Windoge Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Er det slik at stort sett alle som søker kommer inn til selve opptaket, eller blir karakterer, utdanning, og en sesjon som ble utført for veldig lenge siden ha mye å si? Har det mye å si at man fra før av er ferdig med førstegangstjenesten, har tatt fagbrev (selv om fagbrevet ikke er relevant for tjenesten)? Etter det jeg har fått med meg er minimumskravet bare fullført 10-årig grunnskole hos det meste. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Har det mye å si at man fra før av er ferdig med førstegangstjenestenJa, for ferdig utført førstegangstjeneste gir flere poeng - så det hjelper på. En annen ting er erfaringa fra førstegangstjenesten som vil være gull verdt på opptaket til befalskolen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Joda, men de vurderer lederpotensiale og ikke kunnskap under opptaket. Alle stiller likt. Jeg husker ikke helt statistikken for i år, men tradisjonelt er det ihvertfall ikke mer enn 1/3 av alle søkere (totalt for FOS) som blir innkalt. Selv har jeg fått innkallelse alle de fem(!) gangene jeg har søkt (3*FOS, 2*vinter-UB). Jeg ser at Luftforsvaret i år hadde over 1400 søkere (deriblant meg), men kun 146 plasser. Jeg ble riktignok kalt inn til annen gren, men poenget er at det er større pågang i noen grener enn det er i andre. Så om det er "lett" å bli innkalt kommer ikke bare an på dine kvalifikasjoner, men også hva du søker. I år havnet jeg på en av de tre FTBS-puljene, som hver består av ca 35-40 mann. Langt over halvparten av disse har søkt MP, som kun hadde ca 20 plasser, mens forvaltningslinjen tydeligvis hadde færre søkere enn ledige plasser. Det betyr at mange av MP-kandidatene som tilfredsstilte opptakskravene likevel ikke fikk plass på MP, men endel av dem fikk plass på bl.a. forvaltning isteden. En kamerat av meg som var på opptak til Sjøforsvaret på FOS i 2008 mistet denne plassen pga. konkurranse, men fikk plass på en teknisk linje i Luftforsvaret isteden. Endret 24. juli 2010 av srbz Lenke til kommentar
xSamuraix Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Jeg er halvferdig i fgtj, og søkte på årets FOS men kom ikke til opptaket pga. for lave skolepoeng. Suger endel, men søker TmBn eller FOS igjen til neste år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå