins før du har fått andre responser fra andre medlemmer her inn på forumet.

Lenke til kommentar

Takk for innspill alle sammen, men må nok si meg enig med lommeboken min at 3000 kroner på hovedkortet i maskinen er for drøyt. Det er nok rimelig liten forskjell for de fleste når det gjelder rimelige og dyre hovedkort, så ofte blir det bare å kaste bort penger.

Men takk for innspill. Har uansett bestilt Gigabyte UD3R-kortet sammen med resten av det jeg satte opp på listen nå.

Det hk. har fått mye skryt når det gjelder overklokking, så jeg burde være fornøyd. Særlig siden jeg satt med en EVGA 680i og Kentsfield... Hehe.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Å kjøpe hovedkort til 3000 når du har 14k budsjett er meningsløst. Og viss du først skal ha et HK til 3000, så er det ofte smart å kjøpe den NYESTE versjonen, dvs asus rampage 3 i dette tilfellet....

ooops. jeg trodde det var rampage III jeg linka til. var iallefall det som var meninga :p

http://www.komplett....aspx?sku=593866

her er iallefall rampage 3

det er der kommetaren jeg quota er

Takk for innspill alle sammen, men må nok si meg enig med lommeboken min at 3000 kroner på hovedkortet i maskinen er for drøyt. Det er nok rimelig liten forskjell for de fleste når det gjelder rimelige og dyre hovedkort, så ofte blir det bare å kaste bort penger.

Men takk for innspill. Har uansett bestilt Gigabyte UD3R-kortet sammen med resten av det jeg satte opp på listen nå.

Det hk. har fått mye skryt når det gjelder overklokking, så jeg burde være fornøyd. Særlig siden jeg satt med en EVGA 680i og Kentsfield... Hehe.

du får ha gratulerer. jeg skjønner at HK til 3k er dyrt... jeg tror nok du skal bli fornøyd, ser mange kjøper gigabyte HK, jeg har bare ikke erfaring med de selv :p

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Hahaha! Jeg måtte bare kommentere. Den "quoten" om Asus Rampage III EXtreme er det jeg som har skrevet Dr.Hawkins! ^^

Forøvrig så syns jeg du skuffer litt med posten din Knutsen. Selv om Dr.Hawkins anbefalinger noen ganger er i drøyeste laget, så er RIIIE et helt sinnsykt HK.

Jeg vil dog ikke anbefale det til noen andre enn ekstreme entusiaster, men det å klokke har aldri vært lettere, og hva jeg får ut av CPUen er ingenting annet enn sinnsykt. Jeg har det bare satt på 4Ghz nå fordi jeg ville trengt bedre kjøling skulle jeg kjøre på ytteligere.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Dette var gøy! Fikk lett maskinen opp i 3990 MHz med maks load ca 83 grader, 81 med full guffe på alle vifter.

21x multiplier

190 MHz FSB

1.275 Vcore

Resten av volts på Normal og Load Line Calibration på Level 2.

Driver å presser oppover nå. Hovedkortet mitt hadde en stabil maks FSB på 205 MHz med Vtt på 1.215V, så nå jobber jeg meg oppover på multiplier. Er på 19x nå, og 1.25625 Vcore. Stabilt så langt. Målet er jo 21x.

Knall hovedkort! Kun rimelig treig oppstart som trekker ned foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...