Gå til innhold

scp i bakgrunnen uten å stoppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg skal kopiere en relativt stor fil med scp, f.eks. en film, og ønsker å gjøre dette i bakgrunnen slik at jeg kan gjøre andre ting i shell'et i mellomtiden, hvordan fikser jeg dette i bash?

bare lag en screen det....

man screen

Lenke til kommentar
bare lag en screen det....

man screen

Fant ikke noe på man screen. Har du et eksempel på hva jeg skal skrive for å kopiere med screen? f.eks.

$ scp <user>@<host>:<path>/<file> .

Takk for hjelpen!

kan ikke kopiere med screen , screen gj0r bare at du kan ha flere terminaler inni vinduet ditt, last ned screen du.... saa man screen

Lenke til kommentar

Vil også anbefale screen, siden det også vil kjøre etter at du har logget ut.

For å bruke lage en screen-session kan du bruke screen -S navnetpåminsession [kommando].

Når du vil detache denne screenen bruker du Control+A, Control+D (Hold inne Ctrl og trykk A etterfulgt av D).

Når du så vil resume denne sessionen kan du bruke screen -r.

Hvis du bare vil legge en jobb i bakgrunnen kan du også bruke & etter kommandoen, f.eks. scp <user>@<host>:<path>/<file> &, da vil du få tilbake promptet og kan fortsette med andre ting. Dette kan du også gjøre med Control+Z når du har startet en prosess, da suspender du den og kan putte den i bakgrunnen med bg slik at den fortsetter. Men begge disse prosessene vil bli drept når du logger ut, hvis dette ikke er ønskelig bruker du som nevnt screen.

Lenke til kommentar
du kan vel egentlig bare legge til en & på slutten av kommandoen så blir det en bakgrunnsprosess som sier ifra når den er ferdig.

altså:

scp <user>@<host>:<path>/<file> &

=)

Ja, det har jeg prøvd, men jeg får bare denne meldingen:

[tobias@localhost tobias]$ scp tobias@theseus:media/film.avi .

idioterne2.avi   1% |   |  7724 KB    18:16 ETA

[1]+  Stopped   scp tobias@theseus:media/film.avi .

[tobias@localhost tobias]$

prosessen stopper altså... Det vil sikkert funke hvis jeg legger inn passordet automatisk, men slik som jeg kjører nå må jeg skrive inn passord og dermed funker det ikke...

Lenke til kommentar
screen -S navnetpåminsession [kommando].

Når du vil detache denne screenen bruker du Control+A, Control+D (Hold inne Ctrl og trykk A etterfulgt av D).

Når du så vil resume denne sessionen kan du bruke screen -r.

Det er nok screen jeg er ute etter. Jeg kjører ofte fra jobben og skolen og kjører putty med ssh derfra. Jeg prøvde screen med putty nå, og fikk opp ny screen inni samme vinduet, det tok over liksom. Men jeg fikk ikke til å kjøre det i bakgrunnen med ctrl-A...

Lenke til kommentar
ikke CTRL A, CTRL D, men CTRL (A+D) ;)

Nå er vi nesten off-topic, men joda... det blir det samme :)

Naar vi foerst er off-topic

CTRL - D betyr vel trykke paa ctrl kappen og saa paa D

CTRL + D = Holde nede CTRL og samtidig trykke D knappen

Screen staar sinnsykt bra forklart i man siden, saa visst du hadde tatt deg tid til aa lese den saa hadde du forstaatt hvordan screen funker med engang.

Lite tips: Print ut man sidene slik at du har dem framfor deg naar du leker deg med screen, det er ofte lettere enn aa sitte aa lese paa skjermen..

Jeg synes iallefall det men det er j o en smaks sak.

man screen | lpr

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har dette fra. Screen, emacs og flere andre bruker denne konvensjonen:

C-d betyr å holde nede Ctrl mens man trykker d

C-a C-d betyr å holde ned Ctrl mens man trykker a, så slippe begge (eller bare slippe a, strengt tatt), og deretter holde nede Ctrl mens man trykker d.

C-a d betyr å holde nede Ctrl mens man trykker a, så slippe både Ctrl og a, og trykke d.

M-a betyr å holde nede Meta-tasten (som på de fleste systemer er det samme som Alt-tasten), mens man trykker a.

Det å trykke Ctrl, slippe, og trykke noe annet er ikke funksjonalitet som finnes i noe program jeg har hørt om, så det finnes ingen konvensjoner for det.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har dette fra. Screen, emacs og flere andre bruker denne konvensjonen:

C-d betyr å holde nede Ctrl mens man trykker d

C-a C-d betyr å holde ned Ctrl mens man trykker a, så slippe begge (eller bare slippe a, strengt tatt), og deretter holde nede Ctrl mens man trykker d.

C-a d betyr å holde nede Ctrl mens man trykker a, så slippe både Ctrl og a, og trykke d.

M-a betyr å holde nede Meta-tasten (som på de fleste systemer er det samme som Alt-tasten), mens man trykker a.

Det å trykke Ctrl, slippe, og trykke noe annet er ikke funksjonalitet som finnes i noe program jeg har hørt om, så det finnes ingen konvensjoner for det.

Når vi først er off-topic, jah... :lol:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...