Gå til innhold

Blir man lektor med masterfag?

OddZen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har som plan å bli lærer i 5-10 trinn og muligens VGS i et par fag. Skal først ta et år med kroppsøvning 2 og 3 i Tromsø som vil gi meg kompetanse til barne, ungdomstrinn og VGS skal vi tro det som står. Dette vil jeg prøve å få innpass for i Bergen hvor jeg vil starte på lærerstudiet fra høsten 2011.

Jeg skulle egentlig starte som lærerstudent i Tromsø i år, men vil ikke binde meg så jeg tar årsstudie. Men ihvertfall. Tromsø har fra i år fått et mastergradsprogram hvor man tar lærerutdanningen over 5 år og er ferdig utdannet som lektor i 1-7 og 5-10 klasse, også kalt master i education. "Lærerutdanning 5-10 trinn, Tromsø"

Det er foreløbig bare UIT som har denne muligheten med en femårig lærerutdanning.

Resten av landet har 4 år lærerutdanning.

Men noe jeg har sett er at det skal være mulig å fortsette vidre på en master i et lite utvalg av fag etter 3 året. Dette er fra Høgskolen i Bergen: "Grunnskolelærerutdanning", istedefor å ta 1 års fordypning i et eller 2 fag som 4 året "Vanlig grunnskolelærerutdannings oppbygning".

Så da er spm: Vil man ha tittelen lektor og tjene lektorlønn etter fullført studieløp på da tilsammen 5 år, og med master, på lik linje med andre lektorutdanninger? Og vil jeg kunne bruke det masterfaget til å undervise i på VGS? Lektor er som kjent bare 5 år, muligens 6 hvis du ikke har innebygd ped på utdanningen du tar.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret på det spm er ja! Har sjøl hovedfag/master (ikke PPU) og har jobba som lektor noen år på vgs, med lektorlønn. Når du i tillegg har PPU (pedagogikk) får du lektor med opprykk lønn også.

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Takk!

Hva underviser du i?

Så.. Så lenge man har master i undervisningsfaget du underviser i, eller et fag som det undervises i på den skolen du jobber på, har man rett på lektorlønn og tittelen lektor? Tror dere: dette faget vil stille på lik linje med andre mastere, når det kommer til å undervise på VGS nivå? Selv om det er videreutdanning fra lærerskolen? Altså en master er en master uansett? Det er samme nivå?

Vil bare være helt sikker her, har fått så masse tvetydige svar fra forskjellige hold =)

EDIT:

Fant litt mer informasjon etter å ha leita litt, dette vil svare litt på et av delspm mine =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Ser ut som om dete kvalifiserer til lektortittel (og lønn) på vgs-nivå. Forutsetninga er vel at du har Bachelorgrad eller liknende bakgrunn.

Du får ha lykke til med studiene.

--------------------------------

PS: jeg underviser i realfag (kjemi, matte etc).

Lenke til kommentar

Ser ut som om dete kvalifiserer til lektortittel (og lønn) på vgs-nivå. Forutsetninga er vel at du har Bachelorgrad eller liknende bakgrunn.

Du får ha lykke til med studiene.

--------------------------------

PS: jeg underviser i realfag (kjemi, matte etc).

# Omfang: 2 år

# 120 studiepoeng

# Heltid

# Søknadsfrist:

Neste opptak for studiet er studieåret 2011/2012.

# Opptakskrav

*Obligatorisk del av allmennlærerutdanningen (120 studiepoeng) ogminimum 60 studiepoeng fordypning i historie eller samfunnsfag med fordypning i historie.

*Bachelorgrad med minimum 80 studiepoeng fordypning i historie eller historie med samfunnsfagdidaktikk.

Så det ser ut som om jeg stiller med det etter 3 år på grunnskolelærerutdanningen for 5-10, har også lest at man må ha C i det aktuelle faget man skal studere videre i.

Takk skal du ha =) Og lykke til med arbeid og alt annet selv =D

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...