Gå til innhold

Burde uskikkede mennesker fratas retten til å få barn?

Burde man kunne sterilisere uskikkede mennesker?  

74 stemmer

1. 1. Burde man kunne sterilisere uskikkede mennesker?

• Ja.
      11
    • Ja, absolutt. På tide å kvitte seg med dårlige gener.
      13
    • Nei.
      7
    • Nei. Dette er moralsk forkastelig.
      29
    • Nei. Ta heller fra dem barnet rett etter fødselen.
      9
    • Tja...
      3
    • Vet ikke/bryr meg ikke
      2

Anbefalte innlegg

Alt for mange barn fødes hvert år av mennesker som ikke evner å ta seg av barn. Ikke nødvendigvis i forhold til folketallet, men hvert eneste av denne typen foreldrepar er ett for mye. De kan være uansvarlige, rusavhengige, unnfallende, etc. Kort og godt mennesker som er uegnet til å oppdra barn. De er svake, ute av kontroll, de greier ikke engang å ta vare på seg selv og går ikke foran med noe godt eksempel hva barneoppdragelse angår. Barna blir sviktet, forsømt og havner gjerne utenfor samfunnet. De får en svært dårlig start på livet og dårlige forutsetninger for å klare seg. Og det er synd at disse barna må slite resten av livet, også i voksen alder pga. at foreldrene deres var noen drittsekker som aldri brydde seg om dem. Barnevernet strekker ikke alltid til godt nok til å hjelpe dem heller. Dessverre. Dette er et alvorlig samfunnsproblem over hele verden.

Bør man kunne sterilisere slike mennesker? Ønsker vi at slike mennesker skal ha retten til å få barn?

Alternativet er å ta fra dem barnet ved fødselen.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow. Reflektert. Er det greit at sånne mennesker får barn, syns du? Med mindre noen griper inn, er man så godt som garantert at slike barn går nedenom og hjem.

Jeg er normalt ikke noen tilhenger av sosial kontroll. Men her er jeg villig til å gjøre et unntak, siden dette er et samfunnsproblem. Siden det blir vanskeligere å håndheve eventuelle lover som simpelthen forbyr slike mennesker å få barn, er dette her en garanti mot at de får det.

Men å ta fra dem barnet ved fødselen uten ett eneste unntak anser jeg som et godt alternativ.

Jeg er soleklar i mitt synspunkt på dette: Jeg ønsker ikke at slike mennesker skal få barn. Noen gang.

Jeg stemmer hverken rødt eller SV. Jeg kan ikke fordra de to partiene.

Endret av RickyRon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bør man kunne sterilisere slike mennesker?

Nei.

Ønsker vi at slike mennesker skal ha retten til å få barn?

Ja.

Alternativet er å ta fra dem barnet ved fødselen.

Nei. Alternativet er å ta fra dem barnet når de har vist at de ikke er skikket til å oppdra dem. I et rettferdig samfunn er man uskyldig til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

Nei. Alternativet er å ta fra dem barnet når de har vist at de ikke er skikket til å oppdra dem. I et rettferdig samfunn er man uskyldig til det motsatte er bevist.

NEI.

Alle barn er på sitt mest sårbare i sine aller første leveår. Dermed er omsorgssvikt, forsømmelse, manglende oppdragelse, etc. mer utslagsgivende på et tidlig stadie. Kom faen ikke her og si noe annet, heller.

Jeg ønsker ikke at det skal gå en stund der foreldrene beviser sin udugelighet og får flere sjanser før barnet blir fratatt dem. Skaden kan allerede være gjort.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvordan og hvem kan bedømme om noen er skikket til å være foreldre eller ikke? Hvordan har du tenkt at dette skal utføres i praksis?

Lenke til kommentar

I et rettferdig samfunn er man uskyldig til det motsatte er bevist.

NEI.

Jo.

Jeg ønsker ikke at det skal gå en stund der foreldrene beviser sin udugelighet og får flere sjanser før barnet blir fratatt dem. Skaden kan allerede være gjort.

Alle foreldre er potensielt dårlige oppdragere. Også staten.

Hvordan og hvem kan bedømme om noen er skikket til å være foreldre eller ikke? Hvordan har du tenkt at dette skal utføres i praksis?

Rettsstaten.

Det må bevises at foreldrene ikke er skikket til å gi ungene sine den oppdragelsen som er nødvendig for at de skal fungere i samfunnet.

Lenke til kommentar

Kvalifiserte omsorgspersoner og psykologer får en egne avdelinger opprettet i hver enkelt kommune. Små, effektive avdelinger, som ikke koster mange skattekroner. Det trenges ikke mange personene for å drive en slik avdeling.

Disse avdelingene skal ha politiet og rådhuset i ryggen og tar så for seg en gjennomgang av folkeregisteret for den representative kommunen og kaller alle i en alder av 21 år (i startfasen må jo selvsagt de over 21 år innkalles i tillegg) til obligatoriske tester, som måler bl.a:

- Intelligens

- Allmenn kunnskap

- Generell skikkethet

- Psykologiske tester som avslører umodenhet, dårlige holdninger, avvikende atferdsmønster, osv. (Jeg foreslår bruk av løgndetektorer på disse testene.)

Etter en totalvurdering av hver enkelt person bestemmes det så om vedkommende er skikket/uskikket til å være en forelder. Dersom ikke, blir det sterilisering.

Hva kravene skal være, blir opp til disse kvalifiserte fagpersonene å avgjøre og skal være like på nasjonal basis.

Plikten til å møte på denne testen blir behandlet på lik linje som plikten til å møte på sesjon.

Formålet med dette skal ikke være å "ta" folk, men heller sile ut de (forhåpentligvis) forholdsmessig få personene som aldri kommer til å være skikket til å oppdra barn. De fleste har i en alder av 21 år fortsatt en normal trang til å 'rase' fra seg, noe som selvsagt tas høyde for.

Personene jeg er ute etter er de med lav selvdisiplin ofte kombinert med mentale problemer og rusavhengighet. Typiske alkiser, narkomane, apatiske nervevrak, etc. som aldri får til noe, aldri kommer til å holde på noen jobb; svake, dumme mennesker blottet for karakter. Mennesker som jeg altså ser som uvelkomne og ikke ønsker flere av. Pr. dags dato kan slike folk lage så mange barn de vil, og det er rett og slett en skam at de får lov til det. Resultatet av slike potensielle foreldre er gitt på forhånd.

Dette innebærer i praksis at alle under 21 år ikke kan få barn. Får de det, blir barnet fratatt dem.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Jeg mener 21 år er en passende aldersgrense før man kan få barn. Ja, absolutt.

Jeg har ingen moralske skrupler med å foreslå dette i det hele tatt. Det er til samfunnets beste. Ikke hvem som helst burde få barn. Ikke faen. Det er nettopp dette jeg ville gjort noe med. Barn av uskikkede, dårlige foreldre lider hver eneste dag for at foreldrene deres ikke gjør jobben sin, og slike foreldre har jeg svært liten sympati for.

Om konsekvensen av ett slikt forslag satt ut i live ville blitt en befolkningsreduksjon, ser jeg heller ikke på som et problem.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag mener du at du har rett til å nekte to 20-åringer å sette barn til verden? Hvilken straff bør de få om de blir gravide?

Det er til samfunnets beste.

Hvem er dette "samfunnet"?

Endret av tannborste
Lenke til kommentar

Utover det at de blir fratatt barnet, ser jeg det ikke nødvendig med noen straff.

Seksuell lavalder er èn ting. Moden alder er noe helt annet. F.eks. er omtrent alle i en alder av 16 år ikke særlig voksne. Som regel ikke i en alder av 20 år heller.

Hvem er dette "samfunnet"?

Det er alle vi andre som innser at vi ikke ønsker slike uansvarlige foreldre og problembarna de skaper.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Hvilken rett mener du at du har til å frata andre sine barn uten videre?

Det er alle vi andre som mener at vi ikke trenger slike uansvarlige foreldre og problembarna de skaper.

Er ikke 20-åringer en del av dette "samfunnet" ditt?

De fleste i alderen 16-21 år er fortsatt ikke særlig modne

De fleste religiøse mennesker er ikke særlig modne. Legitimerer dette å frata alle religiøse barna sine? Og er du sikker på at disse barna vil ha det bedre på en statlig institusjon uten kontakt med mor og far?

Min oppfordring til Hr Ricky er: Tenk før du skriver.

Endret av tannborste
Lenke til kommentar

Tenk heller deg om selv, du:

Er ikke 20-åringer en del av dette "samfunnet" ditt?

I tillegg til:

De fleste religiøse mennesker er ikke særlig modne. Legitimerer dette å frata alle religiøse barna sine?

