RasmusKRiis Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Hvordan lager jeg en portfolio? Hvordan starter jeg? Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Knipse noen bilder, kanskje? Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Knipse noen bilder, kanskje? Gjort det alt. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 velge ut de bildene du syns er best, du kan jo da enten printe dem ut, og lage en mappe, som du kan ta med på intervju. du kan også lage en egen internett side osv. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 velge ut de bildene du syns er best, du kan jo da enten printe dem ut, og lage en mappe, som du kan ta med på intervju. du kan også lage en egen internett side osv. Jeg tenkte på det med en egen internettside, hvordan er det jeg går frem da? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 velge ut de bildene du syns er best, du kan jo da enten printe dem ut, og lage en mappe, som du kan ta med på intervju. du kan også lage en egen internett side osv. Jeg tenkte på det med en egen internettside, hvordan er det jeg går frem da? ser noen lager en egen mappe på flicker osv, viss ikke, så er det arbeide med å lage en egen side. da er det jo enten å få noen til og gjøre jobben for deg, eller prøve å gjøre det selv, med mindre du er dyktig til å lage internettsider så vil jeg anbefale det første. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Si at jeg skal lage den nettsiden selv, hvordan starter jeg? Lenke til kommentar
ramses Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Er du helt fersk og kan null prgrammering så finnes det mange som tilbyr ferdige oppsett som du kan bygge videre på. Enkle og greie og det tar noen minutter så har du startsiden din klar. Sjekk feks one.com og surftown.no ellers så holder det vel egentlig i massevis med blogspot og flickr Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Si at jeg skal lage den nettsiden selv, hvordan starter jeg? Du bør først legge en plan for nøyaktig hva den skal inneholde, og hvordan du vil strukturere innholdet. Lag noen skisser for layouten på sidene med analog blyant og papir, og konstruer noen kart over hva som skal være hvor i strukturen og hva du vil sette av plass til å utvide med. Hvis det bare skal være en ren porteføljeside trengs det ikke så komplisert struktur, da gjelder det bare å finne ut hvordan du vil sortere bildene. Det kan imidlertid være en fordel å ha en blogg eller noe annet med høyfrekvente oppdateringer, det øker trafikken til siden veldig. Mye fotorelatert tekstinnhold er bra, siden du vil få flere treff via søkemotorer. Etter statistikken over min egen side å dømme, har ganske mange funnet den med diverse søkefraser, for eksempel "handling a long lens", "how to avoid wasting first shots of film" og "urban exploration i drammen" (det hører med til historien at bare sistnevnte er relevant for innhold på siden). Trivia: jeg har også fått treff fra noen som har søkt på "techniker krankenkasse incomprehensible" - jeg lurer veldig på hvordan det har skjedd) Du vil uansett spare veldig mye tid på å ha en god plan for hvordan siden skal være lagt opp, da slipper du å måtte lage en side før du finner ut at du må gjøre det på en helt annen måte. Når det er avklart, er det på tide å bestemme hvordan du skal konstruere siden. Det finnes et utall maler du kan bruke som utgangspunkt. Det er sikkert også mulig å bruke WYSIWYG-editorer, men da risikerer du at de lager html som er helt utpå viddene. Jeg synes det er greiest å gjøre det fra grunnen av for hånd med xhtml, css og php. Det er ikke så fryktelig vanskelig å lære seg nok til å lage en nettside. w3schools er et godt utgangspunkt for det. Selve bildegalleriet kan lages med flash; SimpleViewer, TiltViewer og de greiene der er ganske populære. De er relativt elegante og har mange justeringsmuligheter. Jeg har endt opp med å bare bruke html, css og javascript, men det er primært fordi jeg er for lat til å lære flash også. Hvis du skal ha en blogg er Wordpress praktisk, siden alt kan legges på din egen server/webhotell og det er lett å integrere med resten av siden. Du bør forøvrig definitivt ikke lage hele siden med flash, siden det kan bli treigt, inkompatibelt med diverse ting, og kan være ekstremt uheldig for søkemotorer og nettleseres tilgjengelighetsfunksjoner. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 ta en titt på SmugMug og ZenFolio bruker selv begge to til portfolio Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 http://hjemmeside.org/ har greie tutorials for deg som vil starte fra scratch, men regn med en del mer arbeid enn dersom du går for en typisk web CMS. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Om du ikke har tid til å lære deg hverken koding eller å faktisk lese hele wall of texten til C2323ho så kan jeg anbefale Bludomain.com koster det noen hundre dollar, men VELDIG enkelt å bruke, oppdatere og delvis customize med ett lett forståelig kontroll panel. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Litt relevant, sida eg har tenkt ein del på dette sjølv. Har basis kunnskap og kompetanse i Dreamweaver og har eit oppsett eg kan tenka meg å bruka(frå eit skuleprosjekt). Her er det bilete nedover, det blir kanskje litt scrolling, men det får våga seg. Problemet er om den kanskje blir litt seig om det ligg ein del bilete nedover, eller går dette bra? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) En fordel å ikke stashe opp forsiden på hjemmesiden din med store bilder. Lag heller en egen side for dette, gjerne med mulighet til å bla seg frem og tilbake mellom sidene (altså flere sider med bilder) hvis det er mange det er snakk om. Dessuten bør du vurdere å lage klikkbare thumbnails. Endret 25. juli 2010 av srbz Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Har ein meny øverst med: Informasjon - landskap - portrett - reise - kontakt På dei tre midterste blir det ein 5-10 bilete, mens det på informasjon og kontakt blir 1, maks 2. Har ein meny øverst med: Informasjon - landskap - portrett - reise - kontakt På dei tre midterste blir det ein 5-10 bilete, mens det på informasjon og kontakt blir 1, maks 2. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Om du ikke har tid til å lære deg hverken koding eller å faktisk lese hele wall of texten til C2323ho så kan jeg anbefale Bludomain.com koster det noen hundre dollar, men VELDIG enkelt å bruke, oppdatere og delvis customize med ett lett forståelig kontroll panel. Så litt Bludomain.com, synes det virka bra, men lurer på en ting jeg ikke fikk helt klarhet i på siden: Hvor mange bilder er det jeg kan legge inn på siden? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Så mange du vil. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Så mange du vil. OK, det virker bra da. Takk for tipset Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Så mange du vil. Lurte på en ting til angående siden du anbefalte. Når jeg skal kjøpe en website der så spør de etter URL, betyr det at jeg må lagd meg en URL først? Isåfall åssen gjør jeg det? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 URL/Domene kjøper du hos feks domeneshop eller one.com. Du vil også kunne kjøpe hosting til siden hvis du trenger det. Jeg laget en hjemmeside for noen år tilbake som valgfag på høgskolen; http://www.arcticsilence.com/index.php Den ikke spesielt spennende, men noe sånt er ganske greit å få til uten alt for mye programmeringsinnsats. Det er kun brukt HTML, CSS, PHP og et flashbasert galleri (Simpleviewer). Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå