Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vold mot mindreårige

Anbefalte innlegg

Hjelp meg litt her. Jeg ble slått ned av en mann i 50årene og er selv 15 år hvilken straffelov vil dette gå under?. jeg fikk ikke gjort noen motstand og besvimte etter noen slag, men har ingen brudd eller lignende. Slapp unna med hevelser i ansiktet og en kraftig hjærnerysstelse..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjorde du for å fortjene dette da, underhold meg i disse sene eller tidlig timene.

Jeg var litt beruset og gikk ned til han for og konfrontere han med en tidligere problemstilling.. så banket jeg på døren og spurte han ut om dette. han ga ingen svar og gikk inn igjen. Så jeg banket på en gang til og da kom han ut og sparket meg ned trappen. da gikk jeg vekk fra eiendommen hans og tok en røyk noen hundre meter lengere borte. etterpå gikk jeg med et brev i postkassen hans. da kom han ut av bilen sin og kastet meg i bakken, satte seg åver hendene mine og begynte og slå gjentatte ganger i ansiktet mitt jeg mistet bevisthete etter 4-5 slag.

Lenke til kommentar

Vel, alt avhenger selvsagt av hvordan politiet (og evt. politiadvokaten) tolker situasjonen etter evt. avhør. Hvis begge to er ærlige om hva som skjedde (og du er ærlig i denne tråden :) er det strengt tatt en grov legemsbeskadigelse, hvor offeret i tillegg er mindreårig.

Kan bli litt tid av sånt...

Lenke til kommentar

du provoserte fram situasjonen

Koman. Det er vel ikke formildende å slå ned f.eks. en dørselger bare fordi han banker på døren min, selv om dørselgere provoserer meg?

Hvis TS er ærlig her så ser jeg ingen tegn til provokasjon til vold fra hans side.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hva gjorde du for å fortjene dette da, underhold meg i disse sene eller tidlig timene.

Jeg var litt beruset og gikk ned til han for og konfrontere han med en tidligere problemstilling.. så banket jeg på døren og spurte han ut om dette. han ga ingen svar og gikk inn igjen. Så jeg banket på en gang til og da kom han ut og sparket meg ned trappen. da gikk jeg vekk fra eiendommen hans og tok en røyk noen hundre meter lengere borte. etterpå gikk jeg med et brev i postkassen hans. da kom han ut av bilen sin og kastet meg i bakken, satte seg åver hendene mine og begynte og slå gjentatte ganger i ansiktet mitt jeg mistet bevisthete etter 4-5 slag.

He,he… du er en irriterende liten tass du…

Og du er faen ikke lur, egentlig en smule anal.

Her er historien slik den kan fortone seg for uforstående.

Du har noe utestående med en voksen mann, en tidligere voldsdømt og psykisk ustabil alkoholiker. Gitt alt dette, og vel vitende om forhistorien, så oppsøker du ham i fylla for å terge ham ytterligere. Klink edru, og klok av skade på grunn av tidligere hendelser, sin egen begrensing, og også grunnet din beruselse ber han deg fjerne deg og lukker døra for å distanserer seg fra ytterligere krangel. Du på din side hamrer på døra for å gjenoppfriske og tilspisse situasjonen. Han åpner igjen døra og ber deg fjerne deg, og idet han føler seg truet dytter (sparker?) han deg vekk fra ytterligere konfrontasjoner. Men du hadde enda ikke lært leksa di, du tenker deg grundig om (grundig og grundig, fru Blom, fyllegrundig spør du meg) går målrettet igjen inn i situasjonen for (angivelig) å poste et brev, provoserende, rett foran trynet hans (og helt sikkert ikke i stillhet) og det var da at det (angivelig) klikket for fyren og han slo deg ned. Ikke rart i grunnen. Han følte seg sikkert både truet, provosert (og kanskje angrepet) og handlet instinktivt.

For meg virker det som om det var du som var den aktive, kranglete parten i situasjonen. To ganger skjøv han vekk eventuell krangel og trakk seg vekk fra konfrontasjon, til og med da han ble invadert på sin egen eiendom. Tredje gang fikk du svi, til pass for deg må jeg si.

Slik jeg ser situasjonen så har du både provosert frem situasjonen, samt akseptert risiko for skade. Din beruselse vil bli brukt mot deg, mens hans ustabile psykiske tilstand vil veie til hans fordel. Også det at du gikk inn i fyllekrangel til tross for at du visste om ustabiliteten hans vil bli brukt mot deg.

Håper at du fikk tilstrekkelig juling til å ha lært leksa di:

Ikke kødd med ukjente folk, det kan være en øksemorder du kuker deg med, og da hjelper ikke hyl og gnål om politi og anmeldelse. Og uansett hva som skjer med ham så er det du som er taperen. I beste fall mister du noen tenner. I verste fall ender du opp som en grønnsak eller ender opp som en roadkill i rennesteinen. Og, han da. Vel han får (kanskje) en liten straff og går uanfektet videre med sitt liv.

He,he…

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 7
Lenke til kommentar

er enig med gaidaros jeg..

det du opplevde var en konsekvens av dine handlinger :)

det sitter hardt i svelget og bli banket opp.

men livet går videre. og vis denne mannen må provoseres så mye for og slå syntes jeg han høres ganske stabil ut :)

Endret av livingman
Lenke til kommentar

Så det dere sier er at det er OK at en godt voksen mann banker opp en mindreårig, som ikke har kommet med trusler, vært aggressiv eller noe? Skam dere. Voksne mennesker skal ikke ty til vold med mindre det er på liv og død, og særlig ikke mot noen som har en smule påvirket og er mindre sterk.

et par ganger banking på døra, ett brev i postkasse, og jamme men har fortjent juling? Skammelig at oppegående mennesker kan mene det. Føler man seg truet kan han heller ringe politiet. Ingen god ide og banke opp en gutt til hjernerystelse.