Før du kommer med flere smakløse stråmenn.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Kvalifiserte omsorgspersoner og psykologer får en egne avdelinger opprettet i hver enkelt kommune. Små, effektive avdelinger, som ikke koster mange skattekroner. Det trenges ikke mange personene for å drive en slik avdeling.

Disse avdelingene skal ha politiet og rådhuset i ryggen og tar så for seg en gjennomgang av folkeregisteret for den representative kommunen og kaller alle i en alder av 21 år (i startfasen må jo selvsagt de over 21 år innkalles i tillegg) til obligatoriske tester, som måler bl.a:

- Intelligens

- Allmenn kunnskap

- Generell skikkethet

- Psykologiske tester som avslører umodenhet, dårlige holdninger, avvikende atferdsmønster, osv. (Jeg foreslår bruk av løgndetektorer på disse testene.)

Etter en totalvurdering av hver enkelt person bestemmes det så om vedkommende er skikket/uskikket til å være en forelder. Dersom ikke, blir det sterilisering.

Hva kravene skal være, blir opp til disse kvalifiserte fagpersonene å avgjøre og skal være like på nasjonal basis.

Plikten til å møte på denne testen blir behandlet på lik linje som plikten til å møte på sesjon.

Formålet med dette skal ikke være å "ta" folk, men heller sile ut de (forhåpentligvis) forholdsmessig få personene som aldri kommer til å være skikket til å oppdra barn. De fleste har i en alder av 21 år fortsatt en normal trang til å 'rase' fra seg, noe som selvsagt tas høyde for.

Personene jeg er ute etter er de med lav selvdisiplin ofte kombinert med mentale problemer og rusavhengighet. Typiske alkiser, narkomane, apatiske nervevrak, etc. som aldri får til noe, aldri kommer til å holde på noen jobb; svake, dumme mennesker blottet for karakter. Mennesker som jeg altså ser som uvelkomne og ikke ønsker flere av. Pr. dags dato kan slike folk lage så mange barn de vil, og det er rett og slett en skam at de får lov til det. Resultatet av slike potensielle foreldre er gitt på forhånd.

Dette innebærer i praksis at alle under 21 år ikke kan få barn. Får de det, blir barnet fratatt dem.

Det der høres helt jævlig ut og ikke noe som høres hjemme ut i et fritt samfunn. Jeg ønsker ihvertfall ikke å bo i et slikt totalitært samfunn hvor man må testet om man kan få barn eller ikke. Hvis du blir erklært ikke dyktig til å få barn vil du heller ikke ha gode muligheter til å få deg en kone og dermed heller ikke en familie.

Og jeg kan godt tenke meg at det blir en del utvandring på grunn av den nye loven din. Til og med blandt de som ikke blir tvangsterilisert. Jeg hadde ihvertfall aldri kommet tilbake og erklært Norge et håpløst tilfelle.

Uansett, jeg ser ikke helt det praktiske formålet. Skikkete foreldre får som oftest for få barn og med den politikken vil det føre til at det ikke blir nok barn til de neste generasjonene. Dette vil føre til tomme byer og altfor mange gamle. Altså, økonomisk er det en elendig politikk, og det er også et grovt innhugg i våres personlige friheter. Det må da være langt bedre å sørge for at norske barn lærer seg gode verdier igjennom god skolegang, enn å begrense folks frihet på den måten.

Lenke til kommentar

Det er alle vi andre som innser at vi ikke ønsker slike uansvarlige foreldre og problembarna de skaper.

"Alle vi" har ingen rettigheter utover rettighetene til individene som utgjør "alle vi". Det er bare enkeltmennesker som besitter rettigheter, ikke sosiale grupper. Det går for eksempel ikke an å snakke om kvinners rettigheter eller om arbeidernes rettigheter eller om ungdommens rettigheter. Bare individer besitter rettigheter, og de er universelle, det vil si: felles for alle.

Fellesskap, eller "samfunn", er kun abstraksjoner, og har ingen selvstendig eksistens. Når mennesker møtes eller samles oppstår det ikke et nytt vesen - "samfunnet" - med egeninteresser som enkeltmennesket kan ofres til. Det er ikke mer moralsk riktig for en million mennesker - via demokratiske valg - å krenke individets rettigheter, enn det er for én person.

Er du uenig i dette, er du flertallsfascist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...