Gå til innhold

Vil gjerne høre deres meninger om følgende

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre alles meninger om følgende:

- Jesus menneske eller Guds sønn?

- Bibelen sannhet eller løgn?

- Døde Jesus på korset?

- Er Vatikan staten verdens største Mafia?

- Kom Mary Magdalene til Frankrike?

- Var Mary Magdalene gravid med Jesus?

- Andre ting som går under disse spørsmålene, som f. eks:

Nag Hammadi-skriftene, Mary Magdalenes Testamene, Priory of Sion

Ikke glemm at jeg stiller meg helt og fult nøytral i denne saken. Jeg tilhører ingen religion. Men jeg er heller ikke ateist eller en "Vet ikke" - person. Jeg er nøytral. Og ren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg kan ikke benekte Jesus' eksistens, men siden det ikke eksisterer en Gud må han logisk nok ha vært et menneske.

- Bibelen er på samme vis løgn, laget av kirken for å underkue folket og gi makt til elderne av en patriarkalsk religion.

- Om Jesus ble korsfestet bør han naturlig nok ha dødd, og forblitt død, også tre dager etterpå.

- Vatikanstaten har mye makt, mye penger, og en befolkning og tilhengere som lever i "sølibat" og viser en sterk forkjærlighet for altergutter, utenom det kan det ikke være så mye galt ved dem, med det unntaket at de trenger å se verden fra utsiden, og innse at abort, prevansjon og utenomekteskapelig sex ikke bør føre til bannlysning.

- Maria Magdalene var nok en sterk kvinne, det er likevel utrolig at en kvinne på den tiden kan ha klart en slik reise alene, eller ledet en slik reise. Maria var mest sannsynlig Jesus frille, elskerinne eller venninne, kanskje også mor til hans barn. Kirken har konsekvent slettet alle henvisninger til Maria Magdalena som kan tolkes positive og vise henne som en sterk personlighet, for å lettere bygge opp om det patriarkalske ved religionen.

- og til det siste; mange mennesker på den tiden virker som de var flinke til å skrive utførlige, skjønnlitterære tekster om såkalte "apostler" og lignende. Kirken valgte og reviderte de som passet deres syn best, resten er delvis glemt for ettertiden. Ingen av dem bør tas for god fisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

- Jeg kan ikke benekte Jesus' eksistens, men siden det ikke eksisterer en Gud må han logisk nok ha vært et menneske.

- Bibelen er på samme vis løgn, laget av kirken for å underkue folket og gi makt til elderne av en patriarkalsk religion.

- Om Jesus ble korsfestet bør han naturlig nok ha dødd, og forblitt død, også tre dager etterpå.

- Vatikanstaten har mye makt, mye penger, og en befolkning og tilhengere som lever i "sølibat" og viser en sterk forkjærlighet for altergutter, utenom det kan det ikke være så mye galt ved dem, med det unntaket at de trenger å se verden fra utsiden, og innse at abort, prevansjon og utenomekteskapelig sex ikke bør føre til bannlysning.

- Maria Magdalene var nok en sterk kvinne, det er likevel utrolig at en kvinne på den tiden kan ha klart en slik reise alene, eller ledet en slik reise. Maria var mest sannsynlig Jesus frille, elskerinne eller venninne, kanskje også mor til hans barn. Kirken har konsekvent slettet alle henvisninger til Maria Magdalena som kan tolkes positive og vise henne som en sterk personlighet, for å lettere bygge opp om det patriarkalske ved religionen.

- og til det siste; mange mennesker på den tiden virker som de var flinke til å skrive utførlige, skjønnlitterære tekster om såkalte "apostler" og lignende. Kirken valgte og reviderte de som passet deres syn best, resten er delvis glemt for ettertiden. Ingen av dem bør tas for god fisk.

Jeg har igjen hørt at det er 23 dager etterpå han døde. At han overlevde.

Lenke til kommentar

1) Jesus var menneske. Om han var Guds sønn, så er vi alle Guds sønner og døtre, for han har skapt oss alle. Jeg ser ikke den store forskjellen på å skape Adam ut av intent, Eva ut av Adam, og Jesus via Maria. Med mindre han faktisk gjorde som Zeus og befruktet Maria på mer tradisjonelt hvis, men det er ikke den historien vi blir fortalt.

2) Bibelen er i beste fall fravær av den fulle sannhet. Tekstene Bibelen består av er kun et utvalg som ble gjort av de som ville stille Jesus og kristendommen i best mulig lys. F.eks. så fantes det flere enn 4 evangelier, inkludert et av/om Judas.

I tillegg så må teksten i Bibelen regelmessig endres for å passe til tiden. Hadde det virkelig vært Guds ord, evt. en historiebok full av fakta, så hadde det vært en tidløs tekst som aldri trengtes å oppdateres.

Resten er det ikke my konkret å si noe om, utenom at jeg ikke ville kalle Vatikanet for mafia. De er verdens største og verdens rikeste kirke, med svært mye påvirkningskraft på millioner av mennesker verden over. De kunne brukt sin makt bedre enn de gjør. Og spesielt fulgt opp barneovergrepene langt bedre. Men de er ingen mafia.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Dersom Jesus har eksistert har han nok vært et helt vanlig menneske. Man skal slett ikke se bort ifra at det fantes en person ved navn Jesus som gikk rundt og hjalp folk i sykdom og nød. Men jeg tror isåfall ikke at han utførte mirakler, men heller kanskje brukte naturmedisiner for å lege mindre sykdommer.

Jeg anser Bibelen for å være en samling av tekster skrevet av ulike forfattere. Tekstene er en blanding mer eller mindre historisk korrekte beskrivelser av historiske hendelser, og moralprekener. En del av innholdet kan nok godt være relativt sann, men mye er også ren oppdiktet fantasi eller vridning av fakta. Jeg tror for eksempel ikke på at Moses delte rødhavet i to (en flod kan imidlertid ha senket havnivået og synliggjort havbunnen). Jeg tror heller ikke at Jesus stod opp fra de døde og steg til himmelen. Bibelen er i stor grad et verktøy for å kue befolkningen, noe som i stor grad kommer fram av at Bibelen i begynnelsen kun var å finne på latinsk, et språk lekmannen ikke hadde noen kjennskap til.

- Døde Jesus på korset?

Det kan for alt man vet ha vært en Jesus som ble hengt på korset. Men isåfall en Jesus uten magiske evner til helbredelse og duplikering av mat.

I og med at de regnes som en egen stat, og dermed har sine egne lover, kan de vel strengt tatt ikke regnes som en mafia (kriminell organisasjon). At de opererer på kanten av det mange ville anse som uetisk og forkastelig er vel hevet over en hver tvil. Litt for mange katolske biskoper og prester har en forkjærlighet for altergutter. Men hva annet kan man forvente av voksne mennesker som tvinges til å leve i sølibat. Vatikanet har forøvrig utrolig stor innflytelse gjennom sin massive tilhengerskare. Så Vatikanstaten er nok problematisk, men de er ingen mafia.

Kanskje det.

Kanskje det.

Ikke glemm at jeg stiller meg helt og fult nøytral i denne saken. Jeg tilhører ingen religion. Men jeg er heller ikke ateist eller en "Vet ikke" - person. Jeg er nøytral. Og ren.

Lenke til kommentar

Menneske.

Fantasifull eventyrfortelling. Ikke nødvendigvis løgn, men i beste fall et resultat av et mindre kildekritisk samfunn.

- Døde Jesus på korset?

Ikke relevant for meg å ta stilling til.

Hahaha :D

Har ikke peiling.

Svært tvilsomt. Det har blitt spekulert i om de to var gift, og noen hevder hun var prostituert. Jomfru Maria, derimot, var nok slett ikke så jomfruelig av seg som man skal ha det til. En håpløs bortforklaring av en "smell" i et samfunn der sex utenfor ekteskap er nærmest utilgivelig.

Lenke til kommentar

- Når så mange har skrevet om Jesus tror jeg nok han har levd, ja. Men jeg har vanskelig for å tro at han er Guds sønn, gitt.

- Bibelen er menneskeskrevet, og det er jo mange evangelier som ikke er tatt med i det hele tatt. Jeg tror at noe er sannhet, noe er metaforer, noe er feiloversatt og at noe er løgn. F. eks. var det helt tullete at Maria og Josef måtte dra til Judea når de bodde i Galilea for å innskrives i mantall. Men Jesus, som var en stor mann, en konge, kunne jo ikke bli født i en liten filleby som Nasaret. Evangelistene skrev han ble født i Betlehem i stedet for, og forklarte det med at Josef og Maria måtte dra dit fordi Josef var "av Davids hus og ætt".

- Korsfestelse var ikke vanlig på den tiden, så jeg tror vel egentlig ikke det. Tror evangelistene fant på den delen.

Og når det gjelder resten: Det hadde jo vært morsomt om Dan Brown-teorien hadde vært sann, men jeg tror vel ikke på den...