Ett slag hadde kanskje vært på sin plass, men neppe slik bank av en så mye sterkere person. Blir faktisk litt skremt av meningene til visse folk.

* innlegget ble kanskje litt rart, men blir litt oppgitt av slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

er man 15 og drikker og provosere voksne folk som vil ha fred

fortjenner du bank... ( ikke og bli slått helse løst )

jeg syntes overhodet ikke at det "OK" og banke noen til hjerne rystelse. ( man stopper når han ligg i bakken :) )

Endret av livingman
Lenke til kommentar

Hjelp meg litt her. Jeg ble slått ned av en mann i 50årene og er selv 15 år hvilken straffelov vil dette gå under?. jeg fikk ikke gjort noen motstand og besvimte etter noen slag, men har ingen brudd eller lignende. Slapp unna med hevelser i ansiktet og en kraftig hjærnerysstelse..

Straffeloven skiller mellom legemsfornærmelser og legemsbeskadigelser. Legemsfornærmelser straffes ikke alltid hvis man selv har vært provoserende, mens provokasjon kun får betydning for straffens hardhet hvis man er påført en legemsbeskadigelse. Legemsfornærmelser straffes dessuten generelt mildere.

Normalt er man bare utsatt for en legemsfornærmelse hvis man slås med knyttet neve; legemsbeskadigelse foreligger kun hvis man er skadet).

Men å slå noen i svime er så alvorlig at det regnes som legemsbeskadigelse selv om man egentlig ikke er påført noen skade. Men forutsetningen er da (litt upresist sagt) at voldsmannen mente å svimeslå vedkommende. Dette vil ofte være tilfelle når man denger løs på noen i ansiktet, men det kommer litt an på.

Uansett tenker jeg at dette er en sak for politi og rettsvesen (og muligens fengselsvesen). Men før du kontakter politiet, bør du tenke over din egen oppførsel i forkant av volden og vurdere om dette ikke er noe du bør bære ansvaret for selv. ØNSKER du å se denne fyren straffet? Snakk og med foreldrene dine, legg kortene på bordet og be om deres synspunkter, kanskje er det beste å få en unnskyldning?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Så det dere sier er at det er OK at en godt voksen mann banker opp en mindreårig, som ikke har kommet med trusler, vært aggressiv eller noe? Skam dere. Voksne mennesker skal ikke ty til vold med mindre det er på liv og død, og særlig ikke mot noen som har en smule påvirket og er mindre sterk.

et par ganger banking på døra, ett brev i postkasse, og jamme men har fortjent juling? Skammelig at oppegående mennesker kan mene det. Føler man seg truet kan han heller ringe politiet. Ingen god ide og banke opp en gutt til hjernerystelse.

Ett slag hadde kanskje vært på sin plass, men neppe slik bank av en så mye sterkere person. Blir faktisk litt skremt av meningene til visse folk.

* innlegget ble kanskje litt rart, men blir litt oppgitt av slikt.

Strengt tatt har vi vel snarere hevdet at junior i stor grad kan takke seg selv for den situasjonen som han er kommet opp i, og at han bør har lært leksa si (om enn dyrkjøpt).

Det er jo også han som har demonisert den voksne mannen sånn at vi skal synes ekstra synd på ham selv. Hvis vi skal ta på alvor det han hevder, at fyren er alkoholisert, voldelig og psykisk ustabil, så går junior med løftet hode om enn i alkoholtåke, inn i en stadig eskalerende konfrontasjon med fyren.

Det er slettes ikke ok at en normalt oppegående mann slår ned en guttunge, men det er vel kanskje forventet reaksjon fra en voldelig, psykisk ustabil person som blir terget og som kanskje ikke en gang er soningsdyktig. Og spesielt siden denne episoden kanskje ikke er så uskyldig som ungen fremlegger den, et par ganger banking på døra, ett brev i postkasse, men derimot bare er enden av flere liknende episoder fra junior sin side. Og jeg ser greit for meg en bakgrunnshistorie der kanskje junior er den som er den pågående i sin plagsomhet mot fyren, og jeg ser heller ikke bort fra at mannen har lovet idiotgutten juling hvis han ikke slutter med å plage ham. Hvis poden har problemer med mannen, så kan han vel like godt få foreldrene sine til å ta opp saken med fyren, eller like godt gå til politiet selv. Ingen grunn til å terge folk eller å leke helt.

Å eskalere tidligere episoder i fylla har aldri vært lurt, men han lærer vel etter hvert å la folk i nabolaget være i fred.

Det er et ordtak som sier at du må ha fått skikkelig hår på pikken før du krangler med folk med skjegg.

Jeg siterer like godt meg selv, jeg:

Ikke kødd med ukjente folk, det kan være en øksemorder du kuker deg med, og da hjelper ikke hyl og gnål om politi og anmeldelse. Og uansett hva som skjer med ham så er det du som er taperen. I beste fall mister du noen tenner. I verste fall ender du opp som en grønnsak eller ender opp som en roadkill i rennesteinen. Og, han da. Vel han får (kanskje) en liten straff og går uanfektet videre med sitt liv.

He,he…

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...