Clappy Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Heisann. Jeg er en gutt på 17 år som har veldig lyst på en firbeint venn. Det jeg brukere dagene til nå for tiden er å jobbe. Har lite å bruke fritiden på, bortsett fra å skru litt bil iblant. Har egentlig lite venner, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Trives godt alene iblant. Men iblant kan det også bli ensomt, og jeg føler at en hund da er midt i blinken for meg. Jeg skal ta noen fag som privatist til neste år, og skal derfor jobbe isteden for å gå skole. Jeg kunne aller helst tenkt meg en mellomstor hund, det som frister mest er en schäferhund. Kom gjerne med forslag om lignende hunderraser. Har noen spørsmål til dette: - Hvor mye koster en schäferhund valp? - Hvor mye koster det å ha en schäferhund i måneden? - Hvor lenge bør jeg være sammen med valpen/ta den med på jobb? - Andre ting jeg bør passe på? Takker for svar. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Det er veldig mye ansvar og ha hund, enklere med katt, jeg har 1 hund og 2 katter, kommer nok ikke til å ha noen flere hunder pågrunn av det er mye arbeid og ansvar. Du bør tenke deg godt om før du skaffer en hund. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Når jeg blir etablert nok til å få hund en gang i tiden skal jeg adoptere fra et slags shelter opplegg hvis det finnes. 1 Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Kan desverre ikke så alt for mye om hund men har fått vite en del om schäferne via eksen min en gang i tia. Om du skal ha deg schäfer i første omgang bør du gå for en som er hvit av rase. Er mye hofteproblemer med de vanlige brun/sort schäferne men hvit schäfer er unntaket da disse ikke er avlet til å ha den lave bakparten som de vanlige schäferne har (dette gjelder for såvidt golden retrievere også). Pris er jeg noe usikker på men tror ikke hvit schäfer er så alt for mye dyrere enn en "vanlig" en. Endret 24. juli 2010 av Thyristor Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hva skal du i de neste 10-15 årene? Om du ender opp med å ta mer utdanning blir alt så komplisert av å ha hund, og deltidsjobb blir et must, siden det koster å ha hund, og siden det medfører vesentlig ekstrakostnad å leie en leilighet som er stor nok til at du kan ha hund. Utdanningsvalg bestemmer litt hvor vanskelig det vil være. Typisk universitetsutdannelse i storby blir vanskelig - men høyskole ute på landet, eller videregående - og det behøver ikke å være så vanskelig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 For og ikke nevne finne leilighet der hundehold er akseptert, bare det i seg selv kan være et kjempebroblem. Schafer er forøvrig en ganske krevende rase, det er en brukshund som trenger å få brukt både hodet og kroppen. Jeg ville lakt planene litt på is til du vet litt mer om hvilken retning livet ditt tar, med tanke på utdannelse osv. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Det er ikke noe problem å ha hund om man studerer ved et universitet i en storby, man kan helt fint studere ved UiO (edit: forutsatt at man finner noe å leie, byliv og universitet er ikke problematisk i seg selv). Er ikke sikkert at schäferhund (den hvite schäferhunden det snakkes om er antagelig en hvit gjeterhund) er den rette rasen. Den skal helst brukes, og da er spørsmålet om man har tid og interesse for å drive med noe utover turgåing. Og skal du ha schäferhund, går jeg ut ifra at det er utstillingslinjer du tenker på, da kan det være vrient å "sikre" seg en frisk og funksjonell hund. Endret 30. juli 2010 av Lekr Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Begynn heller ved å ta på deg ansvaret for en hund som tilhører en eller annen du kjenner. Ha den f.eks. i en måned så du blir litt kjent på hva arbeidet går utpå, og hvordan det er: Aktivitet for kropp og hjerne, mat, pelsstell, vask, kloklipping o.s.v. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Vi hadde hund før og ja det er mye arbeid, så klart blir det mye mindre når man fordeler det på en familie på 4 men fortsatt. Det jeg bare ville si er at selv om det er mye arbeid og kan bli dyrt og alt, så kan du få det til å fungere vis det virkelig er noe du vil. Du må kanskje prioritere litt anderledes, se litt ann hvor du vil i fremtiden osv. Men til gjengjeld så gir en hund deg utrolig mye tilbake. Endret 13. august 2010 av Carlgutt Lenke til kommentar
Thefka Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Du kan kanskje heller forsøke å låne en hund, slik som greygenic foreslår, sånn i første omgang. 15 år med en krevende hund, midt oppe i studier, studentliv, forsøk på å få dame, og alt det der, kan bli litt stress. Du kan jo vurdere en katt i stedet, eller høre om det er noen i nærområdet som trenger "barnevakt" for hunden sin, f.eks. i noen helger eller i feriene. DU bør også revurdere rasevalget, da det finnes hunderaser som krever mindre hardt arbeid for å kose seg, som som passer bedre i en liten leilighet/på gutterommet, uten å være noe mindre hund av den grunn. Lenke til kommentar
lamial Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Så negative dere er da. Det er ikke SÅ hokuspokus å ha hund vel. Heisann. Jeg er en gutt på 17 år som har veldig lyst på en firbeint venn. Det jeg brukere dagene til nå for tiden er å jobbe. Har lite å bruke fritiden på, bortsett fra å skru litt bil iblant. Har egentlig lite venner, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Trives godt alene iblant. Men iblant kan det også bli ensomt, og jeg føler at en hund da er midt i blinken for meg. Jeg skal ta noen fag som privatist til neste år, og skal derfor jobbe isteden for å gå skole. Jeg kunne aller helst tenkt meg en mellomstor hund, det som frister mest er en schäferhund. Kom gjerne med forslag om lignende hunderraser. Har noen spørsmål til dette: - Hvor mye koster en schäferhund valp? - Hvor mye koster det å ha en schäferhund i måneden? - Hvor lenge bør jeg være sammen med valpen/ta den med på jobb? - Andre ting jeg bør passe på? Takker for svar. Er ikke sikker på hvor mye en schäfervalp koster for tiden, men vil tippe på rundt omkring 10-12 000 kroner. Mat og utstyr koster nok en del, men det burde være overkommelig bare man gidder. Jeg har to mindre hunder og bruker kanskje rundt 500 kroner i mnd. Det er lurt å forsikre hunden slik at du slipper de største veterinærutgiftene. Du bør sørge for å ha fri fra jobb i noen uker når du kjøper valpen, slik at du rekker å trene den til å være hjemme alene:) Om du kan ta den med på jobb den første tiden, er det jo flott. Det varierer fra valp til valp hvor fort den klarer å være hjemme alene. Kan desverre ikke så alt for mye om hund men har fått vite en del om schäferne via eksen min en gang i tia. Om du skal ha deg schäfer i første omgang bør du gå for en som er hvit av rase. Er mye hofteproblemer med de vanlige brun/sort schäferne men hvit schäfer er unntaket da disse ikke er avlet til å ha den lave bakparten som de vanlige schäferne har (dette gjelder for såvidt golden retrievere også). Pris er jeg noe usikker på men tror ikke hvit schäfer er så alt for mye dyrere enn en "vanlig" en. Du tenker nok på hvit gjeterhund. Det er en annen rase... Ja, det er en del helseproblemer hos schäfere, men det betyr ikke at det er dønn umulig å finne en frisk en! Man må finne en seriøs oppdretter som sørger for å helseteste foreldredyrene skikkelig. Da er du selvsagt ikke sikret en helt sunn og frisk valp, men du slipper unna de største overraskelsene hvertfall. Hva skal du i de neste 10-15 årene? Om du ender opp med å ta mer utdanning blir alt så komplisert av å ha hund, og deltidsjobb blir et must, siden det koster å ha hund, og siden det medfører vesentlig ekstrakostnad å leie en leilighet som er stor nok til at du kan ha hund. Utdanningsvalg bestemmer litt hvor vanskelig det vil være. Typisk universitetsutdannelse i storby blir vanskelig - men høyskole ute på landet, eller videregående - og det behøver ikke å være så vanskelig. Det er null problem å kombinere skolegang/jobb med hundehold bare man gidder! Det har noe med interesse å gjøre... Og man trenger vel ikke ha noe større leilighet bare fordi man har hund. En hund klarer seg fint på en hybel også de, så lenge de får det de trenger av mosjon og hjernetrim Og det går også helt fint å ha hund i by. For og ikke nevne finne leilighet der hundehold er akseptert, bare det i seg selv kan være et kjempebroblem. Schafer er forøvrig en ganske krevende rase, det er en brukshund som trenger å få brukt både hodet og kroppen. Jeg ville lakt planene litt på is til du vet litt mer om hvilken retning livet ditt tar, med tanke på utdannelse osv. Ja, det kan være kjempevanskelig å finne en utleier som godtar hundehold, men det er absolutt ingen umulighet. Selv har jeg to hunder, en katt og noen smågnagere, og har aldri hatt problem med å finne leilighet. Alle hunder trenger å få brukt både hodet og kroppen. Men en schäfer kan godt klare seg fint på daglige turer og for eksempel litt lydighet. Kan kanskje prøve å trene litt