Chinny Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Dama mista sin eksterne harddisk i gulvet, noe som resulterte i at den slutta å fungere. Har demontert boksen og tatt ut harddisken, og den surrer/hakker et par-tre ganger når jeg prøver å starte den for så å stoppe opp. Windows finner den ikke, og gutta på Datakjeden prøvde å koble den på en stasjonær pc, men den klarte heller ikke å finne disken. Er det alternativ til å sende inn disken til ibas.no? Viktige data på disken, men usikker på om det er data som er verdt over fem tusen. Mulig å fikse disken på egenhånd? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Hei! Det som trolig har skjedd er at disken har fått en såpass stor smell at lesearmene /motoren innvendig er skadet eller helt ute av stilling, dette er desverre noe du ikke kan fikse selv. Ibas er sannsynligvis den eneste løsningen her. Et alternativ er jo å prøve å bytte kretskort på harddisken, men det er utvilsomt om dette hjelper. Et aller siste alternativ (om du velger å kaste disken) er å fryse den ned et døgn for å så prøve å se om du kan få ut noe data etterpå, men dette er kun noe du gjør om du ikke kommer til å sende den inn og har tatt den for død. Endret 24. juli 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Det er ingen måte eg kan reparere lesearmer/motor selv? Fins det billigere alternativer til IBAS? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Tja, du kunne ha fikset det selv om du har hatt ett 100% støvfritt rom (Dyrt å bygge og eie.) og hatt delene og utstyret som IBAS har (Også dyre greier.) Så egentlig sitter du igjen med 2 alternativ nå, enten IBAS og ut med cash. Eller alternativ to, erklære disken for død og kaste den dessverre. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 OK... Takk for hjelpa folkens. Skal overlevere det triste budskapet til dama. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Har dere innboforsikring?. Hvis dere har det, så kan du jo alltids prøve å ta det over den. Er du heldig kan det hende at forsikringen dekker IBAS etc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 har selv opplevd at selv ikke IBAS kan redde en disk som har fått lesehodet i kontakt med skiva under fart. Penger var ikke begrensningen i det tilfelle, men disken var fysisk skadet. Selv om gutta på IBAS er flinke, så klarer de ikke rekonstruere atomstruktur. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det er ingen måte eg kan reparere lesearmer/motor selv?På ingen måte, nei. Fins det billigere alternativer til IBAS? Ja. Det kalles for backup Lenke til kommentar
bollapinnsvin Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det finnes en annen aktør på markedet som også gjør dette. Jeg har benyttet meg av de tidligere når jeg fikk en harddisk krasj og mistet masse bilder. Etter en del research fant jeg ut at de var billigere enn Ibas. Sjekk ut: www.ahlbergdata.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå