executern Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Hei! Har havnet i en litt kjedelig situasjon. Var med min Audi A4 1,8T Q S-line, 2004 modell på EU-godkjenning hos Audi merkeverksted og fikk påpekt at det var senkesett montert på bilen uten godkjenning i vognkortet. Kontaktet begge tidligere eiere av bilen, og ingen av dem hadde kjennskap til, eller hadde montert noe senkesett. Bilen ser helt original ut. S-line er jo noe senket originalt pga sportsunderstell. Iallefall så har jeg vært hos biltilsynet 2 ganger nå, og dem kan ikke finne noe fjær.nr på fjærene, og heller ikke jeg. Hadde med meg noen TUV papirer til biltilsynet, men dem kunne ikke godkjenne pga delenr ikke finnes på fjærene. Jeg begynner og lure på om det er Audi merkeverksted som rett og slett tar feil, at det er originale fjærer som står på. Noen som vet om disse skal ha noe nr på fjærene? Bilen skal EU-godkjennes innen August, noe den ikke blir, med mindre jeg kjøper 4 nye fjærer, noe som koster mye, og som ikke er nødvendig da fjærene fungerer utmerket. Legger ved et par bilder jeg tok av fjærene. Takk for all hjelp. Endret 24. juli 2010 av executern Lenke til kommentar
DJ-Timoty Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Kjip situasjon. typisk norsk firkantet system jeg vet ikke hvordan S-line dempere ser ut så kan ikke svare deg på dette. men hva med å oppsøke en annen audi forhandler? eventuelt kontakte audi-norge og sende dem bilder av demperene.. Lykke til uansett. skriv gjerne her når saken er oppklart. syns det er litt spennende med slike saker =) Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Trodde fargemerkene på fjærene var der pga det er original montert fjærer, slik at man kan bruke fargene til å finne ut hvilke fjærer det er? Mulig jeg tar feil(i tilfelle har fylla skylda ), men mener jeg har sett det på samtlige originale fjærer jeg har satt mine fingre i Endret 24. juli 2010 av trra Lenke til kommentar
DJ-Timoty Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Trodde fargemerkene på fjærene var der pga det er original montert fjærer, slik at man kan bruke fargene til å finne ut hvilke fjærer det er? Mulig jeg tar feil(i tilfelle har fylla skylda ), men mener jeg har sett det på samtlige originale fjærer jeg har satt mine fingre i S-line logoen er jo rød, og merkene på demperene er jo røde.. sammenheng? men isåfall burde jo autorisert audi-verksted vite om dette.. men merkelig om noen skulle montere "jalla" senkesett på en såpass ny og bra bil ?! syntes dette lukter litt mystisk fra audi sin side. vet at mange verksted "lurer" kunder til å kjøpe nye produkter av dem.. man vet jo aldri Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Ifølge det jeg har lest på nettet skal demperne på sportunderstell alltid være røde, så det stemmer. Og angående fjærene, så skal det være fargekode på disse originalt ifølge det jeg leser etter litt googling. Hva fargekodene betyr kan man lese i ETKA, f.eks om det er til automat, 4wd, fwd osv. Endret 24. juli 2010 av trra Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Antar at fjærene bak og foran har lik merking. Delekatalogen til Audi har følgende og si om fjærer merket blå, grønn, grønn, grønn: Foran: Delenummer: 8E0 411 105 CF. Fjæren passer følgende utgaver av bilen: PR-1BE+0JG og PR-1BV+0JG 1BE og 1BV angir sportsfjæring 0JG angir "weight category front axle, weight range 7" (muligens til 4- og 6- sylindrede motorer) Bak: Delenummer: 8E0 511 115 DP. Delen ble erstattet 01.09.2008 av en ny del (tipper pga. bytte av produsent, oppgradering e.l.) med delenummer: 8E0 511 115 FP. Fjæren passer til følgende utgaver av bilen: PR-1BE+0YN, PR-1BV+0YN og PR-1BD+0YN. 1BD angir spesiell sportsfjæring, mens 1BE og 1BV angir som nevnt tidligere, sportsfjæring. 0YN angir "weight category rear axle, weight range 13" Håper at dette kanskje kan hjelpe litt. Etter hva jeg forstår er dette riktige originale fjærer som er tilpasset din bil. Endret 25. juli 2010 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
executern Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Takk for svar. Skal ta det opp med Audi merkeverksted, tror kanskje de har latt seg "lure". Bilen ser kanskje noe senket ut pga det står på 19" felger med lavprofilsdekk. Uansett så bør de vite bedre. Har også sendt en mail til Audi Norge. Det er fargekoder foran og bak på fjærene, og hvis dette tilsier at de er original bør vel saken være grei. Det har kostet meg timer hos biltilsynet, og mye hodebry, så dette bør dem betale for hvis det viser seg at de er original. Lenke til kommentar
executern Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Hei igjen! Saken er nå løst. Det viste seg at mekaniker ved Audi merkeverksted hadde tatt feil angående senkesett. Det er en original S-line utgave med sportsunderstell. Lenke til kommentar
DJ-Timoty Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 GRATULERE!! var det jeg tenkte meg ^^, håper det var en lærling som godkjente bilen din, da har han ihvertfall noe å skylde på hehe har du gitt dem noe krav for tort og svie? burde i det minste få dekket det du har hatt i utgifter hos BT , og få gratis godkjenning av bilen neste gang for tort og svie Lenke til kommentar
Audia4s4 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Hei. jeg har senkesett på min Audi A4, S4 1.9 TDI 2005 og får ikke settet godkjent. Jeg ser etter dele nr på S-Line fjærer som passer min biln. kan noen hjelpe meg med dette ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå