molland Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Hei I morgen skal jeg avgårde med kidsa og besøke en åpen gård ting, derfor lurte jeg på hvordan jeg skal stille inn kamera ved macro og blender / lukke tid etc? Har SIGMA DG (det stod det visst) macro telelinse 70-300 (?) Frode Endret 25. juli 2010 av molland Lenke til kommentar
Digitalfotografen Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Hei I morgen skal jeg avgårde med kidsa og besøke en åpen gård ting, derfor lurte jeg på hvordan jeg skal stille inn kamera ved macro og blender / lukke tid etc? Har tamron macro telelinse 70-300 (?) Frode Sett den på P og fyr løs....det finnes ikke noe fasitsvar på forhånd...kommer an på lyset som er der du skal...derfor er P det eneste jeg kan si... Lenke til kommentar
molland Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Hei Jeg har jo brukt før denne "blomsten" når jeg bruker macro funksjon, men det går også med "p" sammen som jeg flytter knappen på objektive til macro? F Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) stativ og liten blender (høy F tall) gjør susen. anbefaler at du setter kameraet på A (blenderprioritert) og eksperimenterer derifra. jo nærmere objektet du kommer, jo mindre (høyere f tall) vil du trenge for å få hele objektet i fokus. f.eks blomst. er rett og slett prøv og feil. anbefaler at du bruker A istedenfor "blomst" funksjonen. da har du mer kontroll og vet mer hva som skjer. Personlig så har jeg holdt meg unna de hurtigfunksjonene som blomst/macro osv, og kun brukt A P S og M. vil påstå at man lærer raskere da. edit: det er ingen "makrofunksjon" i kameraet. du kan ta makrobilder uansett hva du har stilt kameraet på. alt avhenger av objektivet. så sett objektivet i makrofunksjon slik du sier at du kan, så prøv i alle modusene. prøv og feil Endret 24. juli 2010 av tiboine Lenke til kommentar
molland Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) TAKK Det var en god forklaring som jeg virkelig skal prøve meg fram på. Jeg trodde jo att kamera måtte være i "blomst" modus for macro bilder... Når jeg har kamera i "A" modus og prøver meg fram, høyt/lavt f tall, så blir bildene mørke? Riktig nok innendørs jeg prøvde da. frode Endret 25. juli 2010 av molland Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Våre Svenske naboer har laget en eminent kamerasimulator,du ser veldig godt hvordan de forskjellige innstillingene påvirker bildet.Legg spesielt merke til dybdeskarpheten i bilde når du bruker stor blender"lite tall" og bevegelseuskarphet når du bruker lange lukkertider "slutare",og hvordan øking av iso gir mer støy. Vi har en kjempefin guide "blender,lukker,iso og litt til" her på forumet som også viser det på en lettfattelig måte den fotografiske mystikken. Øverst på Akam sine sider finner du et felt hvor bla. Guider står,der kan du lære mer om spesifikke innstillinger avhengig av hva du skal fotografere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå