Gå til innhold

Burde uskikkede mennesker fratas retten til å få barn?

Burde man kunne sterilisere uskikkede mennesker?  

74 stemmer

1. 1. Burde man kunne sterilisere uskikkede mennesker?

• Ja.
      11
    • Ja, absolutt. På tide å kvitte seg med dårlige gener.
      13
    • Nei.
      7
    • Nei. Dette er moralsk forkastelig.
      29
    • Nei. Ta heller fra dem barnet rett etter fødselen.
      9
    • Tja...
      3
    • Vet ikke/bryr meg ikke
      2

Anbefalte innlegg

Du forstår hvem jeg siktet til i denne sammenhengen, ikke sant?

Et selvstendig og frittenkende menneske med over gjennomsnittlig intelligens, moral og samfunnsøkonomisk forståelse.

Du har høye tanker om deg selv, det skal du ha.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her. Barnevernsbarn klarer seg som regel dårligere enn andre barn.

Det er da forferdeilig merkelig at dette barnevernet med sin angivelig kompetanse og med alle sine store økonomiske ressurser ikke klarer å få disse barna på rett kjøl da. Jeg har en mistanke ut fra en rekke eksempler at det først er etter barnevernets inngripen at det virkelig begynner å gå ille med barna.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvilket grunnlag omsorgsbasen de første leveårene har for en persons livsvarige fungering, er det ikke så merkelig at barnevernsbarn klarer seg dårligere enn gjennomsnittet. Tar man med arvlige faktorer også, feks. genetisk disponering for psykiske lidelser, intelligens, osv., så blir vel bildet ennå tydeligere. I mine øyne er det bare nok et argument for at BV må tidligere inn i utsatte familier. Tidlig intervensjon kan både minske faren for at barn utvikler alvorlige vansker og trolig hjelpe foreldre til å fungere på en slik måte at fjerning av omsorgen blir aktuelt i færre saker.

Lenke til kommentar

RickyRon:

Jeg er enig med deg i mange av dine synspunkter, bl.a. på tester for skikkethet til å ta seg av barn osv. MEN, jeg tror tom. du ikke egentlig mener at en person bør steriliseres selv om han/hun feiler på en test som avgjør om han/hun kan får barn eller ikke. Blir det samme som å feile på prøven som gir en sertifikat for bil, dermed skal man deretter ALDRI få lov til å kjøre bil. For sterilisering er ikke (eller ekstremt sjeldent) reverserbart, og folk som ikke er i stand til å bestå en skikkethets-prøve ved første forsøk vil jo kanskje kunne klare denne senere, altså bli skikket ved en senere anledning...

Men ja, det burde absolutt være en kvalitetssikring (psykologiske- og andre typer tester) av vordende foreldre i forkant av barnefødsler! En slik sikring finnes ikke per i dag, noe som resulterer i at mange barn blir født inn i elendighet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvis vi følger logikken til dette forslaget, hvorfor ikke utvide testene til å analysere sjansen for at personen vil begå overgrep senere i livet, begå drap, voldtekt, gjøre innbrudd eller hærverk, og ta preventive steg for å forhindre dette? Vi kunne jo skutt de som har høyere sjanse enn gjennomsnittet for å begå drap og voldtekt, og kanskje amputert de som vil være troende til å gjøre innbrudd og hærverk. Hvorfor ikke likegodt innføre en egen test for å se hvem som er troende til å opponere mot dette totalitære regimet også, og kneble dem for godt før de kan "gjøre noe skade"? :no:

Selv synes jeg forslaget er fullstendig på viddene, og kun representerer en form for totalitært styre som de aller færreste ønsker.

Fant forøvrig ut at komikeren Ricky Gervais har foreslått nøyaktig det samme. Her forklarer han synet sitt:

Gervais, 48, said there were ‘too many unwanted children, too many people who are poor and struggling’.

He added: ‘If they all had a good quality of life, no one would complain. What there is, is too many useless people. Too many people who shouldn’t have children.’

Asked whether there should be a limitation then, he told the Sunday Times: ‘Yes, based on… stupid, fat faces. If there’s a woman in leggings, eating chips with a fag

in her mouth, sterilise her.’

Read more: http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1247613/Sterilise-irresponsible-people-children-says-Ricky-Gervais.html#ixzz12ume0fAJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...