på søk? Man trenger ikke være superaktiv og konkurrere i bruks eller whatever for å ha schäfer De er veldig allsidige. Joda, de kan være krevende, men de kan godt passe for TS likevel. Det vet vi ikke noe om. Vil råde TS til å lese seg opp skikkelig på rasen (og kanskje noen flere raser), ta kontakt med raseklubben kanskje? Og møte noen individer av rasen slik at du vet hva du går til Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Det er forskjell på å være negativ og det å være realistisk. At noe er vanskelig behøver ikke å bety at det er umulig. Hundehold mens man enda er under utdanning medfører ofte mye ekstra styr. Man må ha tid til å ta seg av hunden. Man må ha sterk nok økonomi til at man har råd. For trådstarter, og alle andre som vurderer å skaffe seg hund før man er etablert og ferdig med utdannelse så er det greit å få høre at det ikke behøver å være helt enkelt. Det er bedre med et velment råd som kan oppfattes negativt som belyser nye sider av saken, enn at vi som gir råd skal la vær å si noe fordi det kan oppfattes negativt. Det fins utdannelser som lett lar seg kombinere med hundehold og deltidsjobbing. Men gjør det at det er "null problem" for alle mulige utdanningsveier? Nei. Ta f.eks en tung teoretisk universitetsutdanning (f.eks siv.ing) der man er avhengig av så og si perfekte karakterer for å få jobb - da har gjennomsnittsstudenten nok med selve studiet. Men om man har valgt en fleksibel og relativt lett utdannelse så er det helt uproblematisk å jobbe mye ved siden av studiene og fremdeles ha tid/overskudd til studier. Man må ha en realistisk oversikt over hva man vil videre når man tenker på å skaffe seg hund. Har man f.eks planer om å ta seg et halvår i Australia med jobbing og reising, så er det sånt som man ganske enkelt ikke får til når man har hund. Å skaffe seg en hund bør være et gjennomtenkt valg, og man bør huske på at det medfører mye. Få livssituasjoner gjør det helt umulig, men det kan fort bli komplisert å få endene til å møtes økonomisk, og tidsmessig. 1 Lenke til kommentar
Utah Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hvordan gikk det'a? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 - Hvor mye koster en schäferhund valp? Prisen på en hvilken som helst hund er avhengig av seriøsiteten til oppdretteren du går til. Fra en hundrings til 20 000 kroner. - Hvor mye koster det å ha en schäferhund i måneden? Dette kommer også an på hva du faktisk har planer om å drive med. Om du kun skal gi den mat og gå turer trenger det ikke være stort dyrere enn 500 - 1000 kr i mnd inkludert litt utstyr i ny og ne. Men HUSK at veterinær er dyrt, og at forsikring er lurt å ha. Du ønsker (forhåpenligvis) ikke å havne i den situasjonen så altfor mange havner i, der bikkja blir syk og trenger behandling man egentlig ikke har råd til. - Hvor lenge bør jeg være sammen med valpen/ta den med på jobb? Igjen, avhengig av så mange forhold. Som et utgangspunkt så pleier vi å si at du bør ha en uke eller to helt fri i starten, for så å regne med et par-tre ekstra uker til alene hjemme-trening. Kommer litt an på deg, hunden og hvilken situasjon du er i. Greia med valper er at det kan være kinkig å lære den å holde stua rein for tiss og bæsj om du ikke er hjemme og lufter den ofte (evt har den med på jobb). Vær forberedt på å tørke en del dritt om du skal ha den mye alene hjemme før den er blitt rundt halvåret gammel. - Andre ting jeg bør passe på? Tenk veldig, veldig nøye gjennom dette. En hund er et tenkende, følende og levende individ, og tar du på deg ansvaret for denne skal du gjøre det hele veien - ikke bare når det passer deg. Det er ANSVAR med å ha en hund. Schäfere kan forøvrig være krevende hunder, spesielt om du er (u)heldig og får en kropp med mye motor og vilje i hus. Dette er store hunder som kan gjøre mye skade om de misforstås. Ikke for å skremme, men for å bevisstgjøre. Les deg opp, studer og vurder, dette er et ansvar du påtar deg for 10-15 år framover, som det ikke vil være så enkelt å vri seg unna om det brått skulle passe litt dårlig. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Med mindre du har nabolaget fullt av venner og famile du kan prakke bisken på når du har lyst til å finne på noe på egen hånd, tror jeg det blir veldig mye å være enslig hundeeier, særlig når du er så ung. Det er mye som å ha et barn, og det er vel det man helst skal unngå når man er på din alder. Vent til du er mer etablert. Endret 2. oktober 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå