Gå til innhold

Burde uskikkede mennesker fratas retten til å få barn?

Burde man kunne sterilisere uskikkede mennesker?  

74 stemmer

1. 1. Burde man kunne sterilisere uskikkede mennesker?

• Ja.
      11
    • Ja, absolutt. På tide å kvitte seg med dårlige gener.
      13
    • Nei.
      7
    • Nei. Dette er moralsk forkastelig.
      29
    • Nei. Ta heller fra dem barnet rett etter fødselen.
      9
    • Tja...
      3
    • Vet ikke/bryr meg ikke
      2

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ihvertfall ikke å bo i et slikt totalitært samfunn hvor man må testet om man kan få barn eller ikke.

Godt å høre. Det viser at du har liberalistiske tendenser. Kanskje vil du også en dag forstå at det er et overgrep mot individet at det ikke får lov til å bestemme over sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 Stemme på ja, lurer på hvem det kan være :ph34r: Hva er planen din for de barna som fødes der en eller flere av foreldrene er under 21 da? Barnehjem? Henger meg litt opp i akkurat det, for det var det dummeste jeg har lest hittil i år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Er du uenig i dette, er du flertallsfascist.

Kall meg hva du vil. Vi er ikke enige.

Målet helliger midlet. Dette er ikke noen grov krenkelse av individets rettigheter. Krenkelsene disse individene utsetter barna sine for er ofte langt verre enn at de selv fratas retten til å få barn.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt at vi diskuterer mer.

Da er vi i det minste enige om noe...

Vi er fundamentalt uenige på det etiske plan.

Det kan du banne på at vi er.

Les Atlas Shrugged, og kom tilbake når du har lært deg å tenke skikkelig.

Wow. Jeg er imponert.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man behandle folk som trådstarter? Skal vi svare saklig og argumentere, eller skal vi bare ignorere vedkommende?

Jeg tror det blir vanskelig å få han til å endre mening. Like greit å ikke forsterke meningene.

Jeg tror slike folk må ignoreres i stillhet, sånn som vi gjør med f.eks. Vigrid.

Lenke til kommentar

Nå må ikke du komme her og fraråde andre fra å poste og kvele debatten her.

Siden dette er en avstemning, kommer tråden til å bumpes av og til. Jeg håper på flere enn 25 stemmer.

1 Stemme på ja, lurer på hvem det kan være :ph34r:

Du glemte det andre 'Ja'-alternativet.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Ungene fratas foreldre som ikke er gamle nok. Barna kan eventuelt tilbakeleveres når foreldrene har passert aldersgrensen. Forutsatt at de har bestått foreldre-testen.

I mellomtiden kan barna plasseres hos sine besteforeldre eller andre slektninger. Da er det også aktuelt å gjøre disse til verger for barnet dersom de biologiske foreldrene erklæres uskikket. Ev. barnehjem om det ikke finnes andre alternativer.

Du tok feil da du påstod at det kun var èn stemme på 'Ja', også da du skrev innlegget. På daværende tidspunkt var det 1 stemme på 'Ja' og 4 stemmer på 'Ja, absolutt'-alternativet.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Du er klar over at dette høres ut som noe som ville kommet fra Nazi-Tyskland, ikke sant? Jeg ser heller ikke helt hvorfor dette er et problem? Har vi virkelig så mye problemer med dette i Norge? Vil ikke denne "endelige løsningen" din bare medføre mer kostnader og byråkrati enn hva dagens tilstand gjør?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Målet helliger midlet.

Det har ingen hensikt at vi diskuterer mer. Vi er fundamentalt uenige på det etiske plan. Les Atlas Shrugged, og kom tilbake når du har lært deg å tenke skikkelig.

Du bør ikke være så skråsikker her; en objektivist kunne, hvis han/hun ville, fint argumentert for en slik tvangssterilisering av "uegnede", med akkurat den argumentasjonen trådstarter bruker; at barn av slike er til bry for resten av samfunnet, f.eks. fordi de forårsaker langt mer kriminalitet enn barn av "egnede" foreldre. Objektivister priser eksempelvis gjerne den utstrakte allierte bombingen av sivile byer under Andre Verdenskrig, visstnok fordi dette senket de totale "uskyldige" tapstallene. Altså, målet helliger middelet.

