Gå til innhold

Overclocking i7 930 og OCZ DDR3-1600. Settings?


Anbefalte innlegg

Heia!

 

Har gått til innkjøp av i7 930 og OCZ DDR3-1600 (2x2GB) kit. Det hele sitter på et Asus P6T SE kort med MSI HD5850.

 

Jeg har tenkt å leke litt med overclocking av CPU igjen, men blir møtt med en liten vegg. Jeg har klokket ved AMD Barton tider og ATI 9800Pro, så det er blitt "litt" annerledes nå.

 

Det er en god del nye innstillinger i BIOS nå, og jeg går meg litt bort. Etter litt søking på nett har jeg greid å få CPUen opp i 3.5Ghz rimelig lett, på 1.3vcore med gode temp målinger (har en Noctua U12P kjøler med medfølgende pasta).

 

Det jeg har stussa på dog, er minne. Det kjørte på no' helt merkelige hastigheter, dog på riktige timings: 7-7-7-24. Når jeg boosta BCLK fra 133 til 160, så gikk hastigheten på minnet opp også, så nå kjører jeg DDR3-1604 elns (volt på auto) MEN på 9-9-9-24. Hva....faen....?

 

Minnet er jo rated for 1600 med 7-7-7-24, alikevel skyter timings opp i været i det hastigheten økes (noe som er vanlig, men da går man gjerne over specs). Selv med hastigheter _under_ 1600Mhz var timings 9-9-9-24.

 

Så jeg har et par spørsmål:

1) Er det noe gevinst i å prøve å få BCLK opp i 200?

2) Hvordan kan jeg få DDR3-1600 hastighet med spesifiserte timings?

3) Har jeg gått glipp av noe? Noen locks/syncs?

 

HT er på, Speedstep og annet medfølgende "manjsjit" er av. PSUen er en MIST 800W med 100% japanske konds.

 

Screens av CPUz:

post-26927-1279928828,3747_thumb.pngpost-26927-1279928823,0988_thumb.png

post-26927-1279928832,6796_thumb.png

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk XMP, men still inn timings manuellt istedet. Det er helt klart noe å hente på 200 bclk, blir vanskelig å nå 4ghz uten. Men om du lurer på om det har noe for seg å kjøre blck på 200, men selve cpuen på samme klokkehastighet (lav multiplier) så er det nok veldig lite å hente på det. Mulig du vil se noen forskjeller i benchmarks. I reelle programmer vil du se ingen ytelsesendring. Forresten så er det nok en ganske stor fordel å kjøpe brikker i sett av 3 stikker, ettersom x58 trenger 3 like stikker for å kunne kjøre triple channel. Det ser ut som om du kjører single channel nå, og det kommer nok til å påvirke ytelsen negativt. En god del faktisk

Lenke til kommentar

aha, da bestiller jeg en brikke til. MÅ det være samme brikke eller kan jeg kjøpe DDR3-1600 med samme timings? Tror ikke det finnes en enkel brikke fra OCZ :(

 

Multiplier blir nok den samme (22 som er max på en 930 har jeg fått med meg), men spørsmålet heller var om hva er det som kommer til å være påvirket av BCLK clocking og i hvilken grad blir det skadet.

 

Tilleggspørsmålet er da hvor høy volt takler chipsettet for å kunne kjøre daglig uten å ta skade? Jeg tipper at i det man nærmer seg BCLK 200, så kommer chipsettet til å skrike etter mer juice.

 

Edit: NVM! Fikk til en 4Ghz overclock med 201 BCLK (+1 måtte til for å vippe over 4ghz stabilt, nå ern på 4016'ish). Vcore ble økt med bare 0.5v fra 1.25 til 1.3. That's it.

 

MP: 20

BCLK: 201

vcore: 1.3v

ram: 602.4Mhz med 8-8-8-20 (2:6 ratio).

 

Må si meg fornøyd med så høy overclock med kun 0.5v ekstra :) Temp er på rundt 55-57 100% load (3 timer i Prime), og 30-31 idle.

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

Fin overklokk til første forsøk å være. :)

Bra du er fornøyd!

 

Men pass på! Ikke ha minnebrikker som kjører over 1,65 volt, for da kan du permanent ødelegge CPU'en din over tid!

 

Kjører "Auto" på alt som har med DRAM å gjøre og jumper står på default (mao max 1.6). Brikkene er rated for 1.65.

Lenke til kommentar

Syntest 1,3v var litt høyt for 4ghz, men du har vel prøvd lavere, jeg får kjørt prime stabilt på 1,28volt på 4ghz på min 930, men skal jeg opp mot 4,2 må jeg opp på 1,34 volt vcore.

 

Intel anbefaler at du kjører volten innenfor 0,8-1,375 volt. Såkalt safe voltage. Men veldig mange går over.

 

Hvilken kjøler bruker du? Hadde vært artig med noen bilder nå som du har oppnådd 4ghz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...