Men det er da vel ikke unaturlig at Jesus skulle ha hatt en kone.

Lenke til kommentar

1. "Jesus" har nok eksistert på ett eller annet tidspunkt. Personlig tror jeg det er en skapning lånt fra andre eventyr fra den tiden. Evt var det en vanlig person, hvis evner ble sterkt overdrevet for å fremme den kristne troen.

2. Bibelen er en samling tekster som egnet seg best til å kontrollere folket og spre den kristne troen. Noter deg at ikke alle "bibelske" tekster ble inkludert i bibelen da den ble stiftet sammen. Det meste er nok myter og vandrehistorier som er formet, nedskrevet og oppdatert for å spre budskap og etablere normer og regler.

3. Irrelevant. For alt vi vet døde han på sydpolen.

4. Vatikanet er bare en skygge av den gamle pavestaten som regjerte under middelalderen. Men jeg tror mange av de "kvalitetene" fortsatt eksisterer. Bare se på hvordan de forholder seg til kondomer.

5. Irrelevant. Kanskje hun kom fra Norge (noen, ring Se & Hør)?

6. Jeg lurer på hvorfor du anser deg selv som "ren"?

Lenke til kommentar

- Døde Jesus på korset?

Hvis Jesus har eksistert så var han menneske.

Det er umulig å avskrive hele bibelen som løgn, like lite som man kan avskrive et helt leksikon som inneholder feil.

De som ble hengt på korset døde.

Vatikanstaten i seg selv kan neppe være mafia, men kontaktene finnes nok.

Maria Magdalena dro neppe til Frankrike. De som hevder dette gjør dette på en veldig søkt måte.

Maria Magdalena (en av Jesu disipler) var ikke Jesu mor det var Jomfru Maria. Følgelig kunne hun ikke være gravid med Jesus.

At du er nøytral er tvilsomt. Nøytral i forhold til hva i så fall. Ateisme betyr ganske enkelt at man ikke tror. Det er det motsatte av teist som tror. Eneste mellomstandpunktet til dette er tja eller vet ikke.

Lenke til kommentar

- Døde Jesus på korset?

Hvis Jesus har eksistert så var han menneske.

Det er umulig å avskrive hele bibelen som løgn, like lite som man kan avskrive et helt leksikon som inneholder feil.

De som ble hengt på korset døde.

Vatikanstaten i seg selv kan neppe være mafia, men kontaktene finnes nok.

Maria Magdalena dro neppe til Frankrike. De som hevder dette gjør dette på en veldig søkt måte.

Maria Magdalena (en av Jesu disipler) var ikke Jesu mor det var Jomfru Maria. Følgelig kunne hun ikke være gravid med Jesus.

At du er nøytral er tvilsomt. Nøytral i forhold til hva i så fall. Ateisme betyr ganske enkelt at man ikke tror. Det er det motsatte av teist som tror. Eneste mellomstandpunktet til dette er tja eller vet ikke.

i Phillipinene henger de hvert år noen på et kors som symbol. Det er folk der som har blitt spikret fast 17 ganger visst jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

i Phillipinene henger de hvert år noen på et kors som symbol. Det er folk der som har blitt spikret fast 17 ganger visst jeg ikke husker feil.

I Jerusalem bærer de korset på ryggen gjennom gatene. Det er ikke dermed sagt at dette er noe alle kristne bokstavelig talt må gjøre.

Det er alikevel en grunnleggende kristen tanke, at alle kristne skal ta del i hele Jesu Kristi liv fra fødsel til død og oppstandelse.

De kristne søker derfor å forene seg med Jesus Kristus på alle tenkelige vis. Da de vet, at de der igjennom vil leve i all evighet.

Jesus Kristus er det evige Mennesket. Enhver som forener seg med Ham vil leve i all evighet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

I Jerusalem bærer de korset på ryggen gjennom gatene. Det er ikke dermed sagt at dette er noe alle kristne bokstavelig talt må gjøre.

Det er alikevel en grunnleggende kristen tanke, at alle kristne skal ta del i hele Jesu Kristi liv fra fødsel til død og oppstandelse.

De kristne søker derfor å forene seg med Jesus Kristus på alle tenkelige vis. Da de vet, at de der igjennom vil leve i all evighet.

Jesus Kristus er det evige Mennesket. Enhver som forener seg med Ham vil leve i all evighet.

Jeg mente det ikke slik, jeg kommenterte rett og slett at det ikke er et fakta at folk som blir hengt på et kors dør, siden dette da kan være med tau for eksempel. I Phillipinene Nagler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...