Lenke til kommentar

Du er klar over at dette høres ut som noe som ville kommet fra Nazi-Tyskland, ikke sant?

Det synes jeg ikke at det gjør, nei.

Jeg ser heller ikke helt hvorfor dette er et problem? Har vi virkelig så mye problemer med dette i Norge?

Problemet er stort nok til at det bør gjøres noe med det. Også her i Norge.

Vil ikke denne "endelige løsningen" din bare medføre mer kostnader og byråkrati enn hva dagens tilstand gjør?

Ikke dersom det blir gjort rett. Blir det utført som resten av den byråkratiske papirmølla i dette landet, blir det for kostbart. Det er ikke ønskelig. Minimalt med personer bør kunne drive disse avdelingene uten noen særlig kostnad.

Problembarna skapt av disse foreldrene medfører som oftest en belastning for samfunnet og koster skattepenger. Som vist her. Barnevernsbarn klarer seg som regel dårligere enn andre barn.

Andre lenker:

Nova.no

Nrk.no

Med min løsning blir det etterhvert langt færre problembarn i samfunnet. Dermed blir ikke problemstillingen om Barnevernet gir for dårlig oppfølging ikke lenger aktuell.

Jeg mener at mitt forslag er kostnadsbesparende over lengre sikt, i forhold til dagens tilstand.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Du er klar over at dette høres ut som noe som ville kommet fra Nazi-Tyskland, ikke sant?

Da synes jeg synd på deg.

Jeg ser heller ikke helt hvorfor dette er et problem? Har vi virkelig så mye problemer med dette i Norge?

Problemet er stort nok til at det bør gjøres noe med det. Også her i Norge.

Vennligst dokumenter.

Vil ikke denne "endelige løsningen" din bare medføre mer kostnader og byråkrati enn hva dagens tilstand gjør?

Ikke dersom det blir gjort rett. Blir det utført som resten av den byråkratiske papirmølla i dette landet, blir det for kostbart. Det er ikke ønskelig. Minimalt med personer bør kunne drive disse avdelingene uten noen særlig kostnad.

Problembarna skapt av disse foreldrene medfører som oftest en belastning for samfunnet. Barnevernsbarn klarer seg som regel dårligere enn andre barn.

Jeg regner med at du har en solid plan for dette som lar seg gjennomføre. Eller er dette mer en ide som du forventer at andre skal planlegge og gjennomføre? For jeg tror ikke dette lar seg gjøre med minimalt av personer. Det du snakker om er psykoanalyse av samtlige borgere på forskjellige tidspunkt av livet, håndheving av lovene og utførelse av tvangssterilisering på stor skala.

Jeg vil også se dokumentasjon for din siste setning. Det er veldig enkelt å bare sitte der å anta at noe er slik og slik uten å ha faktisk undersøkt det.

Lenke til kommentar

Det må jeg bare si at jeg driter i.

Jeg vil også se dokumentasjon for din siste setning. Det er veldig enkelt å bare sitte der å anta at noe er slik og slik uten å ha faktisk undersøkt det.

Nå har jeg lenket til 3 kilder allerede i redigert innlegg. Og det er faktisk ikke vanskelig å finne mer.

Lenke til kommentar

Det må jeg bare si at jeg driter i.

Nå har jeg lenket til 3 kilder allerede i redigert innlegg. Og det er faktisk ikke vanskelig å finne mer.

Ok, ser det nå. Men er egentlig dette et resultat av at det finnes barnehjemsbarn eller at barnehjemmene er for dårlige?

Lenke til kommentar

Barnevernsbarn bor ikke nødvendigvis på barnehjem. Jeg skal ikke legge meg opp i om standarden på slike institusjoner her i landet holder mål.

Hele poenget er at om uegnede foreldre ikke har muligheten til å få barn som etterhvert havner under Barnevernet, blir dette problemet etterhvert eliminert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...