christofferv Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Hei, strømforsyningen i pc'en til en kompis røk. Den ble byttet, koblet til og alt såg ut til å virke. Fikk på pc'en, gjenopprettet via pc'ens eget gjenopprettingssystem, men så viste det seg at pc'en ikke ville virke. Når oppstartsbildet med Windows logo og de grønne prikkene som vandrer over bildet dukker opp på skjermen, står det slik i 3sek før pc'en går i bluescreen. Etter en restart prøvde jeg å starte pc'en i safemode noe som virket helt fint, både med og uten nettverk. Mitt spm. er da, kan det være feil kobling? SATA kabler eller lignende som kan være feil? (er forøvrig ikke jeg som har koblet det, det gjorde han selv!) Takker for svar! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Hvilken strømforsyning er det du har nå og hvilken hadde du før? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Hei, strømforsyningen i pc'en til en kompis røk. Stiller meg tvilende til at det skyldes ny strømforsyning hvis det ikke er feil med den da. Resatte du alt til default før du kjørte gjenopprettingen? Da mener jeg i hovedsak clear cmos og koble fra evt. ekstra utstyr du har koblet til før du starter gjenoppretting. Endret 24. juli 2010 av -alias- Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 er det sjekket at alt sitter der det skal av komponenter og kabler? Kanskje greitt å vite om det var noen spesiell grunn til at strømforsyningen gikk i stykker ? (tordenvær) ? Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Hei, strømforsyningen i pc'en til en kompis røk. Stiller meg tvilende til at det skyldes ny strømforsyning hvis det ikke er feil med den da. Resatte du alt til default før du kjørte gjenopprettingen? Da mener jeg i hovedsak clear cmos og koble fra evt. ekstra utstyr du har koblet til før du starter gjenoppretting. Når jeg målte strømforsyningen med multimeter gav det ingen utslag. Viftene gikk ikke rundt engang. Når denne ble byttet, begynte alle vifter og harddisker å surre og det ble bilde på skjermen. Det var ingenting tilkoblet maskinen utenom en mus og en skjerm når jeg starta gjenoppretting. Gjenopprettingen kom opp automatisk forøvrig, så jeg fikk ikke noe valg der! Og nei, tviler på det er tordenvær som har tatt den. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) OK. men har du resatt cmos før gjenopprettingen ble kjørt? Hvis maskinen tidligere har blitt overklokket, eller at unormale verdier er satt i bios så feiler som regel en ny installasjon eller reinnstallering som en gjenoppretting er.Det vil uansett være fornuftig å resette cmos før man gjør slike endringer. Endret 24. juli 2010 av -alias- Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Kan prøve det. Takker for svar! =) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Kan jo høres ut som at strømforsyningen er for svak. Men det blir jo bare gjetting når man ikke aner noe om HW... Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Nå har jeg testet så og si alt, så nå tok jeg begge strømforsyningene hans.. Sammenligning: NY: DC-OutPut: +3,3V, +5V, +12V1, +12V2, -12V, +5VSB Gammel (ødelagt): DC-OutPut: +3,3V, +5V, +12V1, +12V2, -12V, +5VSB Så langt er alt likt.. Forskjellen er her: Ny: 500W MaxPeak: 23A, 28A, 18A, 0.6A, 2.0A Gammel: 460W MaxPeak: 28A, 32A, 18A, 16A, 0.8A, 2.5A Den nye er en del mindre, kan det være dette som gjør at maskinen bare går direkte i Bluescreen ved oppstart? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Nei, de to er jo praktisk talt identiske. Siden PC virker OK i Safe mode tyder det på feil med en driver. Du kan f.eks prøve å slette driver til grafikkort mens du er i Safe mode (gjøres i Enhetsbehandling). Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Veldi merkelig dette.. Har nå prøvd å avinstallere drivere osv, men når jeg gjør det får jeg beskjed om å restarte maskinen osv, godtar det, starter opp igjen i sikkermodus så får jeg igjen beskjed om å restarte maskinen. Når jeg prøvde å avinstallere driveren og starte windows på vanlig måte fikk jeg fremdeles bluescreen. Andre tips? eller tips til hvordan jeg kan avinstallere driveren uten disse problemene? En liten ting til, har lenge prøvd å sette meg inn i RAID, men har gitt opp! i enhetsbehandling er det bare et gult spm-tegn, og på egenskaper der står det: "Driverne for denne enheten er ikke installert (kode 28)" Kan dette ha noe med problemet å gjøre? Endret 30. juli 2010 av cv-trial Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 NY: DC-OutPut: +3,3V, +5V, +12V1, +12V2, -12V, +5VSB Gammel (ødelagt): DC-OutPut: +3,3V, +5V, +12V1, +12V2, -12V, +5VSB Så langt er alt likt.. Forskjellen er her: Ny: 500W MaxPeak: 23A, 28A, 18A, 0.6A, 2.0A Gammel: 460W MaxPeak: 28A, 32A, 18A, 16A, 0.8A, 2.5A Ny 500W - gammel 460W, likevel skal den gamle kunne levere noe mer på alle spenninger, kanskje med unntak av +12V dersom du har utelatt ett tall i denne linja: Ny: 500W MaxPeak: 23A, 28A, 18A, 0.6A, 2.0A Det kunne vært nyttig å vite fabrikat på begge PSU'ene pluss hva resten av PC'en består av. Dersom den nye PSU'en kun kan levere 18A +12V, kan det hende at PC'en lider av akutt strømmangel. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 I mellom 28a og 18a skal det være 17a, så rekka blir slik: 23, 28, 17, 18, 0.6, 2.0 (a). Gammel strømforsyning: Hiper type-R Ny: AXP-500P12P Resten av maskinen: Hovedkort: ASUS Skjermkort: XFX 256mb RAM: 2x512mb Corsair Harddisk: Samsung 250gb Prosessor: AMD (ukjent styrke/kapasitet) Har forøvrig testet med nytt skjermkort, samme resultat. Kan det være nødvendig med ny prosessor?!? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det er ikke nødvendig å bytte CPU ved bytte av PSU. På produsentens hjemmesider, er det derimot avvik fra de tallene du lister opp. De oppgir følgende: +3.3V - 35A, +5V - 45A, +12V1 - 18A, +12V2 - 20A, -12V - 0.8A og +5VSB - 2.5A Den nye PSU'en er den kjøpt ny for å erstatte den gamle eller er den plukket fra en annen PC? Jeg har en mistanke om at kvaliteten på den nye er så som så. Den koster €32 (kr, 250) i euroland og du får den levert på døra i Danmark for ddk 337. Produsenten oppgir MTBT til 100.000 timer, noe som er vanlig for en PSU, men de har en tilføyelse som lyder ved 70% last. Det er ikke vanlig, men selv 350W bør være mer enn nok for å dra igang PC'en. Jeg har en mistanke om at PSU'en kan være noe preget av alder, enten den har vært brukt eller ligget lenge på et lager. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Hmm, takker for svar =) Skal prøve litt videre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå